דוח: מי הכי הרגיז את הישראלים ב-2015?

מדי שנה מתקבלות אלפי תלונות של צרכנים ישראלים בתחומים שונים - מבעיות אספקה, דרך מוצרים פגומים ועד אי-עמידה בהסכמים ■ נתוני רשות ההסתדרות לצרכנות חושפים את מצעד התלונות הישראלי

לקוח סלולר לקוחות נייד / צלם: שאטרסטוק
לקוח סלולר לקוחות נייד / צלם: שאטרסטוק

הצרכן הישראלי לא חוסך בתלונות כשהוא אינו מרוצה מהשירות שניתן לו. חנויות החשמל, רהיטים לבית ותחום התיירות - כולם ספגו השנה ביקורת מצד אזרחי ישראל. דוח רשות ההסתדרות לצרכנות חושף ממי הצרכן הישראלי היה הכי פחות מרוצה בשנת 2015.

מהדוח, המבוסס על מדגם של 3,000 תלונות שהתקבלו בשנת האחרונה ברשות ההסתדרות לצרכנות, עולה כי גם בשנה החולפת, בדומה ל-2014, חברות התקשורת "זכו" במספר התלונות הגבוה ביותר מצד הצרכנים הישראלים. התלונות נגד חברות הכבלים והלוויין, חברות הסלולר והאינטרנט, מהוות כ-18% מכלל התלונות.

מרבית התלונות התייחסו למבצעים שונים שהובטחו לצרכנים ולא קוימו במלואם, הוספת שירותים ותשלומים ללא הסכמת הצרכן, אי-מתן חוזים מפורטים וזמני המתנה ממושכים למענה טלפוני. תלונות נוספות התקבלו בגין אי-הגעת טכנאים בזמן, חיובים מופרזים בארץ ובחו"ל; וכן על חברות שהציעו "מתנות חינם" ולבסוף התברר כי "המתנה" עולה כסף רב.

 

תחום מוצרי החשמל הביתיים הגיע למקום השני עם 12% מכלל התלונות שהתקבלו. התלונות התייחסו בעיקר לאי-אספקה במועד, פגמים שונים במוצרים, תקלות חוזרות ונשנות, אחריות לא מספקת, שירות גרוע ואי-עמידה בזמני תיקוני המוצרים.

לא מרוצים כשמפתים אותם לקנות דרך שיווק בטלפון

גם על תחום הרהיטים לא חסך הצרכן הישראלי בביקורת, כש-11% מכלל התלונות שהתקבלו נגעו לתחום זה. בענף זה התלונות עסקו בנושאים הקשורים במוצרים פגומים, אי-אספקה במועד, אי-התאמה בין ההזמנה לבין מה שסופק בפועל, חנויות שהפסיקו לפעול ואי-קיום תקנות ביטול עסקה. כמו כן התקבלו תלונות בגין דרישה לקנס גבוה ממה שהחוק מתיר בעת ביטול עסקה, מחלוקת בשאלת "ההזמנה המיוחדת" ומחלוקת בעניין דמי ההובלה.

במקום הרביעי במצעד התלונות נמצא תחום ההלבשה וההנעלה עם כ-8% מכלל התלונות; ובמקום החמישי, עם מספר תלונות זהה, תחום העסקאות בשיווק מרחוק. בתחום זה התקבלו תלונות נגד חברות העוסקות בשיווק אגרסיבי של מוצרים שונים דרך הטלפון באמצעות סיסמאות כמו "זכית", "הגרלת" או "מגיע לך", כדי לפתות את הצרכן.

למקום השישי הגיעו בעלי מלאכה ונותני שירותים עם 6% מהתלונות. במקום השביעי נמצא תחום תיירות עם 4% מכלל התלונות; ואת הטבלה סוגר תחום הציוד לבית ולגן, תחום אביזרי האופנה ותחום מטהרי המים ומתקני שתיה ביתיים, עם 3% מכלל התלונות לכל אחד מהם.

"בשנים האחרונות תחומי התקשורת, מוצרי החשמל והרהיטים הם התחומים שבהן מתקבלות התלונות הרבות ביותר, הסביר מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון. "תחום 'השיווק מרחוק' של חברות שונות שומר גם הוא על מיקום גבוה, והגיע הזמן שהרגולטור יפעל נחרצות בתחום בעייתי זה. על גורמי האכיפה הרלוונטיים להגביר את האכיפה וההרתעה כנגד עסקים מפרי חוק, כאשר במקביל יש להגביר את ההסברה ואת מתן המידע לצרכנים אשר אינם מודעים תמיד לזכויותיהם".