מצב העסקים בתוואי הרכבת הקלה בכי רע; מה ניתן לעשות?

ללמוד מסין ויפן איך לשדרג משמעותית את תשתית התחבורה בישראל: לבנות במהירות שיא גשרים, כבישים ומחלפים בערים צפופות ■ כך בעלי העסקים ישרדו את תקופת הבנייה של הרכבת הקלה

עבודות הרכבת הקלה / צילום: גלובס טיוי
עבודות הרכבת הקלה / צילום: גלובס טיוי

כארבעה וחצי חודשים אחרי הריסת גשר מעריב שסימנה את תחילת עבודות התשתית להקמת הרכבת הקלה, תמונת המצב המסחרית באזור עגומה למדי; בעלי העסקים לאורך תוואי הרכבת הקלה מדווחים על ירידה חדה בהכנסות ובתנועת הלקוחות, ויש מי שהקדימו לעזוב מבלי למצוא רוכש או שוכר חלופי, לאחר שהבינו כי לא יצליחו לשרוד.

על מנת לעזור לעסקים שהחליטו בכל זאת להישאר באזור, יזם אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הצעת חוק פיצויים לבעלי עסקים נפגעי עבודות פיתוח הרכבת הקלה. בעלי העסקים שיחליטו להישאר באזור יזדקקו לאורך נשימה. לפני כחודשיים נודע כי אגף התקציבים במשרד האוצר שקל לעצור את פרויקט הרכבת הקלה ולתכנן אותו מחדש לאחר סיום העבודות על הקו האדום, מה שעלול לעכב משמעותית את סיום העבודות. בינתיים נראה שגם עיריית תל אביב לא מתכוונת להושיט יד לבעלי העסקים הנפגעים.

תאריך היעד להפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה הוא אוקטובר 2021 אך אם לשפוט לפי לוח הזמנים של הקמת הרכבת הקלה בירושלים, לא בטוח שנוכל לעלות על הרכבת גם ב-2025. אולי פשוט כדאי לשים את האגו בצד וללמוד ממדינות שיודעות ומסוגלות לקדם ולבנות תשתיות תחבורתיות במהירות וביעילות.