על רקע המתיחות בצפון: ניסוי מוצלח ב"שרביט קסמים"

הניסוי במערכת היירוט, שצפויה להפוך למבצעית בשנה הקרובה ונועדה לספק הגנה מטילים לטווח קצר ובינוני שבידי חיזבאללה, נעשה מאתר בדרום הארץ ■ משרד הביטחון: "המיירטים ביצעו את כל שלבי הטיסה והשמידו את המטרות כמתוכנן"

שרביט קסמים / צילום: משרד הביטחון
שרביט קסמים / צילום: משרד הביטחון

משרד הביטחון הודיע היום (ב') כי השלים ניסוי מוצלח במערכת היירוט "שרביט קסמים" משדה ניסויים בדרום הארץ. על פי ההודעה הרשמית, "הצלחת הניסוי היא אבן הדרך האחרונה בפיתוח המערכת, לקראת מסירתה לחיל האוויר והכרזתה כמבצעית במהלך שנת 2016".

הניסוי המדובר הוא האחרון בסדרת ניסויים שבה נבחנו היכולות והביצועים של המערכת, שתהווה חלק ממערך ההגנה הרב-שכבתית שמפתח משרד הביטחון. לטענתו, המערכת תאפשר התמודדות יעילה הרבה יותר עם האיומים על ישראל, יחד עם המרכיבים הקיימים של מערך ההגנה מפני טילים.

עוד נכתב בהודעה: "בניסויים נבחנה יכולת המערכת בכמה תרחישים, שמדמים את האיומים שעמן מתוכננת המערכת להתמודד. במהלכם שוגרו טילי מטרה, שנתגלו על ידי מכ"ם ה-MMR. המכ"ם העביר את הנתונים אל מרכז ניהול הירי, שחישב את תכניות ההגנה נגדם. מיירטי 'שרביט קסמים' שוגרו בהצלחה, ביצעו את כל שלבי הטיסה והשמידו את המטרות כמתוכנן".

הניסויים בוצעו על ידי מנהלת "חומה" במפא"ת (המנהל למחקר, פיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית) שבמשרד הביטחון, יחד עם הסוכנות האמריקנית להגנה מפני טילים (MDA). בייצור המערכת השתתפו חברת רפאל, הקבלן הראשי לפיתוח מערכת הנשק; אלתא, חברה בת של התעשייה האווירית; ואלישרא מקבוצת אלביט מערכות.

מענה לטילים לטווח קצר ובינוני

עוד נכתב: "מערכת 'שרביט קסמים' נועדה להעניק שכבת הגנה נוספת מפני טילים ורקטות לטווח קצר ובינוני - בדגש על איומים מדויקים - וכן להוסיף הזדמנויות יירוט למערכת נשק ה'חץ', ובכך לאפשר עיבוי מערך ההגנה מפני איומי הטילים והרקטות.

מערכת ההגנה הרב-שכבתית כוללת את מערכת "חץ 3", שאמורה להיות מבצעית בעוד כמה שנים. היא פותחה כדי להתמודד בחלל עם טילים בליסטיים נושאי ראש גרעיני או כימי שאולי ישוגרו מאיראן. בשכבה התחתונה יותר נמצאת מערכת "חץ 2", שתתמודד עם טילים בליסטיים בתוך האטמוספירה.

השכבה השלישית היא מערכת "כיפת ברזל", שמתמודדת עם רקטות קצרות טווח אך אולי בעתיד תוכל להתמודד עם רקטות לטווח בינוני. בתווך נמצאת מערכת היירוט "שרביט קסמים". תת-אלוף צביקה חיימוביץ, מפקד מערך ההגנה האווירית (הגנ"א), הסביר: "המערכת תבצע שלוש משימות: יירוט רקטות ארוכות טווח ומדויקות למדי, מתן גיבוי למערכת ה'חץ' בשכבה התחתונה שלה ויירוט טילי שיוט".

בשלושת החודשים האחרונים גויס גרעין ראשוני ובו צוותי קליטה לגדוד "שרביט קסמים", שמונה כמעט 85 חיילים. גם מפקד גדוד נבחר, שיהיה אחראי על תהליך הסבת המקצועות לצד בית הספר של מערך ההגנה האווירית והתעשיות הביטחוניות, שאחראיות על פיתוח וייצור המערכת. מפקדחיל האוויר, אלוף אמיר אשל, החליט כי במקום השם התעשייתי "שרביט קסמים", יינתן למערכת שם עברי.

"לא מדובר באוסף של מערכות נשק, אלא באוסף של יכולות שלכל אחת מהן יש תפקיד ייחודי, כל אחת מהן יודעת לגבות את השנייה", התייחס קצין בכיר בחיל האוויר לכניסת "שרביט קסמים" לצד מערכות ההגנה האקטיבית. "ל'שרביט קסמים' יש את הייחודיות שלה והיא תהיה בחפיפה עם האחרות. ל'שרביט קסמים' יהיה רצף של יכולות מגובה מטרים ספורים ועד האטמוספרה בגובה 200 קילומטרים. היא מורכבת ממכ"ם, קרון בקרה, משגרים ומיירטים ויהיה לה תפקיד מאוד משמעותי במערכה הבאה כי יש לה יתרון על פני המערכות האחרות".