"יש לחץ היום": התירוצים של מעלימי המס בערב הסילבסטר

אנשי רשות המסים פשטו על מוקדי בילוי בעיר חיפה בערב הסילבסטר - ומצאו שלל העלמות הכנסות

מסיבה, סילבסטר / צלם: תומריקו
מסיבה, סילבסטר / צלם: תומריקו

החוגגים במועדונים ובפאבים בחיפה בליל הסילבסטר, שנהנו מהאקשן שמזמנות להם מסיבות סוף השנה - זיקוקים, הופעות, אלכוהול שזרם אל תוך הלילה - לא דמיינו את "האקשן" שמתחולל מאחורי הקלעים, במשרד הבעלים. רגע לפני חצות, בזמן שהם ביצעו את הספירה לאחור לקראת תחילתה של השנה האזרחית החדשה, אנשי רשות המסים ביצעו את הספירה לאחור לקראת שומת המס של הבעלים של חלק מן הפאבים שלא רשמו הכנסות.

רשות המסים החליטה כי ליל הסילבסטר הוא עיתוי טוב מתמיד לצורך בדיקת רישום ההכנסות וספרי העסקים הפועלים בחיי הלילה, וערכה מבצע ביקורת במועדונים ופאבים בחיפה.

ליל הסילבסטר ידוע כאחד הלילות הרווחים ביותר בשנה עבור העסקים הפועלים בלילה. בין היתר, גובים העסקים תשלום עבור כניסה למועדונים ולפאבים, מחיר מינימום להזמנה לסועד ותשלומים נוספים בגין הופעות ואטרקציות שהם מביאים למקום.

במסגרת המבצע נערכו עשרות ביקורות במסעדות, פאבים ומועדוני לילה בעיר, וכיאה לליל סילבסטר מקומות הבילוי היו עמוסים. בנסיבות, לא הופתעו מבקרי רשות המסים למצוא בקופות מקומות הבילוי אלפי שקלים שנכנסו החל מתחילת הערב לקופה - אשר חלקם לא נרשמו.

בין היתר, הגיעו המבקרים למסיבת סילבסטר שארגנו שותפים המנהלים מועדון ופאב, ומבדיקת ספרי החשבונות נמצא כי כ-9,000 שקל שנתקבלו בגין כניסה לאירוע לא נרשמו; אצל מארגן מסיבות ששכר מועדון לצורך עריכת מסיבת סילבסטר נמצאו יותר מ-400 שקל שנתקבלו בגין כניסת מבלים לאירוע מבלי שהיו רשומים בספרי החשבונות. "רציתי לרשום בסוף האירוע", אמר מארגן המסיבה למבקרי רשות המסים.

עוד נמצא בביקורת, בפאב בו נערכה ביקורת ספרים, כי ההכנסות בסך של כ-3,500 שקל שנתקבלו ממכירת משקאות חריפים הופרדו מהכנסות בגין מכירת אוכל ולא נרשמו בקופה. בפאב נוסף בו נערכה ביקורת שהחלה בתצפית, הבחינו המבקרים כי ההכנסות המתקבלות בגין משקאות חריפים אינן נרשמות בקופה. בעקבות כך, ביצעו המבקרים קניית ביקורת שאף היא לא נרשמה בקופה. ביקורת ספרים שנערכה לאחר מכן איששה את השערת המבקרים ואיתרה הכנסות נוספות שלא נרשמו. בעל המקום טען בתגובה: "אנחנו יודעים שיש לחץ היום, נרשום בסוף הערב".

כל בעלי המקומות המוזכרים זומנו לחקירה ברשות המסים, ובמקרים מתאימים יועברו לטיפול המחלקה הפלילית.

המבצע נערך כחלק מפעילות נרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור ובמסגרת הנחיית מנהל הרשות, משה אשר, למשרדים האזוריים להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר ע"י עריכת מבצעי שטח שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.

לאחרונה נערכו מספר מבצעים אזוריים ומגזריים, בין היתר במשרדי עורכי דין ורואי חשבון, במרפאות שיניים, בענף האירועים והרבנות ועוד.

בתוך כך הודיעה רשות המסים עם מעצר בעל חנות בגדים בעיר העתיקה בירושלים בחשד להעלמת הכנסות במאות אלפי שקלים. "לאחר תקופה בה נדחו מבצעים רבים במגזר הערבי לאור המצב הביטחוני, חזרו חוקרי מס הכנסה ירושלים לבצע ביקורות ניהול ספרים והפעם - ברובע המוסלמי בעיר העתיקה וזאת, בליווי גורמי בטחון", נמסר מהרשות. "במהלך המבצע נתפסו מספר בעלי עסקים שהעלימו הכנסות, ביניהם בעל חנות תכשיטים ומינימרקט. בנוסף להם, נתפס ונעצר מג'יד אבו צביח, בעל חנות לממכר פיג'מות וטקסטיל, המתגורר מעל חנותו שברחוב הגיא לאחר שעל פי החשד - העלים הכנסות בגובה מאות אלפי שקלים".

אבו צביח הגיש דוחות שנתיים תקינים לכאורה למס הכנסה במהלך פעילות העסק, אך בביקורם של החוקרים מצאו מסמכים המעידים על קניות סחורה בהיקפים גדולים שלא נרשמו בספרי העסק. על פי החשד, הראיות לביצוע רכישה סחורה שלא נרשמה - מלמדות על הכנסות שלא נרשמו כתוצאה ממכירת סחורה זו. אבו צביח נחקר וסירב לגלות את שם הספק של הסחורה שהתיעוד לה נמצא במהלך החיפוש ואילו יועץ המס שלו, שהוזמן לתת עדות, מסר כי אינו מכיר את כרטיסי הקניות שנתפסו בעסק ועל כן, לא רשם אותם בספרי החשבונות של העסק.