ייצוג חסר: 18% בלבד מסיפורי החדשות במדיה עוסקים בנשים

כך עולה ממחקר שערכה ד"ר עינת לחובר מבית-הספר לתקשורת במכללת ספיר ■  הממצאים מראים כי על אף שיפור מסוים לאורך זמן, עולם החדשות עודנו עולם גברי ואף סקסיסטי

טלוויזיה / צילום: thinkstock
טלוויזיה / צילום: thinkstock

רק 24% מהדמויות שהופיעו בחדשות בישראל בשנת 2015 הןנשים - כך עולה ממחקר ישראלי שערכה ד"ר עינת לחובר מבית-הספר לתקשורת במכללה האקדמית ספיר, כחלק מפרויקט הניטור הגלובלי (Global Media Monitoring Project) שבוחן מדי 5 שנים את דרכי הייצוג של נשים וגברים בחדשות בעולם.

המחקר יוצג בכנס "היא-תונאות: נשים בתקשורת הישראלית", שיתקיים בשבוע הבא במכללת ספיר שבפאתי שדרות.

הממצאים מראים כי על אף שיפור מסוים לאורך זמן, עולם החדשות עודנו עולם גברי ואף סקסיסטי. במהלך השנה החולפת, שנת בחירות, נשים היוו רק 27% מהמומחים והפרשנים ו-18% מהדוברים שהופיעו בחדשות. במילים אחרות, על כל 3 גברים יש אישה אחת.

המחקר מצא כי בישראל נשים מהוות 42% מהכתבות והמגישות באמצעי מדיה המסורתיים - נתון מעט גבוה מהנתון העולמי שעומד על 37%.

ועם זאת, חלקן של העיתונאיות בעיתונות המודפסת עומד על 36%, ובאינטרנט אף נמוך הרבה יותר - 20% בלבד. בעוד בטלוויזיה וברדיו, שם קיימת הבחנה יותר ברורה בין תפקידי הגשה לעריכה וכתיבה, מספרן עומד על 44% ו-52% בהתאמה, ובעוד ששיעור הנשים הכותבות ברדיו ובטלוויזיה הוא רק 31% בהשוואה ל-61% גברים כתבים - שיעור המגישות הוא 69% בהשוואה ל-39% גברים.

עוד עולה מהמחקר כי רק 18% מסיפורי החדשות מעמידים במרכזם נשים, כש-95% מסיפורי החדשות חיזקו בדרך זו או אחרת סטריאוטיפים מגדריים קיימים על-ידי שימוש בשפה ודימויים מסוימים. הקטגוריה המובילה שבה נשים עמדו במרכז הסיפור היא פשע ואלימות, ואחריה מדע ובריאות, אמנות וספורט.

לדוגמה, כשליש מהנשים המופיעות בחדשות מוזכרות בהקשר של תפקידן המשפחתי (אמא של, בת של, אחות של), לעומת רק 10% מהגברים. 11% מכל הנשים שהופיעו בסיפורים חדשותיים הן קורבנות, לעומת 5% מהגברים.

המחקר מראה עוד כי מגישות הטלוויזיה צעירות יותר מעמיתיהן הגברים, וכי נשים עיתונאיות מעדיפות מקורות נשיים.

יש לציין כי הרוב המכריע של הדמויות בחדשות המקומיות, הנתפסות כפחות חשובות, הן של נשים (75%) - זאת בעוד שבחדשות הלאומיות, הנתפסות כיותר חשובות, הנשים תופסות רק 26%.

העמדת נשים במרכז הסיפור
 העמדת נשים במרכז הסיפור