צפו: מיזם שאפתני של ילד בן 20 שעשוי לשנות את העולם

אחרי שגייס למעלה מ-2 מיליון דולר ברשת מ-38 אלף אנשים שונים מרחבי תבל והוכתר כאחד הצעירים המבטיחים בעולם, הודיע השבוע בויאן סלאט, צעיר בן 20, כי המיזם פורץ הדרך שהגה יוצא לדרך ■ צפו בסיפור

 

פרויקט לניקוי האוקיינוסים boyan Slat  , The Ocean Cleanup / צילום: וידאו
פרויקט לניקוי האוקיינוסים boyan Slat , The Ocean Cleanup / צילום: וידאו

לפני כשנה סיפרנו לכם על צעיר בן 19 בשם boyan Slat שיזם פרויקט שאפתני במיוחד לניקוי פסיבי של פסולת פלסטיק מהאוקיינוסים ברחבי העולם. במסגרת הפרויקט ללא כוונת רווח שמכונה The Ocean Cleanup , בויאן הצליח לגייס יותר מ-2 מיליון דולר מ-38 אלף אנשים מ-160 מדינות.

בנובמבר 2014 , הוא קיבל את הפרס הנחשב ביותר מטעם האו"ם מידי מזכ"ל האו"ם באן קי-מון, והוא גם הוכר כאחד מ-20 היזמים הצעירים המבטיחים ביותר בעולם. עכשיו, הצעיר הנמרץ הכריז כי המערכת הראשונה לניקוי מי האוקיינוס, אותה הגה במסגרת פרויקט בתיכון, תתפרס במהלך 2016 מול חופי צושימה, אי הממוקם בין יפן ודרום קוריאה.

אורכה של המערכת כ-2 ק"מ, מה שהופך אותה למבנה הצף הארוך ביותר שנפרס אי פעם בים וגם לפרויקט ניקוי האוקיינוסים הגדול בהיסטוריה. 

איך זה בדיוק עובד? ובכן במקום לחפש ולעקוב אחרי הפסולת - מה שעלול לקחת שנים ולעלות סכומי עתק - The Ocean Cleanup ישמש כמחסום צף, שייתן לזרמי האוקיינוס לרכז את הפסולת בעצמם.

החישובים מראים, שמערכת אחת הפרוסה למשך עשר שנים, תסיר כמעט מחצית משטח הפסולת של האוקיינוס השקט. הפריסה באי האסייתי תייצג אבן דרך משמעותית במשימת ניקוי האוקיינוסים בעולם. אם הכול יעבוד כשורה אז בתוך חמש שנים, boyan וחבריו למיזם יפרסו מערכות מהסוג הזה לאורך של 100 ק"מ, במטרה לנקות כמחצית משטח הפסולת של האוקיינוס השקט בין קליפורניה והוואי.