שיבא יתחרה בשראל על ניהול הרכש בבתי החולים?

ועדה שהקימה החשכ"לית מציעה להפסיק את הבלעדיות של שראל בניהול רכש התרופות והציוד הרפואי לבתיה"ח הממשלתיים ■ שיבא יספק ציוד לשני בתי"ח נוספים עד שתוקם חברה נוספת ■ שראל: "חמור שההמלצות מודלפות לתקשורת בלי שהן עוברות לידינו"

בית חולים תל השומר / צילום: תמר מצפי
בית חולים תל השומר / צילום: תמר מצפי

רכש התרופות והציוד הרפואי עבור 11 בתי החולים הממשלתיים חייב להתבצע על ידי שני גופים לפחות, ללא הבלעדיות שיש היום לחברת שראל - כך עולה מטיוטת הדוח המיוחד שחיברה ועדה בראשות הכלכלן ד"ר שלומי פריזט, שהוקמה לפני שנה וחצי על ידי החשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו.

המלצות הטיוטה, שנחשפות כאן היום (ג') במלואן, הוגשו אמש למנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב. על פי ההמלצות,

בטווח הקצר והמיידי יש להורות לבית החולים שיבא, היחיד בין בתי החולים הממשלתיים שרוכש כיום את התרופות והציוד הרפואי באמצעות מערך רכש פנימי, לנהל את הרכש גם עבור שני בתי חולים נוספים בסדר גודל קטן עד בינוני. המהלך הזה, על פי הוועדה, יאפשר לבצע "בנצ'מרק" כדי לבחון באופן שוטף את הבדלי התעריפים של שראל מול האלטרנטיבה.

עבור החשכ"לית עבאדי-בויאנג'ו מדובר בהמלצה לא פשוטה לאור יחסיה הקשים מול הנהלת שיבא והמנכ"ל פרופ' זאב רוטשטיין, אולם בויאנג'ו חתומה אישית על ההמלצה ומאותתת בכך שפעילותה מול שראל אינה נובעת משיקולי אגו וכוח - רמז לטענות שהשמיעו גורמים בשראל ובמשרד הבריאות.

בטווח הארוך, הוועדה ממליצה לעודד הקמה של חברה הפועלת שלא למטרות רווח, שתהווה תחרות של ממש לשראל. "בעוד שקיים רציונאל כלכלי לריכוז רכש הציוד הרפואי והתרופות במערכת בתי החולים הממשלתיים, דומה שהאופן שבו הדבר נעשה כיום אינו מייצר תועלת מיטבית למשק ולמערכת", כתבה בויאנג'ו בפתח הצגת טיוטת הדוח. "הניסיון הבינלאומי מלמד שניתן להפעיל מספר גופי רכש במקביל ולאפשר לבתי החולים לרכוש באופן עצמאי, וזאת מבלי לאבד את יתרונות ריכוז הרכש והפחתת המחירים", היא הוסיפה. עוד ממליצה הוועדה להכניס לבתי החולים הממשלתיים ספקים נוספים בכל אותם תחומים ששראל עוסקת מחוץ לליבת הציוד הרפואי והתרופות, למשל בתחום המחשוב והלוגיסטיקה. כיום שראל נהנית מפטור ממכרז בכל תחומי פעילותה בקרב בתי החולים הממשלתיים.

הוועדה קובעת כי מרווחי התיווך של שראל, קרי העמלות שהיא גוזרת, עומדים על פי הצהרתה על 4% - שיעור הגבוה לכאורה פי 2.3 מהמרווחים הנהוגים בארה"ב בתחום רכש הציוד הרפואי והתרופות. למעשה, כך על פי טיוטת הדוח, בהשוואה למערכות רכש באירופה, העמלות של שראל גבוהות פי 1.3 עד פי 6.6 בחלק מהמקרים.

לפי הוועדה, עמלות התיווך של שראל נגזרות "כפי הנראה" מהיקף ההכנסות, ועל כן הדבר מהווה תמריץ שלילי להפחתת עלויות הרכש והמחירים שניתנים לבתי החולים. עוד קובעת הוועדה כי שראל מצויה בניגוד עניינים, כמי שמשמשת מחד ספקית ציוד ומנגד גם מייבאת בעצמה חלק מהציוד. 

