עו"ד רועי בר מערער על הדחתו מתפקידו ככונס "אורוות הברון"

עו"ד רועי בר, החשוד בקבלת שוחד, ממשיך לשמש ככונס נכסים של מתחם הנדל"ן "אורוות הברון" בראשל"צ ■ ביהמ"ש הדיח אותו בשל סחבת בקידום הפרויקט ■ בערעור למחוזי טוען בר: "אני צריך להמשיך בתפקיד"

רועי בר עו"ד יועץ משפטי של עירית רשל"צ ורחובות / צילום: אמיר מאירי
רועי בר עו"ד יועץ משפטי של עירית רשל"צ ורחובות / צילום: אמיר מאירי

"מי שראה את 'אורוות הברון' בימים ההם, יכול לקבל מושג מאורוות המלך שלמה בשעתו. כמה עגלונים רכבים וסייסים... מחסני מספוא מזן אל זן, ובכל הורגשה היד הרחבה: על חשבון הברון" (מתוך אתר מוזיאון ראשון-לציון).

בפינת הרחובות רוטשילד ומוהליבר בראשון-לציון, במקום שבו היו פעם האורוות המפוארות של הברון אדמונד דה-רוטשילד, נמצא היום מתחם נדל"ן שמוכר היטב לתושבי העיר ומיועד לבניית מגדלי מגורים בשווי של עשרות ומאות מיליוני שקלים.

המתחם שייך ברובו לעיריית ראשון-לציון ולחברה הכלכלית שלה וכן ל-31 יחידים ומשפחות.

ב-2006 הגישה עיריית ראשון-לציון בקשה לפירוק השיתוף במקרקעין. לצורך מימוש הליך הפירוק וקידום תוכניות הבנייה במקום, מונו ככונסי נכסים של המתחם עו"ד דפנה מרגולין ועו"ד רועי בר, ששימש אז כיועץ המשפטי של עיריית ראשון-לציון.

מי שתמך במינויו של בר ככונס הנכסים לצורך מכירתו וקידום התוכניות לפתחו, הוא רוני דואני, שבאותה תקופה עמד בראש החברה הכלכלית של העירייה.

בר ודואני חשודים כיום בביצוע עבירות פליליות במסגרת הפרשה המכונה "פרשת הקבלנים". בר חשוד כי בעת ששימש כיועץ משפטי חיצוני לעיריית ראשון-לציון, הוא קיבל טובות הנאה שונות בתמורה לניצול תפקידו לצורך אישורים ולקידום אינטרסים של קבלנים, יזמים ומקורבים, תוך שהוא פעל לכאורה בניגוד עניינים.

החקירה הקשורה בעיריית ראשון-לציון היא בקשר לשני מיזמי נדל"ן מרכזיים: פרויקט "white" ופרויקט "אתר הנופש המטרופוליטני".

חומרי החקירה בתיק הקבלנים הועברו מהמשטרה לפרקליטות המדינה ביוני האחרון, כשהמשטרה הודיעה כי ממצאי החקירה ביססו חשד לכאורה לכך כי עו"ד בר פעל בניגוד עניינים במסגרת תפקידו כיועץ לעירייה, לוועדות שלה ולמשרדים השונים, בכך שייצג במקביל כעורך דין פרטי קבלנים ויזמים שענייניהם נידונו בוועדות אלה.

עוד מסרה המשטרה כי ממצאי החקירה העלו כי בר קיבל לכאורה שוחד מיזם נדל"ן ומקבלנים שזכו במסגרת מכרז בפרויקטים לבנייה בעיר, בתמורה לכך שפעל לקדם את בקשותיהם להקלות בתשלומי מס, לקידום האינטרסים שלהם בוועדות התכנון והבנייה להקלות בהיטלים ועוד.

שמו של דואני הוזכר גם בהקשר לפרשת עו"ד רונאל פישר. האחרון נאשם בכך שפגש את דואני, שהיה מנכ"ל החברה הכלכלית ראשון-לציון עד 2010, והעביר לו לכאורה מידע סודי מתוך תיק החקירה נגדו. הפגישה המדוברת נערכה, לפי כתב האישום בתיק פישר, ביוזמתה של העוזרת האישית לשעבר של פישר, שהפכה לעדת מדינה בתיק נגדו, שהייתה בקשרי ידידות עם דואני.

הפרת חוזה

ובחזרה ל"אורוות הברון": לאחר מינויו של עו"ד רועי בר ככונס הנכסים של מתחם "אורוות הברון" לצורך פירוק השיתוף במקרקעין, הוא הוציא אותו למכירה. לאחר ההליך של מכרז, ב-4 באפריל 2007, אישר בית המשפט את זכייתה של חברת "גלובוס אינטרנשיונל בניין ופיתוח" במכרז.

לפי המכרז, 40% מבעלי הקרקע בחרו בעסקת קומבינציה, והשאר בחרו לקבל מזומן בתמורה לדירות שיוקמו. אלה שבחרו בעסקת מזומן היו אמורים לקבל תמורה של 57 אלף דולר ליחידת דיור, בתוספת מע"מ.

ואולם, לדברי עיריית ראשון-לציון, חברת "גלובוס" לא קיימה את ההתחייבויות שקיבלה על עצמה במסגרת הצעתה במכרז ובמסגרת החוזה שהיה אמור להיחתם בינה לבין בעלי הזכויות במתחם באמצעות כונסי הנכסים.

לטענת העירייה, "גלובוס" לא שילמה עד היום תשלומים כלשהם לבעלי הזכויות במתחם, ולא העמידה את הערבות הבנקאית שהייתה אמורה להעמיד מכוח ההתחייבויות שקיבלה על עצמה במסגרת הזכייה במכרז.

