יו"ר כלכלית ירושלים התפטר שעות ספורות לאחר כניסתו לתפקיד

ארד, שנכנס לתפקיד כמה שעות טרם התפטרותו: "עקב לחצים על בעל השליטה לא יתאפשר לי למלא תפקידי בצורה אחראית"

לאחר כהונה קצרצרה בת מספר שעות בתפקיד יו"ר כלכלית ירושלים , ובצל הקונפליקט שנסב סביב מינויו בין בעל השליטה בחברה, אליעזר פישמן, לבין בנק לאומי, הודיע יוסי ארד על התפטרותו מתפקידו. ארד, שמונה לתפקיד היו"ר ביוזמת פישמן, התפטר משום חששו כי בשל לחצים על בעל השליטה הוא לא יוכל למלא את תפקידו. הלחצים שאליהם הוא מכוון הם התנגדות בנק לאומי, שמניות השליטה של פישמן בכלכלית משועבדים לטובתו כנגד חוב פרטי.

במכתב ההתפטרות של ארד, שנשלח אתמול, נאמר בין היתר כי "בישיבת דירקטוריון החברה מהיום נבחרתי על-ידי רוב חברי הדירקטוריון לתפקיד יו"ר דירקטוריון החברה. זאת לאחר שבמשך כחמש שנים אני מכהן כדירקטור בחברה, ומתוקף תפקידי סייעתי לחברה לעמוד באתגרים מורכבים בשוק דינמי וסוער, ובכלל זאת גיוס ההון והחוב שנערך לפני כחודש לאחר פיצוץ עסקת מכירת השליטה בחברה למשפחת נקש. עם זאת, לאחר המינוי התברר לי כי עקב לחצים המופעלים על בעל השליטה לא יתאפשר לי למלא את תפקידי בצורה אחראית כפי שאני חושב שנכון וראוי למלאו. בנסיבות אלה אני מוצא את עצמי מחויב להגיש את התפטרותי המיידית מדירקטוריון החברה".

ארד, ששימש בעבר בין היתר כמנכ"ל טאו תשואות של אילן בן דב, ושכיהן כדירקטור בלתי תלוי בכלכלית ירושלים מאז מאי 2011, נכנס לתפקיד מספר שעות טרם התפטרותו. מינויו, שאושר בדירקטוריון בהמלצת פישמן ובניגוד לדעת לאומי, נעשה כחודש וחצי לאחר שבהתאם לבקשת הבנק עזבו פישמן ונציגיו את הדירקטוריון.

לאומי, נזכיר, פנה לביהמ"ש בבקשה לאפשר לו למנות דירקטורים בחברה במקום פישמן ונציגיו, בעקבות הנפקת בזק פרטית של מניות כלכלית ירושלים, שבמסגרתה גייסה החברה 200 מיליון שקל בהנחה של 15.7% על מחיר השוק. בעקבות ההנפקה, דולל שיעור ההחזקה של פישמן, ועקב כך הצטמק גרעין השליטה המשועבד ללאומי מכ-40% ל-25.7% (בדילול מלא) בלבד.

בהנפקה, שביצעה כלכלית למוסדיים ומשקיעים נוספים, קיבלו המשתתפים גם אופציות לרכישת מניות נוספות ב-50 מיליון שקל תוך שישה חודשים. בד בבד, ביצעה כלכלית מהלכים גם ביחס לחוב שלה, בדרך של החלפת אג"ח שנועדה להגדיל את נזילותה, לסייע לה במיחזור חוב ולתמוך בפעילות השוטפת.

בתשובה שהוגשה אתמול לביהמ"ש מטעם פישמן, בקשר להתנגדות בנק לאומי והמנהלים המיוחדים לבקשה למנות את רו"ח זמי פליטר כדירקטור בחברה, נכתב בין היתר כי "יש מקום להגיע לכדי כוונות, ולא לנסות ולכופף ידיים של צד אחד למשנהו". עוד צוין, כי עד אשר "ישונו סעיפי העברת שליטה במסמכים שבין החברה לבין המלווים השונים של החברה... שהמנהלים המיוחדים טרם עשו כן", תימשך ההתנגדות לכל בקשה של המנהלים המיוחדים מטעם הבנק ש"יש בה כדי חשש להעברת השליטה".

קבוצת הנדל"ן המניב כלכלית ירושלים, שנסחרת כיום לפי שווי חברה של כ-700 מיליון שקל, פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי השנה לפני כחודש. מהדוחות עלה כי הנהלת קבוצת הנדל"ן ממשיכה להאמין ביכולת החברה לשרת את חובותיה גם בשנתיים הקרובות, על אף שסיימה את הרבעון השלישי של 2015 בהפסד של 54 מיליון שקל, שהשלים הפסד של 285 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה. הפסד זה הגיע בהמשך להפסד של 304 מיליון שקל שרשמה החברה ב-2014 כולה. עם זאת, בנטרול הפעילות ברוסיה ובמדינות חבר העמים, רשמה החברה רווח נקי של 24 מיליון שקל ברבעון השלישי השנה, ורווח נקי של 102 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2015.

כלכלית ירושלים והחברות שבשליטה מחזיקות ב-3.4 מיליון מ"ר של נכסים מניבים, מתוכם 1.9 מיליון מ"ר בישראל והשאר בצרפת, בקנדה, בגרמניה, ברוסיה, באוקראינה ובבלארוס. החברה נפגעה בצורה ניכרת בשל הפסדים ברוסיה ובאוקראינה.

* אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"‎.