התעשיינים רוצים להצטרף להגנה על מתווה הגז בבג"ץ

לטענת ההתאחדות, "החלטת בג"ץ תשפיע בצורה ישירה על קצב חיבור המפעלים לגז טבעי ועל הביטחון האנרגטי של ישראל. עיכוב ביישום המתווה יגרום נזק כבד בפיתוח משק הגז - ולפיכך גם נזק כבד לתעשייה"

התאחדות התעשיינים, בראשות שרגא ברוש, הגישה היום (ד') בקשה דחופה לבג"ץ, להצטרף למדינה כמשיבה לעתירה נגד מתווה הגז.

לטענת ההתאחדות, החלטת בג"ץ תשפיע בצורה ישירה על קצב חיבור המפעלים לגז טבעי ועל הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל. עיכוב ביישום המתווה יגרום נזק כבד בפיתוח משק הגז, ולפיכך גם נזק כבד לתעשייה - נכתב בפנייה לבג"ץ.

עד כה הוגשו לבג"ץ 4 עתירות נגד מתווה הגז, ובהן של התנועה לאיכות השלטון והפורום הישראלי לאנרגיה, המרכז האקדמי למשפט ועסקים והעמותה לכלכה בת קיימא, עמותת אדם טבע ודין וסיעת מרצ. העתירות הוגשו נגד המדינה ונגד שותפות "לוויתן" (דלק קידוחים, אבנר, נובל אנרג'י ורציו). הדיונים בעתירות יחלו ב-3 בפברואר וינוהלו על-ידי הרכב של 5 שופטים.

העותרים מאשימים את המדינה בכך שהליך אישור מתווה הגז באמצעות שימוש בסעיף 52 לחוק ההגבלים העסקיים נעשה באופן פגום, משום שלא נמצאה הצדקה מדינית-ביטחונית להפעלתו. עוד טוענים העותרים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו לא קיים היוועצות תקינה עם ועדת הכלכלה, וכי אישור מתווה הגז יחזק עוד יותר את כוחן של חברות הגז.

 

בבקשת ההצטרפות למדינה כמשיבה (באמצעות משרד עורכי הדין עמית, פולק מטלון ושות'), טוענת התאחדות התעשיינים כי יש להביא את עמדתה בחשבון, שכן היא "צד חיוני לבירור טענות הצדדים בעתירות".

לטענתה, "עם תהליך מעבר המשק לגז טבעי, ההתאחדות (באמצעות החברים בה) היא הצרכן השני בגודלו של גז טבעי במשק (אחרי חברת החשמל - ה"כ)", ולפיכך היא צפויה להיות "אחד מהנפגעים העיקריים והמשמעותיים מהחלטות מושא ההליך".

לטענת ההתאחדות, קבלת עמדת העותרים תגרום עיכוב משמעותי בפיתוח משק הגז הטבעי בישראל, ועלולות להיות לכך "השלכות מרחיקות לכת על התעשייה בישראל, לרבות על כושר התחרות שלה ועל יכולתה לעמוד בדרישות הרגולציה הסביבתית ההולכת ומחמירה".

מעבר לכך ,יש במעבר לגז טבעי השלכות נוספות הנוגעות להכשרות ולהסבות של עובדים לתחום, מציינת ההתאחדות.

ההתאחדות מזכירה גם את חוק ההסדרים האחרון, שבו הוחלט להאיץ את חיבור המפעלים לגז טבעי, וטוענת כי רק באמצעות יישום מתווה הגז ניתן יהיה לעשות זאת. המתווה, היא טוענת, מקנה למפעלים את הוודאות הרגולטורית הדרושה להם.

"התעשייה בישראל היא שנושאת בהשלכות החמורות של אי-הוודאות שנוצרה בעבר ומנעה אספקת גז בזמן", נכתב בבקשה. "כבר כיום, בקרב מפעלים רבים הצורכים גז קיימת אי-ודאות באשר לאמינות אספקת הגז עד לפיתוח מאגר 'לוויתן', או במקרה בו תתרחש תקלה באספקה ממאגר 'תמר', ללא שקיימת כיום חלופה אמיתית".

לאור סיבות אלה, טוענת ההתאחדות כי יהיה זה ראוי לאפשר לה להשמיע את קולה של התעשייה כולה בנושא, "זאת במיוחד שעה שהעותרות מתיימרות להגיש את העתירות בשם הצרכנים והתעשייה, אך עמדתן שונה באופן מהותי מהעמדה האמיתית של התעשייה".

לבסוף מציינת ההתאחדות כי בעתירה דומה שהוגשה בעבר כנגד אימוץ המלצות הוועדה לבחינת מדיניות הממשלה בנושא משק הגז הטבעי ("ועדת צמח"), נעתר בית המשפט לבקשת ההתאחדות לצירופה כמשיבה להליך.