האלגוריתם הכי אנושי ביקום: מי קובע מה נראה בפיד בפייסבוק?

האלגוריתם המפורסם של הניו-פיד בפייסבוק נסמך יותר ויותר על חבורה של פאואר-יוזרים מכל העולם, המשמשים כפאנל בשר ודם לתלונות, הערות, הצעות ו-AB טסטינג ■ בפייסבוק הבינו שהאלגוריתם לעולם לא יהיה מושלם ולכן נידון להשתנות כל הזמן

חשבון פייסבוק / צילום: צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
חשבון פייסבוק / צילום: צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

האלגוריתם המפורסם של הניו-פיד בפייסבוק נסמך יותר ויותר על חבורה של פאואר-יוזרים מכל העולם, המשמשים כפאנל בשר ודם לתלונות, הערות, הצעות, AB טסטינג ושלל ניסויים אחרים. כך נטען בכתבה מצוינת שהתפרסמה ב-slate.com. 

הפידבק האנושי מעובד על-ידי חבורה קטנה של מתכנתים (ופילוסוף צעיר אחד) הישובה במנלו פארק שבסאן חוזה - ובא לידי ביטוי בשינויים תכופים של האלגוריתם שאמורים, כמובן, לשפרו, להביאו קרוב יותר למצב האידיאלי שבו הוא מנחש מה נרצה לראות במקומות הראשונים בפיד שלנו.

במלים אחרות, לאחר עשור של ניהול הפיד המשפיע ביותר בעולם, הולכת ומתגבשת בפייסבוק התובנה כי אפילו הפעולות שאנחנו, המשתמשים, מבצעים בפועל, לא מספרות ולא יכולות לספר את הסיפור המלא על מה שהיינו רוצים שיקרה, או יהיה, בפייסבוק.

למשל, ייתכן שלחצנו "לייק" על סוג מסוים של אייטמים, אבל לא היינו רוצים שהפיד שלנו יוצף דווקא באייטמים כאלה, משום שאז נשתעמם ותרד שביעות-הרצון הכללית שלנו מפייסבוק. יכול להיות גם מצב שבו אנחנו לא מגיבים לאייטם, אך הוא מעורר בנו רגשות עזים; פחד, דחייה, כעס שאיננו רוצים או איננו יכולים להביעו.

יותר מכך: אנשי הפיד של פייסבוק ממנלו פארק גילו כי קיימת קבוצת משתמשים לא קטנה מבין כלל המשתמשים, שעושה פעולת "הסתר" (hide) לכל אייטם שהם קוראים בפיד, פעולה שנחשבת לאחת התגובות השליליות הכי אגרסיביות בפייסבוק. "זרם השליליות הזה" השפיע על האלגוריתם ושינה אותו.

בפייסבוק היה מי שחשב שיש כאן משהו מוזר. חברי הקבוצה נבדקו באורח פרטני, והתברר שהם צורכים את הפיד בדומה לדרך שבה קוראים מיילים בג'ימייל: מה שנקרא כבר לא מודגש, כדי שיהיה אפשר להבדילו ממייל שעדיין לא נקרא.

בחזרה אל האנושי - שמעולם לא עזבנו 

ההסתמכות הגדלה והולכת על הפאנל - תחילה רק בארה"ב, כיום מכל העולם - מעלה את החשש שאולי אנשים לא באמת יודעים מה אנשים (אחרים) רוצים. אולי האלגוריתם הטכנולוגי, המתוחכם כל-כך, בעצם יודע עלינו יותר ממה שאנחנו יודעים על עצמנו?

זו אכן שאלה מצוינת, אבל בפייסבוק, לפחות בתגובה לשאלות כתב Slate, לא מודאגים יותר מדי מהתשובה. שם כבר הבינו כי אנשים טועים. תמיד. למעשה, זה מה שעושה אותם אנושיים.

כך שאם האנשים יטעו ויטעו את האלגוריתם, יבואו אנשים אחרים, ככל הנראה אלה ממנלו פארק, יבדקו מה קורה, יעשו כמה ניסויים וישנו, שוב, את האלגוריתם שקובע מה תראו בניוז-פיד.

בפייסבוק הבינו שני דברים חשובים על האלגוריתם הזה: הוא לעולם לא יהיה מושלם, ולכן הוא נידון להשתנות כל הזמן. כשמהרהרים בך, אין מנוס מלקבוע שיש ותהיה בו, באלגוריתם של פייסבוק, רק תכונה קבועה אחת - ההיאלצות להיאלץ, כלומר: השינוי עצמו.