יו"ר סלקום עמי אראל: משרד התקשורת הפך להיות גוף פוליטי

טוען: "מערכת שיקולים לא מקצועית הובילה להקמת מפלגה שנולדה על מחירי הסלולר" ■ "במצב כזה,  לא תמיד השיקול המקצועי גובר על השיקולים הפוליטיים"

עמי אראל  / צלם: תמר מצפי
עמי אראל / צלם: תמר מצפי

עמי אראל, יו"ר דירקטוריון סלקום, מאשים את משרד התקשורת בכך שהפך להיות גוף פוליטי, במקום להיות גוף מקצועי שפועל דרך רשות תקשורת. בדבריו, סקר אראל את הפער בין המצב הקיים בו משרד התקשורת בכובעו כרגולטור הוא משרד בראשו עומד איש פוליטי, לבין המצב הקיים ברשות ההגבלים העסקיים וברשות ניירות ערך, למשל, בראשם עומדים אנשים ללא זיקה פוליטית. הוא הדגיש בדבריו את החשיבות שמשרד התקשורת יהפוך לרשות תקשורת, מה שהוביל לכך שבסופו של דבר מוקמת מפלגה שנולדה על בסיס "הורדנו את מחירי הסלולר" (כולנו של כחלון - ג.פ). אראל אמר כי בשוק הסלולר הוא אינו צופה דרמה גדולה והשנה הקרובה תהיה דומה לשנה שהייתה".

את הדברים הוא אמר בכנס "עדכונים ותחזיות לשנת 2016" שערך משרד עוה"ד גולדפרב זליגמן ופירמת ראיית החשבון KPMG סומך חייקין. יחד איתו בפאנל ישבו גבי רוטר ואלפרד אקירוב.

אראל משך עניין רב בשל העסקה המתגבשת לרכישת גולן טלקום, ולשאלת המנחה 'האם מיכאל גולן לא עשה עלינו סיבוב?', השיב: "מיכאל הוא הלקוח הכי גדול של סלקום והוא לקוח שמשלם חשבונות. אני לא נותן ציונים ללקוחות שלי. בכל העולם משרת הרגולטור הופכת ממשרה פוליטית למשרה מקצועית. כך למשל, בישראל, ברשות ההגבלים להגבלים עסקיים. בסופו של דבר העו"ד העומד בראש הרשות הוא איש מקצוע. כאשר לא ייתכן שמי שיעלה הוא מישהו שאינו מהתחום. יכול להיות שיש כאלה שאתה מסכים איתם ויש כאלה שלא, אבל אין ויכוח שזה דיון מקצועי".

אראל ביקר את המצב הקיים כיום בישראל בתחום התקשורת: "היה ברור לכל שמשרד התקשורת צריך להפוך לרשות מקצועית. אבל, כיום, בניגוד למה שקורה בעולם, משרד התקשורת הישראלי, זה גוף פוליטי שה-claim to fame שלו זה להיבחר מחדש על הטיקט של 'הורדנו את מחירי הסלולר'. מכאן שחלק מהכללים החדשים שעושים לא מבוססים על מערכת שיקולים אין לי ביקורת על אנשי המקצוע במשרד התקשורת, אבל העובדה היא כי נוצר מצב שהשיקולים הם לא רק מקצועיים, וכך נוצר מצב שיש מפלגה שנולדה על מחירי הסלולר. ויותר מזה: לא תמיד השיקול המקצועי גובר על השיקולים הפוליטיים ואז יש חברה שלא עומדת בתנאי הרישיון ומסיבות כאלה ואחרות, מאחר והיא נושאת את דגל התחרות, לא הקפידו איתה על כל הכללים. גולן הגיעה למסקנה שהיא רוצה למכור את עצמה".

הוא הוסיף: "פנו אלינו דרך בנקאי השקעות, ואנו באנו וישבנו והצענו לקנות אותו. אם הרשויות יאפשרו? נקנה. אם יפסלו אבל יקפידו עם גולן על התנאים שהוצבו להם - אז תיווצר בעיה מסוג אחר", אמר אראל בהתייחס לאפשרות שגולן לא תצליח לעמוד בדרישות הרגולטוריות להקים רשת עצמאית משל עצמה, דבר שיביא להפרת תנאי הרישיון, חילוט הערבויות ואולי גם לקריסתה.

"היום אפשר לקנות סלולר בפחות מעלות חניה בתל אביב", אמר אראל והסביר כי, "היום ההכנסה מלקוח בישראל (ARPU) היא בין שלוש המדינות הכי זולות בעולם. אנו המדינה היחידה בעולם, ואני אומר את זה באחריות מלאה, שיש בה חמישה מפעילים סלולריים. אין דבר כזה בעולם. כשמסתכלים על מה שקורה בעולם ועל התוצאות, מישהו יכול לדמיין שהמחירים יעלו ל-200 שקל? אני לא מעלה את זה על דעתי. יש פה יותר מדי תחרות וכמו בעולם - צריך קונסולידציה. אני לא רואה את המחירים מטפסים ל-200 שקל אבל היום גם עליית מחיר של 10 שקלים זה 10%. ברור שיש לפחות חברה אחת שקשה לה להתקיים, אבל בין מה שהיה, ובין היום - מה יעלו? כל מה שיעלו - זה יהיה פחות ממה שעולה ארטיק".