המועמדת לתפקיד נציבת שוויון הזדמנויות - עו"ד מרים כבהא

המינוי יובא לאישור ראש הממשלה כבהא היא הבכירה ביותר מהמגזר הערבי בשירות הציבורי

עו"ד מרים כבהא / צילום: יוסי זמיר
עו"ד מרים כבהא / צילום: יוסי זמיר

עו"ד מרים כבהא היא המועמדת הסופית לתפקיד נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה. המלצה למנותה לתפקיד הועברה היום (ג') על ידי מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, עמית לנג, לראש הממשלה ולממלא-מקום שר הכלכלה והתעשייה, בנימין נתניהו. לנג עמד בראש ועדת איתור למינוי הנציבה החדשה, לאחר פרישתה של עו"ד ציונה קניג יאיר שכיהנה בתפקיד במשך כ-7 שנים.

בנציבות שירות המדינה הוגשו כ-60 מועמדויות לתפקיד, מחציתן מועמדויות של גברים. בדיוני ועדת האיתור השתתפו מלבד לנג גם נציג נציבות שירות המדינה, מנכ"לית משרד המשפטים, נציגה מהאקדמיה ונציגת ציבור.

בימים האחרונים השלימו חברי הוועדה סבב ראיונות עם 9 מועמדים שהגיעו אל הישורת האחרונה של הליך הבחירה של הנציב הבא. בגמר ההתייעצויות החליטו חברי הוועדה פה אחד להמליץ לנתניהו למנות לתפקיד הנציבה את עו"ד כבהא. אם מינויה יאושר בידי נתניהו וחברי הממשלה, כבהא תהיה האשה הבכירה מהמגזר הערבי המכהנת בשירות הציבורי.

עו"ד כבהא כבר מכהנת בתפקיד נציבת שוויון הזדמנויות בעבודה במחוז חיפה והצפון של משרד הכלכלה והתעשייה. בתפקידה זה, משנת 2010, היא צברה ניסיון בטיפול במקרי אפליה בשוק העבודה, לרבות הידיינויות משפטית בבתי דין לעבודה בעקבות מקרי אפליה בתעסוקת עובדים.

טרם החלה את דרכה במשרד הכלכלה, עו"ד כבהא הייתה שותפה במשרד עורכי הדין כבהא ושות' בחיפה שעוסק במשפט מסחרי, מנהלי ואזרחי, לרבות בדיני מכרזים, רשויות מקומיות, מקרקעין, ביטוח, דיני עבודה, יזמות עסקית ועוד.

בשנה האחרונה עו"ד כבהא מכהנת גם כדירקטורית מטעם משרד הכלכלה בחברה הממשלתית לביטוח סיכוני סחר חוץ, אשרא. במקביל היא חברה בוועדה המייעצת לאפוטרופוס לנכסי נפקדים - לשימוש בכספי התמורה של נכסי הוואקף המוסלמי וחברה בוועדת ההיגוי של מיזם "קולקטיב אימפקט" לקידום תעסוקה הולמת של בני המגזר הערבי - במגזר העסקי. בנוסף היא חברה בפורום של עיריית חיפה לקידום תעסוקת נשים.

מנתוני נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה לשנת 2014, רוב התלונות שהוגשו אליה התייחסו לאפליה על רקע היריון (33%). 10% מבין המתלוננים על כך שחוו אפליה במקום העבודה, טענו כי אפליה זו נעשתה על רקע גילם. 6% מהמתלוננים על אפליה טענו בשנת 2014 כי מדובר באפליה על רקע לאום.