כך, לפי הנטען בטיוטת הדוח, "לספקי הציוד והתרופות אין תמריץ להעניק לחברת שראל הנחות משמעותיות מחשש שחברת שראל תתחרה בהם במכרזים אחרים במחירים תחרותיים".

עוד נקבע כי "פעילותה של חברת שראל כיבואנית מתחרה של מוצרים תוך שהיא שולטת על מחירי המתחרים שלה (כפי שאלו מוצעים לבתי החולים הממשלתיים במערכת הרכש שלה), פועלת אף היא להפחתת התמריץ של ספקי הציוד המתחרים לתת הנחות משמעותיות לחברת שראל באותם מוצרים". לפחות על פניו, ניכר כי הוועדה ממליצה לשראל לבחור בין כובעה כיבואנית לבין כובעה כספקית.

שראל דווקא הסכימה

ועדת פריזט התעכבה במיוחד גם בסוגיית השקיפות, לאחר שנים בהן משרד האוצר טוען כי החברה לא משתפת פעולה עם המדינה בהעברת המידע. על פי טיוטת הדוח, חברת שראל סירבה להעביר נתונים שונים שביקשה הוועדה, בין היתר בדבר מחירי קניית הציוד והתרופות מול הספקים לעומת המחירים ששילמו עבורם בתי החולים. 

הסירוב הזה, כך לפי החשבת הכללית באוצר, עומד בניגוד לכאורה להסכמים עליהם חתמה בעבר שראל מול המדינה. עם זאת, ל"גלובס" הגיע מסמך המעיד על כך ששראל דווקא הסכימה בסופו של דבר להעברת הנתונים בכפוף לשמירת סודיות מצד המדינה ואי העברת המידע לגורם מסחרי אחר, אולם המדינה סירבה להיענות לתנאי הזה. הסירוב של המדינה התקבל בשראל כהוכחה לחוסר תום לב לכאורה.

שראל זוכה לגיבוי מצד בתי החולים הממשלתיים, שמשמשים למעשה כבעלים של שראל באמצעות עמותה ציבורית. במכתב ששלחו בנובמבר האחרון מנהלי בתי החולים לשר הבריאות יעקב ליצמן, הם תקפו את החשכ"לית באוצר וייחסו לה מניעים זרים בפעילותה מול החברה. "בתקופה האחרונה, אנו עדים למסע של הכפשות בלתי פוסקות מצד החשבת הכללית נגד מערכת הרכש שלנו באמצעות ש.ר.א.ל. וכל מה שמשרת באמצעים דלים מאד את מערכת הבריאות, השומרת על חייהם ובריאותם של אזרחי ישראל", כתבו המנהלים. ליצמן נענה כנראה ללחצים ומינה לפני כשבועיים את הממונה לשעבר על התקציבים באוצר, רם בלינקוב, לבדוק בעצמו את מעמדה ופעילותה של החברה.

מחברת שראל נמסר בתגובה: "חברת שראל לא קיבלה לידיה עד למועד זה את המלצות הצוות בראשות ד"ר שלומי פריזט. חמור מאוד שעיקרי ההמלצות מודלפים לתקשורת מבלי שניתנה לחברה האפשרות להגיב לדברים טרם פרסומם כמקובל בהליכים מעין אלה. פרסום המלצות מבלי לתת לשראל זכות או אפשרות להישמע כדין ביחס אליהן, לא כל שכן אפשרות לעיין בהן, אינו אלא מניפולציה חסרת כל תוקף משפטי או ציבורי. שראל תמצה את זכויותיה החוקיות לעניין זה. 

"שראל מוחזקת בבעלות עמותת בתי החולים הציבוריים - עמותה ללא כוונות רווח, והיא פועלת בשקיפות מלאה לטובת מערכת הבריאות בישראל ונציגי משרדי האוצר והבריאות מכהנים כחברים בדירקטוריון החברה. החברה כיבדה בעבר ותכבד גם בעתיד כל החלטה והנחיה של משרד הבריאות הרואה לנגד עיניו אך ורק את טובתם של אזרחי ישראל".