עיר ענקית הכריזה על חודש ללא מכוניות - וזה מה שקרה

במסגרת קמפיין Ecomobility שצובר תאוצה, תושבי העיר יוהנסבורג שבדרום אפריקה התבקשו לוותר על נסיעה לעבודה במכונית הפרטית ולהסתפק ברכיבה על אופניים ובתחבורה ציבורית ■ זה מה שקרה

חודש ללא מכוניות, אופניים, תחבורה ציבורית יוהנסבורג, דרום אפריקה / צילום: Eco mobility
חודש ללא מכוניות, אופניים, תחבורה ציבורית יוהנסבורג, דרום אפריקה / צילום: Eco mobility

בעיר יוהנסבורג שבדרום אפריקה החליטו לבדוק איך תראה העיר אם תושביה יוותרו על המכונית במשך חודש ימים. העירייה ניסתה לשכנע את התושבים לוותר לגמרי על נסיעה לעבודה במכונית במהלך חודש אוקטובר ולהסתפק ברכיבה על אופניים ובנסיעה בתחבורה ציבורית.

במסגרת הקמפיין נצבעו שבילי אופניים חדשים, הורחבו המסלולים להולכי רגל, והוצבו תחנות להשכרת אופניים. העירייה לא אסרה לחלוטין על נסיעה במכוניות, אך סגרה חלק מהנתיבים לטובת תחבורה ציבורית ומסלולי אופניים, והקצתה נתיבים לתחבורה ציבורית שנבנו במיוחד לצורך הניסוי.

מנתונים שנאספו בסוף הניסוי התברר כי במהלך חודש אוקטובר מספר הנוסעים במכוניות פרטיות פחת ב-22%.

האירוע בדרום אפריקה הוא חלק מפרויקט רחב יותר בשם Ecomobility, ששם לו למטרה לשנות את האופן שבו אנשים מגיעים לעבודה ולהוריד בחדות את מספר כלי הרכב בערים גדולות ברחבי העולם.

ויש כבר תוצאות: אוסלו הפכה לאחרונה לעיר הראשונה בעולם שאוסרת לחלוטין על כניסת מכוניות למרכז העיר, ומדריד הכריזה כי תאסור על כניסת רכבים פרטיים לשטח בגודל 4 דונם במרכז העיר עד שנת 2020. עכשיו נותר רק לראות מתי תנועת ה"ערים ללא מכוניות" תגיע גם לישראל.