משפחות החשודים ברצח בכפר דומא דורשות ועדת חקירה

רגע לפני הצהרות התובע ובצל הטענות על עינויים בחקירות, בני משפחות החשודים קוראים להקים ועדת חקירה: "ילדינו לא היו מעורבים, לחצו עליהם להודות בפשע שלא ביצעו"

הרצח בכפר דומא / צילום: רויטרס
הרצח בכפר דומא / צילום: רויטרס

הורי החשודים בפיגוע היהודי עולים למתקפה: משפחות הנערים שנחקרים בשב"כ הגיבו היום (ב') על ההאשמות כלפי החשודים וקראו להקמת ועדת חקירה נגד שיטות החקירה.

"אנחנו, הורי הנערים העצורים בחשד למעשה הרצח בכפר דומא, מגנים את מעשה הרצח, אך משוכנעים שילדינו לא היו מעורבים בו", טענו המשפחות.

היום נערך דיון נוסף בדלתיים סגורות בפרשה, וההערכה היא כי כבר השבוע יוגשו נגד החשודים הצהרות תובע - שלב מקדים להגשת כתבי האישום נגדם.

שמם של החשודים טרם הותר לפרסום בשלב זה, אך בימים הקרובים צפויה לצאת הודעה רשמית שתשים קץ לשמועות.

מחוץ לאולם בית המשפט בפתח-תקווה, בו נערכו הדיונים בעניינם של החשודים, הפגינו עשרות וקראו להפסיק את העינויים בחקירה. המוחים הניפו שלטים בהם נכתב: "יהודי לא מענה יהודי".

"אנו חוששים שכל מעצרם של ילדינו הוא תוצאה של לחץ ציבורי, שהוביל למעצרים חפוזים ולהפעלת עינויים קשים, רק כדי שיודו בפשע שלא ביצעו", הוסיפו המשפחות. "אנו דורשים הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שתהיה מורכבת מנבחרי העם, שיבחנו את עדויות הילדים, יצפו בכל סרטי החקירה ויקבעו אם אכן בוצעו התעללויות בילדינו כפי שילדינו טוענים, וכן את ההשפלות הקשות המכוונות שנעשו כלפי המשפחות".

קרובי העצורים מתחו ביקורת על נבחרי ציבור שלדבריהם מיהרו לחרוץ את הדין: "אנחנו מגנים את ההשתלחות של פוליטיקאים בילדינו ואת האשמתם האוטומטית ברצח בדומא בלא דין וללא בירור העובדות. אנו קוראים למנהיגי הציבור לגלות אומץ-לב ציבורי ולדרוש לחקור את פרשת העינויים בלא משוא-פנים, כדי להגיע לחקר האמת".

ההערכה: כ-10 פרשיות טרור יהודי ייחשפו

במערכת אכיפת החוק מקווים כי למרות שמדובר רק בכתבי אישום ולא בהרשעות, הציבור יבין בעקבות חשיפת הפרטים מדוע נדרשה חקירה נדירה ואינטנסטיבית שכזו נגד החשודים. חוקרי השב"כ והיחידה לפשיעה לאומנית של מחוז ש"י יחשפו במהלך השבוע ראיות שהתגבשו נגד חשודים ב-10 פרשות נוספות של טרור יהודי.

אמש (א') פורסם לראשונה בחדשות 2 כי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, נפגש עם העצורים, כדי לבדוק את הטענות להתעללות מצד חוקרי השב"כ.

בדיון שנערך היום בוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת הסביר עו"ד נזרי מדוע נפגש עם החשודים. ח"כ אוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) שאל את נזרי מדוע נפגש רק עם עצורים מהימין, ונזרי השיב לו: "בעבר נפגשתי גם עם עצירים ביטחוניים פלסטינים. זה לא המקום והזמן להידרש לנסיבות ולמספר הפעמים שעשיתי את זה".

בשירות הביטחון הכללי הבהירו בימים האחרונים כי אמנם הופעל נוהל "פצצה מתקתקת" נגד החשודים, אך הכחישו טענות לתקיפה מינית של החשודים או התעללות וציינו כי החקירה הייתה "אינטנסיבית ולפי החוק".

מקרה נוסף שמעסיק את מערכת אכיפת החוק בימים אלה הוא "חתונת השנאה", שנחשפה בחדשות 10, בה דקרו צעירים את תמונתו של עלי דוואבשה וקראו לנקמה. השבוע יובאו לחקירה כ-30 חשודים שהשתתפו בחתונה, והם ייחקרו בחשד להסתה ולהפרת צווים שונים.

ביתה של משפחת דוואבשה בכפר דומא שמדרום לשכם התרחש ב-31 ביולי 2015, אז נזרקו בקבוקי תבערה אל הבית שבו ישנו באותה עת בני המשפחה. כתוצאה מהלהבות שאחזו במקום נספו עלי סעד דוואבשה, תינוק בן שנה וחצי, והוריו סעד וריהאם. באירוע נפצע קשה גם בן נוסף, אחמד בן ה-4, ואושפז בבית החולים תל-השומר. על קירות הבית רוססו כתובות "נקמה" ו"יחי המלך המשיח".

במשך 4 חודשים נותרה הפרשה עלומה, אך בחודש נובמבר חלה תפנית דרמטית, לאחר שדווח על התקדמות משמעותית בחקירת האירוע. הצעירים החשודים במעורבות נעצרו בצו מינהלי והועברו לחקירה. הם חשודים בהשתייכות להתארגנות טרור יהודית ובביצוע פיגועי טרור. "במסגרת חקירות אלה נבדקים חשדות קונקרטיים סביב הפיגוע הקשה שאירע בכפר דומא", נמסר.