דרישה לבטל את מכרז כנרית: "רשלנות והתעלמות מהוראות"

מדובר בקבוצת רכישה שהגישה הצעה למכרז ולא זכתה ■ ברשות מקרקעי ישראל דוחים את הטענות: " המכרז התנהל כדין, ללא פגם מהותי שיש בו כדי להשפיע על התוצאה"

כשבוע לאחר שוועדת המכרזים של רשות מקרקעי ישראל הכריזה על הזוכים באחד המכרזים הבולטים שפורסמו השנה במתחם כנרית בתל-אביב, טוענת היום אחת המציעות במכרז כי נפל פגם מהותי בהתנהלות ועדת המכרזים, וכי יש לבטל את המכרז. 

מדובר בחברת מינהל מגורים ישראל שארגנה קבוצת רכישה שתיגש למכרז. במכתב ששלחו נציגי החברה לאילן דגני, יו"ר וועדת המכרזים ברמ"י נטען כי לאחר עיון בפרוטוקולים של ועדת המכרזים נראה כי נפל פגם בהתנהלות המכרז וכי יש לבטלו. 

"ביום 14.12.15 נמסרו למרשתנו לבקשתה המסמכים הרלבנטיים הנוגעים למכרז, ובכלל זה מסמכי ההצעה הזוכה וכן הפרוטקולים של וועדת המכרזים", כך כותב עו"ד אסף הדסי בשם חברת מינהל מגורים ישראל, "מתוך עיון בפרוטוקולים, נדהמה מרשתנו לגלות כי על אף שמדובר באחד המכרזים המורכבים והיקרים שפורסמו בשנים האחרונות במדינת ישראל, נוהל המכרז על ידי רמ"י ברשלנות מוחלטת, תוך התעלמות מהוראות הדין מחד, לרבות ההלכה הפסוקה, מהוראות מועצת רמ"י, ומתנאי המכרז מאידך. התברר כי בניגוד לכל הוראות אלה, הרי בתיבת המכרזים לא הופקדה מעטפת האומדן, על אף שכאמור רמ"י הינה מחוייבת הן על פי הדין, והן על פי תנאי המכרז עצמו, להפקיד אומדן זה קודם להגשת ההצעות. ניסיונה של רמ"י לצרף חוות דעת שמאי לאחר הגשת ההצעות, לאחר שזהות המגישים וסכומי הצעותיהם פורסמו ברבים לכל דורש (כולל ברשת האינטרנט) הינו ניסיון מגושם, פסול ובלתי חוקי, וממילא משקלה של השומה שצורפה - ואשר הוכנה באופן חפוז במיוחד בתוך יומיים בלבד - הינו אפסי. בנסיבות אלו, טוענת מרשתנו כי יש לבטל את המכרז, ולנהלו מחדש בהתאם להוראות הדין".

נזכיר כי מדובר במכרז שפרסמה רשות מקרקעי ישראל לחכירת מגרש בן כ-10 דונם בפינת הרחובות קפלן וליאונרדו דה וינצ'י. המכרז מאפשר בניית שלושה מבנים, שניים למגורים שיתנשאו לגובה של כ-40 קומות ויכללו 330 יחידות דיור ובניין נמוך שכולל 26.8 אלף מ"ר בייעוד למשרדים כאשר 1,500 מ"ר מתוכו ייועד למבני ציבור. עוד במסגרת המגרש, זכויות ל-1250 מ"ר מסחר. נציין שבמגדלי המגורים המתוכננים מחולק מספר יחידות הדיור ל-232 יחידות דיור בשטח ממוצע של 108 מ"ר (בתוספת 12 מ"ר ממ"ד), 58 יחידות דיור קטנות בשטח 63 מ"ר (בתוספת 12 מ"ר ממ"ד) ועוד 40 יחידות דיור המיועדות להשכרה בשטח 75 מ"ר (בתוספת 12 מ"ר ממ"ד).

למכרז ניגשו כמה מחברות הנדל"ן הגדולות והמוכרות בענף כאשר בסופו של דבר הכריזה ועדת המכרזים של רמ"י על הצעה משותפת של החברות אקרו נדל"ן וקנדה ישראל כהצעה הזוכה כאשר ההצעה של שתי החברות עמדה על כ-821 מיליון שקל. כעת, כאמור, מבקשת אחת המתמודדות לפסול את המכרז.

ברשות מקרקעי ישראל הגיבו היום לטענה של מינהל מגורים ישראל ומסרו כי "המכרז התנהל כדין, ללא פגם מהותי שיש בו כדי להשפיע על התוצאה. ההצעות שהוגשו במכרז זה היו גבוהות מאוד ותואמות את מחירי השוק. בהתאם להחלטת הנהלת הרשות המכרז פורסם ללא מחיר מינימום וסוגיית האומדן כלל לא השפיעה על תוצאת המכרז. לא ניתן להשתחרר מהרושם שאותם גורמים שלא זכו במכרז  אינם מקבלים את תוצאות המכרז ומנסים, שלא כדין, לפעול לפסילת הזוכה ולגרום לחסרון כיס על חשבון כלל הציבור".