מבקר המדינה שולח מסר חד לחושפי השחיתויות: כדאי לכם!

המבקר יוסף שפירא הוציא צווי הגנה קבועים ל-3 עובדים במועצה האזורית זכרון יעקב שחשפו מעשי שחיתות לכאורה במועצה: מנהל מחלקת התפעול, האחראי על המוקד העירוני ומנהלת החשבונות

יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת
יוסף שפירא / צילום: דוברות הכנסת

מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, הוציא צווי הגנה קבועים ל-3 עובדים במועצה האזורית זכרון יעקב - מנהל מחלקת התפעול, האחראי על המוקד העירוני ומנהלת החשבונות - במסגרת פרשה בה חשפו שחיתויות לכאורה במועצה.

בנוסף, נוכח העובדה שהמועצה המקומית זכרון יעקב הפרה באופן שיטתי את צווי ההגנה הזמניים שכבר ניתנו למתלוננים, החליט מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור להעביר את החלטתו בעניין ליועץ המשפטי לממשלה. 

במסגרת צו ההגנה הקבוע הורה שפירא למועצה המקומית זכרון יעקב להפסיק לאלתר את הליכי הפיטורים של מנהל מחלקת התפעול, ניר קבלו, ושל האחראי על המוקד העירוני, שרון אזולאי. עוד החליט מבקר המדינה לתת צו הגנה קבוע כאמור גם למנהלת החשבונות במועצה המקומית, אושרית שושן, על אף שהחליטה להתפטר מתפקידה.

צווי ההגנה הקבועים הללו הם ביטוי מובהק למדיניותו של מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור להגן על עובדי ציבור החושפים מעשי שחיתות. השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא הצהיר לא אחת כי הוא רואה בהגנה זו אינטרס לאומי, כדי שלא יהססו לחשוף מעשי שחיתות ופגיעה במינהל תקין, וכדי שהמעסיקים יידעו כי הם חשופים לסנקציות של ממש ככל שיתנכלו לעובדים שחשפו מעשי שחיתות. 

ביוני השנה חשף "גלובס" את פרשת השחיתות לכאורה במועצת זכרון יעקב, במסגרתה התעורר חשד למעבר של כספים וטובות הנאה מקבלנים שונים לראש המועצה, וכן חשדות להעברות כספים מהמועצה לקבלנים וספקים שונים, לכאורה תוך ניגוד עניינים וחריגה ממינהל תקין. מהתחקיר עלה כי למרות שעובדים שונים במועצה העידו על כך במשטרה, בחקירת המשטרה בנושא לא קרה דבר.

במסגרת הפרשה, במהלך חודשים אוקטובר 2013-ינואר 2014 פנו אל מבקר המדינה 4 עובדי מועצה מקומית זכרון יעקב, ובהם ניר קבלו, שרון אזואלי, דוד בנטל ואושרית שושן, בתלונות כי המועצה בזכרון מתנכלת להם בדרכים שונות, לאחר שחשפו בפני מבקרת הפנימית של המועצה או עובדי משרד מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מעשי שחיתות לכאורה במועצה.

עיקר התלונות של קבלו ואזולאי היו בנושאי הזמנות רכש מספקים המקורבים למועצה, לראש המועצה אלי אבוטבול, שחלקם אף מצויים בקשרי משפחה עם עובדים במועצה, שימוש במשאבי המועצה לצרכים פרטיים, "ניפוח" חשבוניות או ביצוע הזמנות רכש פיקטיביות ללא שסופק ציוד בעד כסף ששולם על-ידי במועצה, העסקת עובדי מועצה לצורך ביצוע עבודות פרטיות.

על-פי אותן תלונות, ההתנכלות כלפי ניר קבלו ושרון אזולאי מצאה את ביטוייה בהשעייתם ובכוונת המועצה לזמנם לשימוע לקראת פיטורים. ההתנכלות כלפי דוד בנטל הייתה כנטען בהשעייתו, וכלפי אושרית שושן בזימון לבירור לפני ראש המועצה ועובדים נוספים ללא התראה מראש.

כבר בחודש אוקטובר 2013 הוציא מבקר המדינה צו הגנה זמני לטובת שני העובדים קבלו ואזולאי, לאחר שנקבע כי השניים התריעו על מעשי שחיתות ואי-סדרים במועצה המקומית זכרון יעקב.

ואולם, המבקר מצא כי מאז מתן צווי ההגנה הזמניים החלה המועצה המקומית להתנכל לשני העובדים ולעובדת נוספת אשר סייעה להם בחשיפת מעשי השחיתות לכאורה. מעשי ההתנכלות דחקו את אותה העובדת להתפטר מעבודתה, לאחר שלא יכלה לשאת עוד את היחס העוין שקיבלה בשל סיועה לחשיפת התנהלותה הפסולה לכאורה של המועצה.

שלושת העובדים, המיוצגים בידי עורכי הדין שחר הופמן וענת לזר ממשרד בן-ארי, פיש, סבן ושות' כתיק "פרו-בונו", הלינו בפני מבקר המדינה על הפרת הצווים הזמניים וההתנכלות אליהם.

בהחלטה חריגה וחריפה לטובת חושפי שחיתויות במקומות העבודה הציבוריים, קיבל היום (ב') מבקר המדינה את טענות העובדים במלואן. בצו שהוציא המבקר נקבע כי המועצה המקומית זכרון יעקב הפרה ביודעין ובשיטתיות את צווי ההגנה שהוצאו בעניינם של העובדים, ופעלה במטרה מכוונת להביא לריקון תפקידם מתוכן ולהדרתם מן המועצה.

נוכח ממצאים חמורים אלה החליט מבקר המדינה להפוך את הצווים הזמניים שהוצאו בעניינם של העובדים לצווים קבועים, והורה על השבת כלל הסמכויות שניטלו מהם מאז הוגשה תלונתם. קבלו ואזולאי ימשיכו למלא את תפקידם כפי שהיו ערב הגשת התלונה, ויועמדו לרשותם כל האמצעים הנדרשים למילוי תפקידם.

בנוסף לכך, באופן חריג ותקדימי פסק המבקר פיצויים כספיים משמעותיים לזכותם של העובדים. העובדת שהתפטרה מעבודתה זכתה לפיצוי בשיעור 12 חודשי שכר, ונקבע כי ככל ששני העובדים האחרים יבחרו לסיים את עבודתם, יזכה כל אחד מהם לפיצוי בשיעור של 36 חודשי שכר.

כאמור, נוכח ממצאיו החמורים והפרה שיטתית של הצווים הזמניים, הורה מבקר המדינה על העברת החלטתו אף לעיונו של היועץ המשפטי לממשלה.

עורכי הדין ענת לזר ושחר הופמן ממשרד בן-ארי פיש סבן ושות' בירכו על ההחלטה ומסרו בתגובה: "אין ספק כי ההחלטה, שהינה בחלקה תקדימית, מגנה ומחזקת את חושפי השחיתויות בישראל. למאבק של עובדים חושפי שחיתויות יש חלק חשוב בביעור השחיתות הציבורית".