אפליקציות נגד סחר בבני אדם יילחמו בתופעת העבדות

כיצד מתמודדים עם הפרת זכויות בתחום התעסוקה, ואיך כל זה קשור לבמאי סטיבן ספילברג?

הפגנה של עובדי מכרות בפרו / צילום: רויטרס
הפגנה של עובדי מכרות בפרו / צילום: רויטרס

עם יותר ממיליון אפליקציות בחנויות של אפל ואנדרואיד, קל להניח שאנחנו מתקרבים לגבול שבו מפתחים יוכלו להמציא דברים חדשים. אבל זו טעות.

הדוגמה האחרונה: אפליקציות המיועדות להילחם בסחר בבני אדם. כן, הן קיימות ואף הולכות ומתרבות - יותר ויותר, יזמים חברתיים ממנפים את הטכנולוגיה כדי להילחם במה שהם רואים ככוחות הרשע.

קבוצה של רשויות ממשלתיות וקרנות פרטיות, המכנות את עצמם בשם Partnership for Freedom ייסדה תחרות עם שם לא קליט במיוחד - "תחשבו מחדש על שרשראות אספקה" (Rethink Supply Chains). מה שכן קליט הוא סך הפרסים - 500 אלף דולר - שיינתנו לפתרונות הטכנולוגיים הטובים ביותר לצורך מאבק בשימוש בסחר בבני אדם. המועמדים הסופיים יוכרזו בחודש הבא.

מודעות הולכת וגוברת בקרב חברות גלובליות לגבי פגיעה בעובדים בשרשראות אספקה יצרו ענף טכנולוגי חדש המסייע להן לאכוף כללי התנהלות על הספקים שלהן. האתגר הוא גם למשוך ממציאים העובדים על טכנולוגיות קשורות, כך אמרה קתרין צ'ן, הממונה על השקעות ב- Humanity United, אחד הגופים העיקריים המממנים את התחרות.

"במקרים רבים הם כבר מטפלים בנושאים מקבילים", אומרת צ'ן, "זה יכול להיות יהלומי דמים, זה יכול להיות מעקב אחר המקור של זיהום אי-קולי, כסף במובייל, תשלומים דיגיטליים - דברים מהסוג הזה. רצינו ליצור קהילה של פותרי בעיות מהסוג הזה כדי שימקדו את הכשרונות שלהם באתגר המסוים הזה ויראו שיש כאן הזדמנות של ממש".

Humanity United הוא ארגון לרווחה חברתית שהוקם על ידי פאם ופייר אומידיאר, המייסד של אי-ביי, בשנת 2005. גופים נוספים התומכים בתחרות הם "מיזם 10 אלפים הנשים" של גולדמן סאקס וה- Righteous Persons Foundation של סטיבן ספילברג.

Made in a Free World היא חברת סטארט-אפ בת חמש הבונה בסיס נתונים של גורמי סיכון להפרת זכויות בתחום התעסוקה עבור שרשראות אספקה גלובליות. היא תתמודד בתחרות עם אפליקציה שמטרתה לאפשר לארגונים קטנים ובינוניים להשתמש בנתונים שלה ביתר קלות.

קוהל גיל, יזם מסן פרנסיסקו ופיזיקאי בתחום המוליכים למחצה עבד על נושא הסחר בבני אדם במשרד החוץ האמריקני. כיום הוא עומד בראש Laborvoices, חברה שהקים בשנת 2010 לאחר שהגה את הרעיון להשתמש בטלפונים ניידים כדי לסייע לעובדים לדווח על תנאי העבודה שלהם.

החברה משתפת פעולה עם יצרנית הבגדים Reliable Source Industrial, ספק של חברת נייק, ויקטוריה'ס סיקרט ו- Under Armourלגבי מפעלים בסין, קמבודיה, בנגלדש, אינדונזיה וטאיוואן. היא מסייעת לחברות הללו לערוך מעקב אחר קווי הייצור שלהן ואחר הקבלנים שהן מעסיקות על ידי כך שהיא מספקת לעובדים אפליקציית לנייד המאפשרת להם לדווח על הפרות זכויות בתעסוקה באמצעות הודעה קולית.

"להגיב ישירות"

"אנחנו מסייעים למעסיקים לייצר לעצמם מוניטין של חברות עיקשות ואמינות בתחום הזה, כדי שעובדים יצביעו ברגליים", כך אמר גיל. לדבריו, הדבר מאפשר לאנשים המצויים בעמדה הטובה ביותר כדי לזהות סחר בבני אדם להגיב לכך ישירות מבלי להמתין לממשלה או לרשויות אחרות.

אפליקציות קיימות כבר מסייעות לצרכנים לקבל מושג לגבי ההיקף של תופעת הסחר בבני אדם. חברת Made in a Free World, למשל, פיתחה את ה-Slavery Footprintapp, המייצרת אומדנים לגבי ההסתמכות של אנשים פרטיים על עבדות מתוך נתונים לגבי סחר בבני אדם ושיעורים של הפרת זכויות בתעסוקה בקרב יצרנים וספקים.

ג'סטין דילון, מנכ"ל Made in a Free World אינו מסתיר את העובדה שסגנון החיים שלו עדיין דורש 47 עובדים בתנאי עבדות - והוא נחוש להוריד את המספר לאפס. "זה מה שמניע אותי", הוא אומר.

בתחרות Rethink Supply Chains ייבחרו עד חמישה מועמדים לסופיים, שיוצגו בחודש הבא. כל אחד מהם יקבל 20 אלף דולר לבניית האבטיפוס, והזוכה יוכרז בחודש אפריל.