ה"מאבטחים" שסחטו קבלנים במיליוני שקלים

החשד: חברות "אבטחה" גובות "דמי חסות" מאתרי בנייה תוך סחיטה ואיומים ■ בנוסף, החברות מציגות מצגי-שווא לרשויות ובאמצעותם מבצעות לכאורה הונאה בהיקף מיליוני שקלים ■ צפויים מעצרים נוספים

פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי
פועלים באתר בנייה / צילום: תמר מצפי

המשטרה עצרה הבוקר (ג') לחקירה 15 חשודים בפרשה שעניינה גביית דמי חסות על-ידי חברות אבטחה ושמירה של אתרי בנייה המתחזות לכאורה ללגיטימיות.

מהחקירה עלה חשד כי החברות מגייסות, תוך סחיטה ואיומים, לקוחות (קורבנות) פוטנציאליים. בנוסף, החברות מציגות לכאורה מצגי-שווא לרשויות המדינה, ובאמצעותם מבצעות לפי החשד הונאה של הרשויות בהיקף של מיליוני שקלים. גורמי החקירה מוסרים כי צפויים מעצרים נוספים בקרוב.

לפי החשד, שליחי החברה פונים לקבלני בניין, מציעים שמירה לאתרי בנייה, ואם הקבלן מחליט שלא לקבל את ההצעה - שליחי החברה פורצים לאתר הבנייה, פוגעים בבציוד של הקבלן ולעתים מציתים אותו. זאת, בליווי איומים והודעות שלא מותירים לקבלנים ברירה אלא לקבל את ההצעות לשירותי השמירה. בנוסף, מיוחסות למעורבים עבירות של קבלת דבר במירמה, השמטת הכנסות, רישום כוזב במסמכי תאגיד והלבנת הון.

החקירה מנוהלת על-ידי המשטרה בשיתוף-פעולה עם חקירות מע"מ באר-שבע, משרד הכלכלה, פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי ואזרחי) וביטוח לאומי.

הבוקר, בתום חקירה סמויה נערך חיפוש בבתי החשודים ובמשרדיהם על-ידי שוטרים, חוקרי מע"מ וחוקרי משרד הכלכלה וביטוח לאומי. גורמי האכיפה תפסו מסמכים ומחשבים וכן רכוש וחשבונות לצורך חילוט. 

בהליך האכיפה המשולבת מתנהל, לצד ההליך הפלילי ובתיאום עם פרקליטות מחוז תל-אביב (פלילי), הליך אזרחי בהובלת המחלקה לאכיפה משולבת בפרקליטות מחוז תל-אביב (אזרחי), שבמסגרתו תפעל המחלקה לשלילת רישיונן של החברות.

גופי האכיפה - המשטרה, הפרקליטות, הרשות להלבנת הון ורשות המסים - הכריזו לפני מספר שנים מספר על מאבק משותף בפשיעה המאורגנת והכלכלית ("אכיפה משולבת"), והתוצאות של המאבק הזה נראות בבתי המשפט, בהגשת כתבי אישום בגין מעשים פליליים נגד ארגוני הפשיעה, בהרשעות שמתקבלות ובחילוטי רכוש וכספים בהיקפי ענק, כמו גם בהיקף החקירות והחשיפות של רשתות עברייניות.