אקסלנס: זו הסיבה האמיתית לצניחות בבורסות אתמול

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס: הסיבה לירידות החדות או לפחות לחלק מהן טמונה באיסור על מכירת מניות של מחזיקים גדולים, בעלי עניין בחברות וברוקרים גדולים, שצפוי לפוג ביום שישי הקרוב לאחר 6 חודשים ■ הפיחות של היואן, החשש מפני האטה בסין הם אלה שאמורים להכביד על אירופה, כמו גם חשש ממשבר פיננסי

בורסה / צילום: רויטרס
בורסה / צילום: רויטרס

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, מתייחס בסקירתו השבועית לצניחות שנרשמו אתמול בשווקים ברחבי העולם ובעיקר בבורסה שלסין.

חברון מציין כי "אתמול וגם היום התמלאו הכותרות הכלכליות בקלישאות על יום המסחר הראשון של השנה הגרוע ביותר, מה זה אומר על המשך השנה וכן הלאה. לא אומר הרבה. המצב בשוק הסיני מלמד שהמשקיעים הזרים עדיין חוששים לגשת אליו ולכן היעדר נזילות וביקושים תוך כדי פאניקה יוצרים את אותה תגובה מוגזמת. עוד אתמול היה אפשר לראות את הרגישות של אירופה למצב בסין - אומנם להערכתנו לא הנתון החלש בסין הוא שהוביל למפולת אלא יותר מזה אבל הירידות החדות באירופה מלמדות על התלות שיש לאירופה בסין". 

חברון מוסיף כי "למרות שהירידה במדד מנהלי הרכש היא הסיבה הרשמית לירידות, אף אחד לא באמת יודע, אך מדד מנהלי רכש נמוך, להערכתנו, אינו סיבה לקריסה בשוק המניות ובחלק מהמקרים הוא אפילו עשוי לספק רוח גבית לשוק מניות מתוך הנחה שהממשל יהיה חייב להגיב עם צעדים מרחיבים לעידוד הכלכלה. אנו חושבים שהסיבה לירידות החדות או לפחות לחלק ממנה, טמונה באיסור על מכירת מניות של מחזיקים גדולים , בעלי עניין בחברות וברוקרים גדולים, שצפוי לפוג ביום שישי הקרוב לאחר 6 חודשים".

ההערכות מדברות על כ-185 מיליארד דולר של מניות שיהיו אפשריות למכירה. מאז האיסור, התנודתיות בשוק הסיני ירדה ביותר מחצי והשוק עלה ביותר מ-20% מנקודת השפל שלו באוגוסט. השחקנים בשוק בשבוע שעבר עוד סמכו על ההתאוששות של השוק, אך כל האנליסטים שנשאלו על ידי בלומברג אמרו שביטול האיסור עשוי ליצור גל של ירידות (לא בטוח שמישהו מהם דמיין כזו קריסה).

בסך הכל, אומר חברון, הקריסה בשוק המניות הסיני קשה לעיכול וגם להסבר. חלק מעריכים שהיא נובעת מנתון מדד מנהלי הרכש החלש, אך שווקים לא קורסים בעקבות נתוני מאקרו. "להערכתי הקריסה בשוק הסיני היא כשל בהסרת רגולציה ולא יותר מזה. המשקיעים בסין חוששים מ"הצתה" של גל מכירות בשבוע הקרוב בעקבות הסרת האיסור על מכירה של מניות שהוטל לפני 6 חודשים על מחזיקים גדולים".

תפוגת האיסור תהיה כאמור ביום שישי הקרוב וכבר בשבוע שעבר היו אזהרות ממחנק נזילות בשוק המניות וביקורות על הממשל שאת האיסור יש להוריד בהדרגה כדי לא ליצור תגובה מוגזמת. בסך הכל האיסור על מכירת המניות בקרב המחזיקים הגדולים הוריד בחדות את התנודתיות בשוק הסיני והוביל אותו לתיקון של יותר מ-20% מרמת השפל.

למרות זאת, אומר חברון, נראה כי מדובר פה בסך הכל בכשל טכני, כזה ששוקי המניות בעולם מושפעים ממנו לטווחים קצרים אבל ממש לא משפיעים לטווחים ארוכים יותר. בשפת השוק קוראים לזה "נחכה שהשוק יתנקה קצת" ואז מגיעים קונים לשוק. מה שמדאיג בינתיים זה הירידות באירופה בתגובה לירידות החדות בסין. הפיחות של היואן, החשש מפני האטה בסין הם אלה שאמורים להכביד על אירופה כמו גם חשש ממשבר פיננסי. בימים הקרובים, שהרוחות יירגעו, נדע יותר טוב האם באמת קיבלנו "הנחה" במחירי המניות לכבוד תחילת השנה.