אלפים הגיעו להתחסן נגד שפעת החזירים: "אנשים לחוצים"

לאחר שבימים האחרונים התגלו מקרים חמורים של שפעת החזירים, בהם מקרה מוות אחד, דיווחו קופות החולים על זינוק חד במספר המתחסנים

קופות החולים דיווחו היום (ו') על זינוק חד במספר המתחסנים נגד שפעת. זאת, לאחר שבימים האחרונים התגלו 11 מקרים חמורים של הידבקות בשפעת החזירים בדרום הארץ ובאזור ירושלים, שאחד מהם אף הוביל למוות של אישה בת 52. "אם לפני יומיים היו לנו שלושה אנשים שהגיעו להתחסן, היום מדובר במאות", אמרה הגר סירוטה, מנהלת הסיעוד של סניף קופת החולים מכבי ברמת השרון.

"בתחילת מבצע החיסונים התקשרנו והזמנו אנשים להגיע ומיעוט קטן עשה זאת, עכשיו כולם מתייצבים", הוסיפה סירוטה. "הבוקר פתחנו את המקום במיוחד לטובת החיסונים, גייסנו עוד אחיות ועכשיו אני פותחת עמדה רביעית בשל העומס. אנשים מגיעים לחוצים, הרבה הורים לילדים, שחוששים מהדיווחים ששמעו ודואגים שהחיסונים ייגמרו".

רק ביממה האחרונה הגיעו 5,000 איש לסניפי קופת החולים כללית כדי לקבל את החיסון נגד שפעת, ועד כה התחסנו בה 900 אלף איש. בקופת החולים מכבי חוסנו עד כה 360 אלף איש, במאוחדת חוסנו 170 אלף ובלאומית 90 אלף, 1,600מהם רק הבוקר - זינוק של 800% ביחס לאתמול. בסך הכול התחסנו עד כה 18% מהאוכלוסייה, לעומת 21% בתקופה המקבילה אשתקד.

 

במכבי פנו עוד לפני כמה ימים לרכישת חיסונים נוספים, לאחר שראו את המגמה המתגברת, אך טרם ברור אם ומתי אלו יגיעו לקופה. "בינתיים הכל בסדר", הדגישה סירוטה. "אנחנו לא יודעים מה צפוי לקרות, אבל בדיוק מסיבה זו אנו מתקשרים לאנשים ומזמנים אותם להגיע להתחסן עוד מתחילת המבצע, להיות ערוכים לכל מצב".

מיטל פרייברג, אם לשני ילדים בני שנה וארבע מקיבוץ גדות שבעמק החולה, היא אחת מני רבים שהגיעו להתחסן בסניף קופת חולים כללית בחצור הגלילית. "כששמעתי מה קורה עכשיו עם השפעת הבנתי שלא כדאי לדחות והגעתי היום עם שני הילדים להתחסן", סיפרה והדגישה שלמרות הדיווחים על התגברות מקרי ההידבקות היא לא נכנסה ללחץ. "אני לא מרגישה היסטריה מהעניין. יש לי עשרה אחיינים ואף אחד לא רץ לחסן בפניקה, אבל אני מניחה שזה משהו שכדאי לעשות". לדבריה, "הרבה ילדים בגן של ילדי חולים ולכן תכננתי לחסן אותם כבר לפני שבוע, לא יצא לי אז הגענו היום".

איילם ברעם, בן 76 מתל אביב, סיפר כי גם הוא לא נלחץ מהדיווחים, למרות שהסיכוי להידבקות בקרב קשישים גבוהה יותר מבשאר האוכלוסיה. "אשתי אמרה לי לבדוק את הנושא אבל איש לא מבוהל", אמר. "לא תכננתי להגיע ולקבל חיסון, פשוט היה לי תור לרופא אז ניצלתי את ההזדמנות להיכנס לאחיות ולבקש להתחסן. שמעתי בחדשות על מה שהיה ואמרתי שלא אקח סיכון".

כאמור, בימים האחרונים התגלו 11 מקרים של שפעת החזירים, בהם בשלוש הרות, בבית החולים סורוקה שבבאר שבע, במרכזי הדסה, בשיבא שבתל השומר ובשערי צדק שבירושלים. בנוסף, אתמול הודיע המרכז הרפואי לגליל שבנהריה כי גבר בן 55 ואישה בת 64 אובחנו עם שפעת מסוג A. מצבם של השניים, שמאושפזים כבר כמה ימים בבית החולים, מוגדר קשה והם מורדמים ומונשמים. סוג השפעת שבו הם לוקים מכיל כמה תת-זנים ואחד מהם הוא שפעת החזירים.

תסמיני המחלה הם בין היתר חום גבוה, נזלת וקשיי נשימה. במשרד הבריאות מתייחסים לנגיף כאל כל שפעת ומכנים אותו H1N1. במשרד מסרו כי מי שחוסן אינו בסיכון ומי שלא - מומלץ שיעשה כן. למרות ריבוי המקרים, במשרד הבריאות לא צופים מגפה. לטענתם, מדובר בעוד זן אך אלים יותר של שפעת וכך מתייחסים אליו, אולם החיסונים כוללים אותו ועל כן ניתן לעצור את התפשטותו.