מזכ"ל האו"ם מגנה ירי הרקטות מלבנון – בעקבות דרישת ישראל

"מגנה את כל ההפרות של החלטת מועצת הביטחון 1701" ■ בקובלנת ישראל נאמר שהיא "לא תסכים לפגיעה בריבונותה ובאזרחיה ותפעל להגן על אזרחיה ושטחה מפני כל מתקפת טרור" ■ נראה שהגינוי מצביע על חשש באו"ם מהסלמה בגבול הצפון על רקע חיסולו של סמיר קונטאר

חסן נסראללה / צילום: רויטרס
חסן נסראללה / צילום: רויטרס

מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, גינה הערב (ב') את ירי הרקטות לעבר ישראל משטחה של לבנון בשבת. הגינוי פורסם פחות מיממה לאחר שישראל הגישה תלונה לאו"ם על הירי - זריזות חריגה - ונראה שהוא מצביע על חשש גובר במטה הארגון מהסלמה בגבול הצפון על רקע חיסולו של סמיר קונטאר ואיומי חיזבאללה לנקמה.

מזכ"ל האו"ם אומר שהוא "מודאג עמוקות" מירי הרקטות לעבר ישראל. הודעתו מציינת שהירי בוצע מאזור הפעילות המבצעית של יוניפיל (כוח המשקיפים של או"ם), ליד אל חינאיה, בסביבת צור. "הירי מהווה הפרה חמורה של החלטת מועצת הביצטחון מס' 1701, משנת 2006", מדגיש המזכ"ל. (החלטה זו קראה להפסקת אש בין ישראל לחיזבאללה במלחמת לבנון השניה).

המזכ"ל מציין את ירי הגמול של מרגמות צה"ל באזור זיבקין, אך אינו קובע עמדה לגבי ירי זה. על פי ההודעה, יוניפיל חוקר עתה את נסיבות ה"תקרית" בשת"פ עם צה"ל וצבא לבנון.

"המזכ"ל מגנה כל הפרה שהיא של החלטה 1701  וקורא לכל הצדדים הנוגעים בדבר לנהוג במירב האיפוק ולשתף פעולה עם יוניפיל כדי למנוע הסלמה", נאמר בהודעה. "הצדדים חייבים לקיים את החלטה 1701 ולכבד את דרישתה להפסקת מעשי העוינות".

בקובלנת ישראל, שקדמה לגינוי, ושהוגשה ע"י השגריר באו"ם, דני דנון, נאמר: "ירי הרקטות לעבר ישראל מהווה הפרה בוטה של החלטת או"ם 1701 ועל או"ם לגנות את המתקפה לאלתר". הוקבלנה מדגישה: "מדינת ישראל לא תסכים לפגיעה בריבונותה ובאזרחיה. היא תפעל להגן על אזרחיה ושטחה מפני כל מתקפתטרור".

השגריר ציין בהודעה את התעצמות חיזבאללה והתבססותו בדרום לבנון ואמר שהתעצמות זו מאיימת על היציבות האזורית". נוסח הגינוי של המזכ"ל משתמש באבני היסוד של הקובלנה הישראלית: הפרת החלטה 1701 והקריאה לגנות את ירי הרקטות.