מובילאיי משתפת פעולה עם פולקסווגן במכונית ללא נהג

מאז הנפקתה עלתה מניית יצרנית מערכות הבטיחות לרכב ב-52%, והיא נסחרת בשווי של 8.2 מיליארד דולר ■ בשיאה כבר נסחרה בשווי של כ-14 מיליארד דולר

פולקסווגן / צילום: רויטרס
פולקסווגן / צילום: רויטרס

תערוכת הטכנולוגיה CES בלאס וגאס מהווה במה להשקות מוצרים חדשים ולהכרזות שונות של החברות שנוטלות בה חלק. כך, למשל, אתמול הכריזו יצרנית הרכב פולקסווגן וחברת מובילאיי הישראלית, המספקת טכנולוגיה לרכב, על שיתוף פעולה שמהווה צעד נוסף בדרך למימוש החזון של המכונית האוטונומית (מכונית שנוסעת ללא נהג).

בדיווח שהעבירה מובילאיי ל-SEC (רשות ניירות הערך של ארה"ב), היא עדכנה שנחתם הסכם הבנות עם פולקסווגן, ושתי החברות יקיימו דיונים לקראת חתימה על הסכם מחייב, במטרה להטמיע את הטכנולוגיה של מובילאיי ברכבי פולקסווגן. מובילאיי הסכימה להגביל מגעים הנוגעים לטכנולוגיה למספר מצומצם של יצרנים.

בתגובה לדיווח קפצה אתמול מניית מובילאיי ב-5.3% למחיר של כ-38 דולר, שמשקף לחברה הישראלית שווי של כ-8.2 מיליארד דולר. מובילאיי הונפקה לראשונה בנאסד"ק ביולי 2014 במחיר של 25 דולר למניה, כך שמאז ההנפקה היא הניבה תשואה חיובית של 52%. עם זאת, המניה כבר נסחרה במחיר גבוה משמעותית מהמחיר הנוכחי, כשבאוגוסט האחרון הגיעה לשיא של למעלה מ-64 דולר, ששיקף לה שווי של קרוב ל-14 מיליארד דולר.

"הרכב חוזר לבד מהעבודה הביתה"

מובילאיי פיתחה מערכת טכנולוגית שמתריעה על סכנות במהלך הנהיגה בכביש, הכוללת שבבים, תוכנה ומצלמות. כיום פועלת מובילאיי לפתח מערכות שיאפשרו ייצור של מכונית אוטונומית. פרופ' אמנון שעשוע, יו"ר החברה ואחד ממייסדיה שמכהן גם כמנהל הטכנולוגיה הראשי, התראיין היום לגלי צה"ל והסביר שהטכנולוגיה של מובילאיי מאפשרת, לראשונה, יצירת מפות ייחודיות שנדרשות לרכב אוטונומי.

לדבריו, מדובר בחלק החסר בפאזל, והשלמתו תאפשר השקה של רכב אוטונומי לקראת שנת 2020. שעשוע ציין שמובילאיי כבר עובדת עם ג'נרל מוטורס בכל הקשור לטכנולוגיה הזו, וכן עם יצרנית רכב נוספת. לדבריו, שלוש יצרניות הרכב (ג'נרל מוטורס, פולקסווגן והיצרנית השלישית) מכסות יחד כשליש מהייצור העולמי.

שעשוע העריך שרכב אוטונומי יוביל למהפך בתחום התחבורה, משום שלכל משפחה יספיק רק רכב אחד: "אני לוקח את הרכב בבוקר לעבודה, הרכב חוזר לבד הביתה ולוקח את הילדים לחוג", הוא תיאר סיטואציה אפשרית.

בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2015 הסתכמו הכנסותיה של מובילאיי ב-169 מיליון דולר, צמיחה של 62.6% ביחס לתקופה המקבילה בשנת 2014. על פי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), מובילאיי רשמה רווח נקי של 49.6 מיליון דולר, לעומת הפסד של 32.5 מיליון דולר ב-2014. על בסיס Non-GAAP הרווח הנקי צמח ב-130% לרמה של 76.8 מיליון דולר.