פער השכר בין גברים ונשים בתחום ההיי-טק צומצם דרמטית

6.5% השנה לעומת 32% בשנה שעברה ■ עם זאת, נתונים של חברת Jobinfo מצביעים על כך שרק 20% מכלל העובדים הן נשים ■ הכירו את Lean-On, הסטארט-אפ שמטרתו לגשר על הפערים

חדוה קלינהנדלר / צילום: איילת לנדאו
חדוה קלינהנדלר / צילום: איילת לנדאו

בישראל 2015, רק אחת מכל חמישה מועסקים בהיי-טק הישראלי היא אישה. כך, בבשורה עגומה זו, מסכמת חברת ג'ובאינפו (Jobinfo) את השנה שעוד רגע מסתיימת בשוק ההיי-טק. נושא כאוב אחר העולה בסקר, הוא השכר. על פי המחקר של ג'ובאינפו, השכר הממוצע לגברים שגויסו ב-2015 לעבודה בהייטק עומד על 21,300 שקל, ואילו השכר הממוצע של הנשים מסתכם ב-19,988 שקל בלבד. נחמה צנועה: ההפרש, העומד על 6.5% צמח משמעותית מול נתוני השנה שעברה שהסתכמו ב-32%.

עם זאת, מה שברור הוא שהעבודה עוד רבה. הסיבות לכך שבישראל 2015 יש פערי שכר וההעסקה באחד התחומים המבוקשים ביותר הן מגוונות - תהיה זו בחירתן של הנשים שלא לפנות לאפיק זה, לבקש שכר נמוך יותר, או העדפה של מעסיקים (ומעסיקות) לבחור מועמדים גברים לתפקידים שמסורתית נתפסים ככאלה.

חדוה קלינהנדלר נמצאת בימים אלה בישורת האחרונה לפני היציאה לדרך עם הסטארט-אפ Lean-On, אותו הקימה, שמטרתו לגשר בדיוק על פערים אלה. המוטו שלו הוא ש"להיות אישה במקום העבודה, גם ב-2015, זה פשוט קשה מדי". האפליקציה מבוססת המובייל אותה מציעה קלינהנדלר "משדכת" בין נשים שנתקלו בבעיה, אתגר או שאלה, ומאפשרת להן למצוא מנטורית מתאימה שתסייע ובזמן אמת.

"זו לא רשת חברתית, אלא mentoring on demand", מסבירה קלינהנדלר. "המשתמשת כותבת מה הסיטואציה או הבעיה בה היא נתקלה, ואז יכולה להיכנס לצ'אט עם מנטורית זמינה. את השאלות ניתן לפלח לפי תעשייה, מיקום ועוד".

קלינהנדלר, אגב, היא יזמת בעלת סיפור מעט מפתיע בפני עצמו - בת 30, חרדית המתגוררת בבני ברק, שכמו בכל סטארט-אפ המבקש לענות על צורך, חשה בצורך הזה על בשרה. "אני יזמת מגיל צעיר, ובמשך שנים מצאתי עצמי אוספת מנטוריות במהלך הדרך, כשבשנים האחרונות, הודות לניסיון, פתאום אני זו שהפכתי למנטורית. במאי האחרון פתחתי את הסטארט-אפ בעקבות שיחה עם נדב רביב שהיה לקוח שלי כשעסקתי בשיווק באמצעות תוכן ומדיה חברתית. הוא אמר שמעניין שיש צורך, אבל אף אחד לא פתר את זה בדרך טכנולוגית. בהמשך הפכנו לשותפים".

בשלב הראשון ערכו קלינהנדלר ורביב סקר, אותו הפיצו ברשת, כדי לוודא שיש ביקוש למוצר. "בחרנו 30 שאלות הנוגעות לדילמות במקום העבודה, עם מי נשים מתייעצות, ומה מידת החיבור שלהן לטכנולוגיה. חשבנו שרק מעט נשים ירתמו וישתתפו, אבל, מה שהדהים אותנו זה שתוך 8 ימים ענו יותר מ-500 נשים מ-56 מדינות. היו שם שאלונים מיפן, נורבגיה, ברזיל, דרום קוריאה ואפילו ערב הסעודית".

קלינהנדלר מדגישה שהיא לא פונה לקהל חרדי, אלא לכולם. לשאלה כיצד עולם היזמות משתלב עם המגזר ממנו היא באה, היא עונה בפשטות - "אין סיבה שזה לא ישתלב", מה שהפתיע אותה הוא אי השוויון בעולם החילוני. "כשנחשפתי לעולם החילוני לא הבנתי איך אתן לא פמיניסטיות. חשבתי שה'לא-פמינזם' קיים רק בגבולות בני ברק".

נכון להיום פועל הצוות של Lean-on (קלינהנדלר, רביב, גל מעוז ודיינה ריד) בהאב WMN בנמל תל אביב. "אנחנו בשלב הטסטים, בדיוק מתחילים לחפש משקיעים, כשבקרוב נצא לפיילוט ולהשקה בני יורק", היא אומרת.

בסוף השבוע שעבר יצאו יזמי Lean-On במהלך מעניין להעלאת המודעות למוצר. "שלחנו למקסימה צ'אן צוקרברג, בתם הטרייה של מארק ופריסיליה צוקרברג, מתנה ומכתב. בחבילה תמצא משפחת צוקרברג זוג נעליים סרוגות בצבע של הלוגו שלנו, ומכתב בו סיפרנו שמאוד התרגשנו מהמהלך בו הקדיש אביה 99% מהמניות בפייסבוק למטרות צדקה. כתבנו לו שזה בדיוק מה שאנחנו מנסים לעשות כל יום. גם הערכנו את הבחירה של צוקרברג לעשות את זה באמצעות חברה ולא עמותה - גם אנחנו התלבטנו אם לפתוח מלכ"ר או סטארט-אפ, ובסוף בחרנו להצטרף לגל הסטארט-אפים החברתיים. כתבנו: "בעוד שכולנו מאמינים בקידום הפוטנציאל האנושי, אנחנו מאמינים שראשית כל יש לקדם את הפוטנציאל הנשי, מה שלא רק יקדם את השוויון אלא גם יצמיח ויעודד אותו".

הנשים בהיי-טק
 הנשים בהיי-טק