דעה: כן, צריך להקצות 15 מיליארד שקל למגזר הערבי

נכון, הדם רותח, והעיתוי מוזר - אבל עם הנתונים אי-אפשר להתווכח: הציבור הערבי-ישראלי סובל מאפלייה בוטה בדיור, תקבולי ארנונה, סבסוד למעונות יום, תחבורה, חקלאות ועוד 

המחבל נאשת מלחם  / צילום מסך
המחבל נאשת מלחם / צילום מסך

מהיכן מתחילים את הסיפור הזה? מההפגנה של תושבים בעפולה נגד ערבים שרכשו מגרשים בפאתי העיר? מההכרזה של הממשלה משבוע שעבר על תקציב של 15 מיליארד שקל לסגירת חלק מהפערים מהם סובל המגזר הערבי, המהווה כמעט 21% מאוכלוסיית ישראל? מהרצח ברחוב דיזנגוף? מהכרזות הגינוי וההתנערות של משפחת הרוצח והקהילה הערבית? מההופעה הלעומתית, המדירה והמסיתה של ראש הממשלה בנימין נתניהו באותו נאום מאולתר במוצאי שבת בבר "הסימטא"?

נוהגים לבוא בטענות לציבור הערבי במישורים שונים. לא רק כאל מי שחשוד תמיד בפעילות לאומנית וחתרנית, אלא גם במישור האזרחי - כאל קהילה שבה רמה גבוהה של פשיעה, רצח נשים, אוכלוסייה שמעלימה מס, בונים באופן פרוע. חמולות בשלטון המוניציפאלי, ועוד ועוד.

מצד שני, יש נתונים המדברים בעד עצמם: בתחום הבנייה - מהקמת המדינה ועד היום לא הוקם ישוב ערבי חדש אחד. אין תוכניות מתאר. ב-2014 רשות מקרקעי ישראל פרסמה מכרזים לבניית כ-40 אלף דירות ביישובים היהודים, ואילו בישובים הערבים פורסמו מכרזים לפחות מ-2,000 דירות. פחות מחצי אחוז של דירות הדיור הציבורי נמצאות בישובים הערביים. משבר היישובים הבדואים בנגב אינו נפתר.

הרשויות הערביות מקבלות פחות מ-0.5% מהארנונה שמשרדי הממשלה מעבירים לרשויות המקומיות היהודיות. ההכנסות מארנונה עסקית בישובים הערבים היא מחצית מאותו סוג ארנונה בישובים היהודיים, וקיים פער עצום בשטחים עסקיים מניבי ארנונה בין שני המגזרים. פלא שרואים ביוב ברחובות בישובים הערבים?

ילד ערבי עד גיל 3 מקבל סבסוד למעונות יום של פחות מ-400 שקל, רבע מהסבסוד לילד יהודי. על כל שקל לחינוך המוקצה לילד ערבי, ילד יהודי מקבל 8 שקלים.

תחבורה - הסבסוד השנתי לתחבורה ציבורית לתושב ביישובים הערביים הוא 400 שקל לתושב, לעומת 800 שקל לתושב בישובים היהודיים.

חקלאות - רק חקלאים יהודים, בעיקר במושבים ובקיבוצים, נהנים ממכסות גידול מובטחות ומסבסוד.

ההחלטה להקצאת 15 מיליארד השקלים בעיתוי המוזר הזה, ערב הרצח, היא ביטוי להכרה של המדינה בכך, שהערבים סובלים מאפליה וקיפוח. אבל הבוקר כבר התבשרנו על הסתיגויות ומחשבות נוספות אצל חלק מחברי הממשלה, וראש הממשלה כבר מציב תנאים לקיום החלטת הממשלה.

אם חפצי חיים נורמליים אנחנו, אסור לתת לרצח הזה לקלקל את התוכנית לצמצום הפער והאפליה של המגזר הערבי.