מדוע המהלך לשינוי מבנה הבעלות בבורסה תקוע?

ראשי הבורסה ביחד עם רשות ניירות ערך מובילים ללא הצלחה עד כה מהלך שנועד להפוך את הבורסה לחברה למטרות רווח ■ יו"ר הבורסה אמנון נויבך:  "עד שלא תהיה חקיקה מוסדרת לא נוכל להתקדם" 

אמנון נויבך / צילום: תמר מצפי
אמנון נויבך / צילום: תמר מצפי

אחת המטרות המרכזיות שראשי הבורסה מובילים זה זמן יחד עם רשות ני"ע, ללא הצלחה עד כה, היא שינוי מבנה הבעלות בבורסה והפיכתה לחברה למטרות רווח. מדובר במהלך דרמטי שבסופו הבורסה צפויה להיות חברה לכל דבר, ובעיקר שלא בבעלות חברי הבורסה והבנקים. בבורסה וברשות ני"ע תולים המון תקוות ברפורמה זו, ומבטיחים עתיד טוב יותר אם רק תושלם. כמובן שישנם רבים שלא מסכימים עמם.

"בבורסה השלמנו את שהיינו צריכים לעשות בנושא, בנוגע להבנה בין הבעלים על הקצאת המניות, כולל חלקם של העובדים כשנגיע איתם להסכמות", אומר היו"ר אמנון נויבך, שציין, כי "הנושא נמצא כרגע על שולחן דיונים באוצר ואנו מחכים להם. אני לא יודע למה זה מתעכב במשרד האוצר. עד שלא תהיה חקיקה מוסדרת לא נוכל להתקדם", אמר.

הוא התייחס למאבק החריף בין העובדים להנהלה בנוגע להליך, בצל המו"מ על חלקם של העובדים, שחושבים שמדובר בחברה לתועלת הציבור, לעומת נויבך שחושב שמדובר בחברה עסקית לכל עניין ודבר. הוא אמר כי "לעובדים מגיע הקצאה מסוימת של המניות... אנו מנהלים מו"מ ולעובדים גישה קצת אחרת, שאיננו מסכימים לה".

אחת התקוות הגדולות של הבורסה ושל הרשות היא שבעתיד תגיע לכאן בורסה זרה שתרכוש את השליטה בבורסה המקומית. כך, בעוד שהשינוי במבנה הבעלות רחוק מלקרות, בשל החקיקה שתקועה באוצר, לאחרונה דווח כי הבורסה תרכוש מהנאסד"ק מערכת בעשרות מיליוני דולרים. "כרגע איני יודע על גוף זר שהביע נכונות לרכוש מניות הבורסה", אמר נויבך כשביינארט הוסיף כי "הנאסד"ק אומרים שהם לא נכנסים לאף שוק ללא מערכת הנאסד"ק. הם אומרים שהם רוצים להיות פה והשת"פ איתם כולל את המערכת הטכנולוגית. הוא הוסיף ש"נקים חברה בת משותפת לשיווק פתרונות לחברות היי-טק ישראליות צעירות".