קוגיטו קפיטל ופנינסולה יקימו קרנות מימון לעסקים קטנים

היקף ההשקעה עומד על כמיליארד שקל ■ שתי החברות שתי החברות יספקו פתרונות מימון לטווח ארוך ולהשקעה בעסקים ויגשרו על הפער הקיים כיום בין צרכי העסקים לבין היצע ההון הקיים בשוק

קוגיטו קפיטל ופנינסולה קרן צמיחה לעסקים בינוניים נבחרו להקים את הקרנות הייעודיות לעסקים קטנים בהיקף השקעה כולל של כמיליארד שקל - כך הודיע היום (ה') משרד האוצר

הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה ואגף התקציבים באוצר, סיימו את השלב השני והאחרון במכרז להקמת קרנות הון צמיחה להשקעה בעסקים. שתי החברות יספקו פתרונות מימון לטווח ארוך ולהשקעה בעסקים ויגשרו על הפער הקיים כיום בין צרכי העסקים לבין היצע ההון הקיים בשוק.

במכרז, המיועד לעסקים בעלי מחזור של עד 100 מיליון שקל, התמודדו 14 חברות בשלב הראשון. שתי החברות שנבחרו, יתחרו ביניהן עם הקמת הקרנות בשבועות הקרובות, על העסקים הפוטנציאלים.

במסגרת תנאי הקרן, תשקיע הממשלה בכל אחת מהקרנות מעל 100 מיליון שקל, כאשר גודלה הסופי של הקרן צפוי לעמוד על בין 300-450 מיליון שקל. הקרן, כאמור, מיועדת לעסקים בינוניים בלבד שמחזור השנתי שלהם גבוהה מ-10 מיליון שקל ואינו גבוהה מ-100 מיליון שקל.

על פי נתוני הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה, עסקים בינוניים בישראל מעסיקים כ- 22% מהעובדים במגזר העסקי ותרומתם לתוצר הכולל של המגזר העסקי עומדת על כ-16%. עוד עולה מנתוני הסוכנות כי המחזור הכולל של העסקים הבינוניים בישראל עומד על כ-15% מהמחזור הכולל במגזר העסקי.

מנגד, נמצא שרוב האשראי הניתן לעסקים בינונים בישראל הינו בנקאי (מעל 80%) שרובו משמש למימון צרכי הון חוזר ולרכישת רכוש קבוע. גופים פיננסיים אחרים ממעטים להשקיע בעסקים בינוניים זאת למרות שהצורך המרכזי של עסקים אלו הוא בהון צמיחה (Growth Capital). לאור תוצאות הבדיקה נמצא כי יש צורך בנקיטת צעדים לעידוד הקמתן של קרנות הון צמיחה לעסקים בינוניים.

רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה מסר כי: "העסקים הקטנים והבינויים מהווים את מנוע הצמיחה של המשק, אבל בדרך לשם הם מתמודדים עם קשיים רבים, בראשם היכולת לגייס הון והסיכון האישי. הקרן מיועדת לתת מענה לסוגיות אלו - להקטין את הסיכון של המשקיעים ולהזרים כספי הון שיאפשרו פיתוח וצמיחת העסק, הגדלת כושר היצור, חשיפה לשווקים חדשים, מיתוג מוצרים ואפשרות אמיתית לתחרות בארץ ובשווקים מחוצה לה".

שירה גרינברג, סגנית הממונה על התקציבים באוצר: "הקמת הקרנות היא צעד אחד מני רבים ששר האוצר והממשלה מקדמים במטרה להאיץ את המשק ולהגביר את היקף ההשקעות. הקמת הקרנות תגדיל את אפשרויות המימון ארוך הטווח של חברות קטנות ובינוניות לטובת הרחבת פעילותן, פיתוח מוצרים נוספים והשקעות נוספות".

מיכה אבני, מנכ"ל פנינסולה ושותף מנהל בקרן, מסר: "הקרן החדשה תשתמש ביכולות הקיימות ובתשתית הקיימת של פנינסולה, העוסקת במתן אשראי לעסקים קטנים ובינוניים בישראל לצרכי הון חוזר, כמו גם בהיכרות המעמיקה של החברה עם השוק וברשת הקשרים הענפה שצברה החברה בשנות פעילותה, בכדי להתחיל את הפעילות באופן מיידי ולתת את הפתרונות הטובים ביותר לבעלי העסקים. בעולם קיימות קרנות דומות למימון צמיחה לעסקים בינוניים, אך בארץ מדובר ביצירת קטגוריה".