ניתוח: בג"ץ פרטנר-גולן מספק הצצה לתחלואי משרד התקשורת

הקרב בשוק הסלולר מגיע לבג"ץ: פרטנר דורשת מבית המשפט לשנות את המציאות המורכבת בשוק התקשורת

שלמה פילבר / צילום: לע"מ
שלמה פילבר / צילום: לע"מ

פרטנר הגישה בשבוע שעבר עתירה לבג"ץ נגד משרד התקשורת וגולן טלקום. המסמך עצמו מעניין, אבל מה שחשוב לא פחות הוא רוח הדברים.

העתירה של פרטנר מספקת הצצה לתחלואי משרד התקשורת. העתירה עוסקת רק בנושא ספציפי אחד - ההחלטה של המשרד לא לאכוף את הרישיון של גולן טלקום - אבל עושה רושם שהמסר הוא רחב בהרבה.

כמו שלא אוכפים כיום את תנאי הרישיון של גולן טלקום, ניתן להצביע על כך שלא מקפידים במשרד לאכוף סעיפים מסוימים ברישיון שהוענק לבזק וגם להוט. שוק התקשורת בישראל נדמה כמתנהל בכאוס מוחלט, ורק בג"ץ כמו זה שהגישה פרטנר - ואולי בג"צים נוספים שיוגשו בנושאים אחרים - יוכלו להשפיע על דרך ההתנהלות של משרד התקשורת.

אחד הפרטים המעניינים שנחשפים בבג"ץ, אשר מעידים על משרד התקשורת, הוא התגובה שקיבלה פרטנר כאשר ביקשה לאכוף את הרישיון של גולן טלקום. לא רק שהמשרד דוחה את טענות החברה למחדל באכיפה - הוא גם קובע כי האמירה של פרטנר היא לשון הרע. לקרוא ולא להאמין.

רבים שמכירים את שוק התקשורת סבורים כי המשרד נכשל כישלון חרוץ בפיקוח על גולן, אבל כאשר מאשימים את המשרד - וקוראים לו לפעול - התגובה שלו היא להזהיר את הפוגע לכאורה מפני לשון הרע.

למה דווקא עכשיו?

לפני שצוללים לעתירה עצמה, צריך לבדוק מדוע פרטנר החליטה להגיש את הבג"ץ - ולמה עכשיו. התשובה היא שפרטנר נמצאת בצומת דרכים ונדרשת להחליט לאן פניה מועדות. בנקודת הזמן הנוכחית החברה מבינה יותר ויותר שאין לה מה להפסיד. מיכאל גולן מזנב בפרטנר ובכל שאר השחקנים בשוק הסלולר וגורם להם לשחיקה בהכנסות. בשלב זה פרטנר לא מצליחה למצוא מנוע צמיחה שיפצה על השחיקה.

החברה קיוותה שהשוק הקווי יפצה על השחיקה בסלולר, אבל זה לא קורה. פרטנר עדיין לא נכנסה לתחום הטלוויזיה - והיא מנסה להמציא את עצמה מחדש, אבל נכון לעכשיו התהליך מאוד לא פשוט.

אין סיבה להניח שהטלוויזיה תהיה מנוע צמיחה משמעותי. כפי שניתן לראות אצל סלקום, פעילות הטלוויזיה לא מפצה על השחיקה בסלולר. פרטנר מבינה שהיא חייבת לשנות את כללי המשחק ואת המציאות שבתוכה היא פועלת, ולכן היא פונה למי שכופה עליה כללי משחק לא הגיוניים (לשיטתה) - משרד התקשורת.

בעתירה עצמה פרטנר מבקשת להוציא צו על-תנאי נגד משרד התקשורת וגולן טלקום, שיעסוק בשורה של נושאים: מדוע לא מטילים על החברה סנקציות לנוכח הפרות הרישיון שלה; מדוע לא דורשים ערבות שהוחזרה לה, או מחלטים את הערבות הקיימת, כולל שלילת רישיון; מדוע לא שוללים מגולן את התדרים שהוקצו לה ואשר אינם בשימוש על-ידה, בשים לב לכך שמדובר במשאב ציבורי מוגבל ויקר-ערך המצוי במחסור, ומדוע לא יפעלו להקצאתם באופן שוויוני ליתר המפעילים הסלולריים; אם לא שוללים את רישיונה של החברה, מדוע לא דורשים ממנה לעמוד בתנאי המכרז שבו זכתה ובאמצעותו נכנסה לשוק הסלולרי, להקים רשת ועוד.

