ארה"ב: קצב הצמיחה עודכן מטה ל-2% ברבעון השלישי

קריאת התמ"ג הקודמת (השנייה) הצביעה על קצב צמיחה שנתי של 2.1% ■ בשוק ציפו לקצב צמיחה של 1.8% ■ היצוא עלה בקצב איטי יותר בהשוואה לקריאה הקודמת, אך הצריכה הפרטית נותרה ללא שינוי מאומדן התמ"ג הקודם והתרחבה בקצב של 3%

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

כלכלת ארה"ב צמחה בקצב שנתי של 2% ברבעון השלישי - כך עולה מקריאת התמ"ג השלישית והאחרונה שפרסם היום (ג') הממשל האמריקאי. בשוק ציפו לקצב צמיחה של 1.8%, מתחת לקריאה הקודמת שעמדה על קצב שנתי של 2.1%.

נתוני התמ"ג שפורסמו היום מציירים תמונה מאכזבת בכל הנוגע להיקף המסחר בחודשי הקיץ ותחילת הסתיו. היצוא עלה בקצב איטי יותר, ברמה של 0.7% לעומת העדכון הקודם שהצביע על עלייה של 0.9%. היבוא צמח בשיעור של 2.3% לעומת ההערכה הקודמת שהצביעה על גידול של 2.1%.

בנוסף, השווי של המלאים הסיטונאיים גדל ב-86.5 מיליארד דולר, לעומת האומדן הקודם שהצביע על שווי של 90.2 מיליארד דולר. לשם השוואה, ברבעון השני, כאשר אומדן התמ"ג עמד על 3.9%,  השווי של המלאים הסיטונאים קפץ ב-113.5 מיליארד דולר.

בענף הבנייה, ההוצאות על חומרי בנייה עלו בקצב מהיר יותר, בשיעור של 8.2% ברבעון השלישי, לעומת האומדן הקודם שהצביע על עלייה של 7.3%.

הצריכה הפרטית, שמהווה כ-70% מהכלכלה האמריקאית, נותרה ללא שינוי מהאומדן הקודם והתרחבה בקצב של 3%.

צחי ליבוביץ' מנהל השקעות ראשי באימפקט בית השקעות מציין כי "לנוכח נתון הצמיחה הוכח כי החלטת הפד להעלות את הריבית נעשתה בעיתוי המתאים והמוצדק ביותר", לדבריו, "רמת הצמיחה חזרה להיות נורמלית, המשק נמצא קרוב מאוד לתעסוקה מלאה ואין עיתוי טוב יותר מכך להעלות ריבית. הפד חיפש עיתוי בו אפשר להעלות ריבית ולא עיתוי בו צריך להעלות".

ליבוביץ' הוסיף כי "רמת האינפלציה עדיין נמוכה מאוד ופרמטרים נוספים אחרים מראים כי הכלכלה עדיין בתהליך של התאוששות והתהליך מתברר הוא איטי . על כן יש לצפות כי תוואי העלאת הריבית העתידי יהיה בהתאם לתהליך ההתאוששות קרי, איטי ומדורג ויתאים לנתוני המאקרו שיתפרסמו".