חדש בכספומטים: כך תזהו אם שטר 200 השקלים אמיתי

היום נכנס למחזור השטר השני בסדרת השטרות החדשה בערך של 200 שקל, והוא יופץ לציבור הרחב בקופות הבנקים המסחריים, במכשירים האוטומטיים למשיכת מזומנים ובסניפי הדואר

היום (ד') נכנס למחזור השטר השני בסדרת השטרות החדשה בערך של 200 שקל, והוא יופץ לציבור הרחב בקופות הבנקים המסחריים, במכשירים האוטומטיים למשיכת מזומנים ובסניפי חברת הדואר - כך נמסר מבנק ישראל. השטר נושא את דיוקנו של המשורר נתן אלתרמן.

בבנק מציינים כי השטרות בסדרה החדשה מציגים "סטנדרטים מתקדמים של ביטחון, חדשנות ונגישות". כחלק מכך השטרות נבדלים זה מזה בצבע ובאורך, ומשולבים בהם מגוון סימני ביטחון מתקדמים נגד זיופים, ובנוסף משולבים בהם סימנים ייעודיים לטובת אוכלוסיית העיוורים ובעלי לקויות הראייה.

בבנק מציינים כי השטרות הנוכחיים בערך של 200 שקל, הנושאים את דיוקנו של הנשיא לשעבר זלמן שזר, ימשיכו להיות במחזור למשך מספר שנים, במקביל לשטרות החדשים. מדובר במהלך הדרגתי של החלפת השטרות, כך שהציבור אינו נדרש לבצע בשלב זה כל פעולת החלפה של שטרות. בהמשך יפרסם בנק ישראל הנחיות להחלפת השטרות מסדרה ב'.

במטרה להגביר את ההיכרות של הציבור עם סימני הביטחון המשולבים בו, בנק ישראל פתח בתוכנית הסברה, וכחלק מכך הפיץ כרזות ועלוני הסברה ב-5 שפות לסניפי הבנקים, לדואר וכן לגופים מסחריים וציבוריים שונים אשר יספקו אותם לכל דורש.

בנק ישראל מסביר מה הסימנים המזהים של השטרות החדשים:

- השטרות החדשים נבדלים זה מזה באורכם, בהפרש של 7 מ"מ בין עריך לעריך.

- השטרות נושאים סימני זיהוי ייחודיים לכל עריך, המודפסים בשולי השטר בדיו בולטת במיוחד וניתנים למישוש.

- הערך הנקוב מופיע על גבי השטרות פעמים אחדות ובניגודיות שונה (כהה על רקע בהיר ובהיר על רקע כהה).

- גובה האות של הערך הנקוב המודפס על השטר גדול במיוחד (כ-20 מ"מ), הן ביחס לסדרה הקודמת והן ביחס לשטרות במדינות אחרות.

- לכל שטר צבע דומיננטי אחד.

- צבעי השטרות נחלקים לצבעים "חמים" ו"קרים".

- השטרות החדשים בצבע אדום וירוק נושאים ספרות שונות בצורתם (20 שקל ו-50 שקל), והשטרות החדשים הנושאים ספרות זהות (20 שקל ו-200 שקל) נבדלים ככל הניתן בצבעם (אדום וכחול) ובאורכם (129 מ"מ בהשוואה ל-150 מ"מ).