ישראל וסין חתמו על שת"פ באנרגיה; יו"ר פוסון יבקר בארץ

שר האנרגיה קיים מרתון פגישות עם חברות אנרגיה סיניות וקרא להן להגיע לישראל; נפגש גם עם יו"ר פוסון שנעצר לאחרונה ויבקר בקרוב בישראל ■ שטייניץ לסינים: בקיץ נחדש את חיפושי הנפט והגז ונקיים מכרזים - בואו להשתתף

יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר
יובל שטייניץ / צילום: איל יצהר

ישראל וסין חתמו על מסמך הבנות בתחום האנרגיה במטרה להרחיב את שיתופי-הפעולה במחקר ובפיתוח של טכנולוגיות אנרגיה בין המדינות, לרבות יצירת קרנות בתחום האנרגיות המתחדשות. במסגרת מרתון פגישות שקיים בימים האחרונים שר האנרגיה יובל שטייניץ עם חברות אנרגיה בבייג'ינג סין, הוא קרא להן להשקיע במשק האנרגיה בישראל.

שטייניץ הוזמן לסין לייצג את ממשלת ישראל בוועידת סין-ישראל ליזמות והשקעות. בפתח הוועידה, שאורגנה ע"י משרד הכלכלה בשיתוף שגרירות ישראל בבייג'ינג, אמר שטייניץ כי "כאשר סין הגדולה וישראל הקטנה חוברות יחד, אנחנו הופכים לקצת יותר גדולים והרבה יותר חזקים ומשמעותיים בכלכלה העולמית".

יו״ר קבוצת פוסון גואו גואנצ'אנג, שהשתתף בכנס בבייג'ין וקיים מעל הבימה שיחה עם מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג, "אנחנו אופטימיים בנוגע לכלכלת סין לטווח הארוך, וגם לשיתוף-הפעולה העסקי ולהזדמנויות העסקיות בין סין לישראל".

במסגרת הכנס קיים שטייניץ מרתון פגישות עם חברות אנרגיה סיניות בניהן Sinopec, Cggc ו-Cmec. שטייניץ הודיע לחברות, כי בקרוב מתכוונת ישראל לפתוח מחדש את המים הכלכליים שלה לחיפושי גז ונפט, והזמין אותן להשתתף בחיפושים. לדבריו, ישראל מעוניינת שחברות סיניות תשתתפנה במכרזים לחיפושי גז ונפט בקיץ הקרוב.

נזכיר כי ב-2002 הפסיק משרד האנרגיה לתת רישיונות חדשים לחיפושים בים כדי לפעול לשינוי חוק הנפט ולקבוע מדיניות בנושא. לאחר כמה שנים שב לתת רישיונות והפסיק שוב ב-2012. מאז לא מחלק המשרד רישיונות נוספים. מבקר המדינה בדוח האחרון שלו על פיתוח משק הגז הטבעי ביקר את המשרד על התנהלות זו, וטען כי היא הובילה בין היתר להיווצרות מונופול הגז בישראל.

כמו כן נפגש שטייניץ עם גואנצ'אנג, שלטענתו הביע עניין בהשקעה בתחום האנרגיה בישראל. גואנצ'אנג, נציין, צפוי לנחות בעוד יומיים בישראל. פוסון אמורה לרכוש את הפניקס אך האישור ממשרד האוצר מתעכב כיוון שלאחרונה נעצר יו"ר פוסון בסין כשמעל ראשו מרחפים חשדות לשחיתות.

בפגישות הביע השר רצון לשתף פעולה בתחום האנרגיות המתחדשות, וציין כי בכוונת ישראל להרחיב בשנים הקרובות את השימוש באנרגיה סולארית ובאנרגיית רוח. עוד ביקש להיעזר בידע ובניסיון של חברות סיניות בתחום הטמעת גז טבעי בתחבורה הציבורית.

כפי שחשף "גלובס", הוועדה הבין משרדית לבחינת מדיניות מיסוי הדלק ("ועדת המיסוי הירוק 3") צפויה להגיש בקרוב שורת המלצות לעידוד הטמעת גז טבעי בתחבורה. בעוד הוועדה תמליץ ככל הנראה על בלו מופחת על גז טבעי לתחבורה (כשליש עד מחצית מבלו סולר), שר האנרגיה דורש להעניק פטור מלא ממס ל-10 שנים.

בתוך כך, יו"ר ועידת ההשקעות ישראל-סין אמיר גל-אור, העריך הבוקר כי בשנה הקרובה יגבירו הסינים את הרכישות של חברות היי-טק ותעשייה ישראליות. "אני צופה 15-20 רכישות של חברות ישראליות על ידי חברות סיניות בשנה הקרובה", טען וסיפר כי ביומיים הקרובים נקבעו כ-1,500 פגישות לחברות ישראליות סביב ועידת הענק שמתנהלת בבייג'ין. "הסינים מעוניינים להגביר את שיתופי-הפעולה עם חברות ישראליות בתחומים רבים ובראשם התחום הרפואי, המובייל, והחקלאי".

עוד הוסיף כי "יכולות הפיתוח והיזמות של הסינים הולכות ומשתפרות בשנים האחרונות, ולמעשה סין הפכה למדינת סטארט-אפ, אם בעבר הלא רחוק רק מיעוט מהסינים עסקו ביזמות, כיום יותר מ-50% מבוגרי האוניברסיטאות, בני כל השכבות, מקימים חברות או מצטרפים לצוותים שמקימים חברות".