פרטנר מעלה חשש שגולן תנסה לחמוק מהחובות המוטלות עליה בדרך של הסבת הרישיון לרישיון של מפעיל וירטואלי, ולכן היא דורשת התייחסות גם לאפשרות התיאורטית הזו.

ההפרה הבוטה ביותר

מבין שלל ההפרות של גולן להן טוענת פרטנר, נדמה כי הטענה שעליה אי-אפשר להבליג היא של פירוק הרשת. ללא אישור, בניגוד מוחלט להוראות הרישיון שמחייבות לבנות, גולן פירקה.

לכן טוענת פרטנר כי "הפרות גולן את הוראות רישיונה, ובראשן הפרת חובת הפריסה, מובילות לתחרות מלאכותית, הרסנית ובלתי הוגנת בשוק הסלולר, ופוגעות פגיעה קשה בעותרת ובתחרות כולה. ויודגש - העותרת אינה מבקשת לצמצם תחרות בשוק הסלולר ואף אינה טוענת כעת כנגד ההקלות שהוענקו לגולן כדי לסייע לה להיכנס לשוק, בהתחשב בהשקעות הרבות שעליה להשקיע, אלא כנגד אי-עמידת המשיבים על מחויבויותיה המרכזיות של גולן, אשר לשמן הוענק לגולן הרישיון, באופן שמוביל לתחרות בלתי שוויונית ובלתי מאוזנת".

בעתירה נכתב עוד כי "החשבון הוא פשוט - אי-העמידה בחובת הפריסה מאפשרת לגולן להתחמק, שלא כדין, מהוצאת סכומי-עתק שאותם התחייבה להשקיע בתשתית חדשה. ההתחמקות הזו מאפשרת לגולן לתמחר את שירותיה במחירים נמוכים במיוחד, אשר העותרת, המקיימת את הוראות רישיונה וכתוצאה מכך - נושאת במלוא העלויות הכבדות הכרוכות בהקמה ובהפעלה של תשתית עצמאית, אינה יכולה להתחרות בהם. הפרותיה של גולן גורמות לעותרת הפסדים כספיים משמעותיים. המשך התנהלות זו יפגע פגיעה קשה ומשמעותית בעסקיה של העותרת ובתחרות בשוק התקשורת".

נשמע מוכר? בדיוק את הדברים האלה טען אברשה בורשטיין, לשעבר מנכ"ל מירס, שהעז לשלוח מכתב לראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו ולמנכ"ל משרדו שלמה פילבר. בורשטיין כתב כך מדם ליבו ועשה את זה כאדם פרטי.

לסיכום, את העתירה של פרטנר ניתן לחלק לכמה חלקים: החלק הקל והפשוט הוא הרקע לעתירה - ההחלטה של פרטנר להפסיק לשתוק, פשוט בגלל שהחברה לא יכולה יותר לשבת בצד ולראות שוק שפועל בכאוס ואי-ודאות שרק הולכת ומתגברת.

למה פרטנר חיכתה כל-כך הרבה זמן? גם זו שאלה שצריכה להישאל. הרי בסופו של דבר כל הטענות להפרות היו ידועות גם בשנה שעברה, והתשובה לכך היא כאמור שלחברה כבר אין מה להפסיד.

"הפרות הנעשות בריש-גלי ובחיבוק אוהד של הרשות המופקדת על האכיפה הן תופעה חמורה שמקומה לא יכירנה במדינת חוק. התנהלות זו פוגעת פגיעה קשה בשלטון החוק ובאמון הציבור", נכתב בעתירה, וייתכן כי האמירה הזאת מתאימה לכל המגזרים בשוק התקשורת.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה כי "אגף הפיקוח במשרד התקשורת החל בפעילות פיקוח בנושא לפני יותר משנה, ואף צעדי האכיפה החלו טרם התקבלו מכתבים מחברות או שהוגשה העתירה. המשך הטיפול יהיה על בסיס מקצועי בלבד".

מגולן טלקום לא נמסרה תגובה.