השכר ב-2016: באסיה תהיה העלייה הכי גדולה

חברת המחקר Hay Group בדקה כמה השכר אמור לעלות - אם בכלל - בעולם בשנה הבאה

תלוש משכורת תלוש שכר / צלם: תמר מצפי
תלוש משכורת תלוש שכר / צלם: תמר מצפי

הנה שאלה שכל שכיר, אפילו כותבת שורות אלו, שואל את עצמו לפחות פעם בשנה: באיזה שיעור יעלה השכר שלי בשנה הבאה, אם בכלל. חברת המחקר Hay Group ניסתה לענות על כך במחקר שמעריך באיזה שיעור יעלה השכר למשרת שכיר, גלובלית ולפי מדינות, ב-2016. בשורה התחתונה, הבשורה היא חיובית: תהיה עלייה ריאלית (כלומר, מותאמת לשיעור האינפלציה בכל מדינה) ושיעורה יהיה הגבוה ביותר בשלוש השנים האחרונות. החלק האחרון עשוי להלחיץ מעט כי אחרי עלייה לשיא תקופתי, תמיד יש ירידה, והחשש הבלתי פוסק ממשבר כלכלי מעבר לפינה לא ממש תומך בתחזיות חיוביות בכל הקשור לשכר ולשוק התעסוקה.

המחקר התבסס על 20 מיליון משרות שנתוניהן נאספו מיותר מ-24 אלף חברות ביותר מ-110 מדינות, והנה מסקנותיו.

נתחיל בשיעור העלייה הממוצע הגלובלי: 2.5%, שהוא בין היתר תוצר נלווה של האינפלציה הנמוכה בחלק ניכר מהמדינות. היבשת שתרשום את שיעור העלייה (ריאלי, כאמור) הגבוה ביותר היא אסיה (4.2%), וזאת, כפי שהמחקר מדגיש, "למרות האטה כלכלית שכבר החלה". בתוך היבשת, שכיר בווייטנאם יזכה לשיעור העלייה הכי גבוה: 7.3% לעומת 6.3% בסין, 6.1% בתאילנד, 4.7% בהודו, 3.7% בסינגפור ורק 1.0% ביפן. באשר לסין, המחקר מסביר ש"למרות ההאטה בכלכלה, הנפילה בשוקי ההון והקטנת הייצוא, שיעור עליית השכר יהיה פי 2.5 מהשיעור הגלובלי כיוון ששיעור התעסוקה ממשיך לגדול על רקע צורך גדל בעובדים בעלי כישורים וגידול בשכבת מעמד הביניים המבוססת כלכלית".

מאסיה נעבור לאירופה, שם הממוצע יעמוד על 2.3%, די דומה לממוצע הגלובלי. "בגלל סביבת אינפלציה נמוכה, במדינות מערב אירופה תעמוד העלייה על 2% לעומת 2.9% במדינות מזרח אירופה. בשלוש המדינות החזקות במערב היבשת תעמוד העלייה על 2.3% (אנגליה); 1.7% (צרפת) ו-2.7% (גרמניה). כלומר, אנגליה מעל הממוצע המערב אירופי בעוד צרפת מתחתיו. בשלוש מדינות דומיננטיות במזרח היבשת תעמוד העלייה על 5.4% (רומניה); 5.0% (ליטא); 3.0% (לטביה) ו-3.4% בפולין. ברוסיה, התמונה כלל אינה ורודה: ירידה ריאלית בשכר בשיעור של 7.5% בגלל הסנקציות הכלכליות וירידת מחירי הנפט, וזאת לעומת ירידה ריאלית של 0.7% בשנה האחרונה.

בארה"ב שיעור העלייה הריאלי בשכר יעמוד על 2.7%, מעט גבוה מהממוצע הגלובלי, ואילו בשכנתה קנדה, שיעור העלייה - 1.3%.

בדרום אמריקה צפויה ירידה ריאלית בשכר של 1.4% בגלל אינפלציה ממוצעת של 12.8%. כך, בברזיל תהיה ירידה של 1.2% ובארגנטינה עלייה של 3.6%. המדינה שתציג את שיעור העלייה הכי גבוה ביבשת היא הרפובליקה הדומיניקנית (5.4%), ואילו השיעור הכי נמוך יהיה בקולומביה (0.3%). עתיד עובדי ונצואלה יהיה השחור ביותר: בגלל אינפלציה של 122.6%, צפוי שיעור ירידה בשכר של 52.6%.

אחרונה חביבה היא יבשת אפריקה והמזרח התיכון. המחקר אמנם לא מתייחס לישראל, אך מביא נתונים על השכנות לבנון, ירדן, מצרים ועוד. למרות נפילת מחירי הנפט, ומשבר גיאופוליטי כזה או אחר, שיעור העלייה הריאלי הממוצע במזרח התיכון ובאפריקה יעמוד על 3.8% ועל 1.6% בהתאמה.

שיעור העלייה הגבוה ביותר ייזקף לזכותה של לבנון, 11.5%, ואחריה ירדן (5.3%) וקטאר (2.9%). השיעור הנמוך ביותר ייזקף לחובתה של איחוד האמירויות הערביות - 0.9% וזאת לעומת 2.8% בשנה שחלפה. מצרים היא המדינה היחידה באזור זה שצפויה בה ירידה בשכר הריאלי - 0.4%.

עתיד השכר
 עתיד השכר