נתניהו רוצה, אבל לא יכול

לנתניהו ניתנו כמה הזדמנויות, והוא לא הצליח לשמור על ביטחוננו. צריך לתת לאחרים לנסות, לא?

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בבחירות האחרונות העמיד נתניהו במרכז הבמה הציבורית את "ביטחון אזרחי ישראל", וזה עבד. בגדול. אנשים רבים בחרו בו על סמך הבטחתו-התחייבותו לשמור על אזרחי המדינה, ובעיקר, כמובן, על הילדים. זה היה מוזר ומנוגד לכל היגיון, כי תחת שלטונו של נתניהו לא הייתה תחושה של ביטחון או ניסיון רציני ליצור מצב ביטחוני או מדיני חדש. ברור שלא הכול באשמתו-אשמתנו; לפלסטינים יש חלק נכבד, אולי עיקרי, במה שקורה כאן, גם אם בשמאל הקיצוני, ואולי גם המתון, מסרבים לראות זאת.

אבל הבעיה איננה שמאל או ימין, אלא, כפי שאומר נתניהו, "ביטחון אזרחי וילדי ישראל". בחודשים האחרונים הוכח פעם נוספת כי האזרחים והילדים רחוקים מלהיות בטוחים. שוב - אני לא רואה בנתניהו את האחראי העיקרי. מצבנו כאן באזור לא פשוט בכלל, ולא בטוח שיש מישהו עלי אדמות שיכול להעניק לנו את הביטחון המגיע לנו. אבל דבר אחד כבר צריך להיות ברור: נתניהו בוודאי לא יכול. עובדה.

עובדות וסיסמאות

לפעמים אני חש רחמים כלפי נתניהו. כשיש פיגוע הוא נראה כמו ילד שפגעו בו אישית. בתקופות אלה הוא מסתובב אין אונים, רואים שהוא נורא רוצה להביא ביטחון, אבל פשוט לא יכול. ואז הוא עושה את מה שהוא יודע הכי טוב: שולף סיסמאות על נאמנות ערביי ישראל וכאלה. מעביר את הכדור אל הערבים, כדי להשכיח את ההתחייבויות והכישלונות שלו. והאזרחים שומעים - וממשיכים להיפגע. ונתניהו ממשיך עם סיסמאות הבחירות, כאילו יש בכוחן של המילים להפסיק את ההרג, להעניק ביטחון. מחוץ לישראל כבר למדו את נתניהו, ולא מאמינים לו, בבחינת: איך יודעים מתי נתניהו משקר? כאשר השפתיים שלו זזות. הוא לא משקר בכוונה, באמת שלא. הוא עושה זאת מכיוון שאינו יודע מה לעשות.

 

מאמינים ונהרגים

אצלנו עדיין יש רבים מאוד, רבים מדי, שבשבילם העובדות פחות חשובות מהסיסמאות של נתניהו. אם הוא אומר שישמור על הילדים, הם מאמינים לו, גם כאשר ילדים ומבוגרים נהרגים ברחובות. האם הם מסוגלים אי-פעם לראות את המציאות כפי שהיא? את נתניהו כפי שהוא? האם זה אפשרי?

אני רוצה בכל זאת, בניגוד לכל הסיכויים, לנסות. "אני רק מבקש לשאול: בוז'י וציפי הם אלה שישמרו על ביטחונם של אזרחי ישראל?" נתניהו צחק בלגלוג וזלזול כאשר אמר את הדברים במערכת הבחירות. אני שואל עכשיו ברצינות: לנתניהו ניתנה ההזדמנות, כמה הזדמנויות, והוא לא הצליח לשמור על ביטחוננו. אני לא יודע מי כן יכול. אבל אני כן יודע שאם מנהיג נכשל כל כך הרבה פעמים, צריך לתת לאחרים לנסות. מה יש להפסיד? יכול להיות גרוע יותר?