בנוסף, העירייה טוענת כי התמורה ש"גלובוס" אמורה הייתה לשלם במסגרת התנאים לפיהן זכתה במכרז, לא שיקפה את התמורות שניתן לקבל כיום בגין מכירת הזכויות במתחם. לדברי העירייה, ניתן לומר כי השווי של המקרקעין עלה בתקופה שמשנת 2006 ועד היום פי שלושה.

לאחר שכל הניסיונות לגבש מתווה מוסכם לביצוע העסקה מול "גלובוס" לא צלחו, החליטה מועצת עיריית ראשון-לציון לפנות לבית המשפט ולבטל את המכרז הנושן שניהל עו"ד בר, ולבקש פרסום מכרז חדש.

"גלובוס" התנגדה לביטול המכרז וביקשה מבית המשפט להכיר בה כזוכה במכרז ולאכוף את תנאי המכרז על בעלי הזכויות במתחם, בשיפורים קלים. ואולם, ביולי האחרון החליט שופט השלום ברחובות, איל באומגרט, לאמץ את עמדתה של עיריית ראשון-לציון והחברה הכלכלית שלה.

השופט באומגרט ביטל את מינויו של עורכי הדין בר ומרגולין ככונסי נכסים של מתחם "אורוות הברון", ומינה במקומם את עו"ד גיא גולדפרב.

בהחלטתו מתח השופט ביקורת על עורכי הדין בר ומרגולין, בקובעו כי "8 שנים חלפו מיום הזכייה במכרז ו-12 שנים מיום פתיחת ההליכים, ואפילו אבן-פינה לא הונחה להקמת המבנים שלכאורה אמורים היו להבנות על המקרקעין".

השופט באומגרט נמנע מלהזכיר באופן מפורש, בהחלטתו להדיח את בר מתפקידו ככונס נכסים, את החקירה הפלילית שבה נתון בר, אך מתח ביקורת על התנהלותו ככונס.

בהתייחסות לעמדת מרבית בעלי המקרקעין, וגם לעמדתם של הכונסים, בר ומרגולין עצמם, לפיה יש להותיר את המינוי שלהם על כנו, כתב השופט: "בכל הכבוד הראוי, הכונסים מונו ב-30 באפריל 2006, וגם אם הם ביצעו עבודת ניירת רבה - תוצאה אין. לא זו אף זו, עיון במכלול החומר הרב שמצוי בתיק בית המשפט מלמד כי אלה ככל הנראה לא הרבו לעדכן את בית המשפט בקשיים למימוש ההסכמים והמתווה".

לגבי תפקודו של בר הוסיף וכתב השופט כי "כבא-כוח עיריית ראשון-לציון, לא פעם הגיש בקשות וטיעונים, לפיהם יש להמשיך ולאמץ את ההסכמים או המתווה. אולם, לאחרונה עיריית ראשון-לציון חזרה בה מעמדה זו, והוחלף הייצוג (של בר את העירייה - ח'מ'). די לחכימא ברמיזה".

"לא נערך בירור מעמיק"

ואולם, עו"ד בר לא השלים עם החלטת בית משפט השלום. באוקטובר הגישו עורכי הדין בר ומרגולין בקשת רשות ערעור לבית המשפט המחוזי מרכז, על ההחלטה להדיחם מתפקידם ככונסי נכסים של "אורוות הברון".

עו"ד בר טוען כי התמשכות ההליכים בנוגע לתחם לא הייתה באשמתו, אלא באשמת החברה הזוכה במכרז, "גלובוס"; וכי לא היה מאז מינויו ככונס כל שינוי נסיבות מהותי.

עוד טוענים בר ומרגולין בערעור כי אין כל סיבה לבטל את מינוים ככונסי נכסים, מכיוון ש"לא חל שינוי נסיבות המצדיק שינוי גישה מהקצה אל הקצה". לדברי בר בערעור, "בענייננו לא חל (שינוי נסיבות מאז מינויו לכונס - ח'מ'), ואף אם היה חל, חובה היה על השופט לערוך בירור עבודתי מעמיק באשר לכל שלב ושלב שאירע בהליך, ולא כך פעל בית משפט השלום". 

בר מוסיף וטוען כי שינוי הנסיבות היחיד שאירע בעניין נוגע לסכום התמורה, ואין מדובר בשינוי נסיבות המצדיק "לטרוף את הקלפים", כפי שקבע בית משפט השלום בהחלטתו.

כן מציינים עורכי הדין בר ומרגולין בערעורם, בין היתר, כי בית משפט השלום נדרש לסעד שכלל לא התבקש לתת אותו (ביטול המינוי), וכי ביטול מינוי כונסי הנכסים מנוגד לרצון רוב בעלי הקרקע.

בערעור שהגיש, בר מציג את עצמו כעורך דין מכובד ומנוסה מזה למעלה מ-30 שנה, ולכן, לטענתו, עליו להמשיך ולמלא את תפקידו כ"קצין בית המשפט" בתור כונס. בבקשת רשות הערעור שהגיש בר לא מוזכר כלל ש"קצין בית המשפט" נחקר בימים אלה במשטרה.

בית המשפט המחוזי בלוד הורה על עיכוב ביצוע ההחלטה של בית משפט שלום להדיח את בר מתפקידו ככונס, עד הדיון בערעור שהגישו בר ומרגולין.

וכך - למרות החקירה הפלילית שמתנהלת נגדו, ולמרות שהוא חשוד בביצוע מעשים פליליים בעת ששימש כיועץ המשפטי של עיריית ראשון-לציון - עו"ד בר, שעשוי להפוך בקרוב מאוד לנאשם בשוחד, ממשיך להיות כונס הנכסים של אחד מנכסי הנדל"ן היוקרתיים בראשון-לציון.