מבקר המדינה בודק חשד להטיית מכרזים בתע"ש

החשד: גורמים במשרדי הביטחון והאוצר השפיעו על מכרז תעש ■ בנוסף, עלו חשדות בנוגע לאופן בו התבצעה הערכת שווי החברה ■ המבקר יוסף שפירא דורש הסברים בנושא מהשרים יעלון וכחלון

יוסף שפירא / צילום: אוריה תדמור
יוסף שפירא / צילום: אוריה תדמור

טלטלה נוספת בתהליך שמובילה רשות החברות הממשלתיות להפרטת התעשייה הצבאית (תעש): מבקר המדינה, השופט בדימוס יוסף חיים שפירא, פותח בביקורת מקיפה אחר התנהלות הליך המכירה של התעשייה הצבאית בידי המדינה, כשברקע חשש שגורמים במשרדי האוצר והביטחון מעורבים במהלך, בניסיון להשפיע על תוצאות המכרז.

בפניה דחופה שעשה היום (ה') המבקר שפירא לשר הביטחון, משה (בוגי) יעלון, ולשר האוצר, משה כחלון, הוא דרש מהם שימסרו לו את התייחסותם לכמה טענות הקשורות להליך ההפרטה, וזאת עד ליום ראשון.

בפנייתו לשני השרים ציין המבקר כי באחרונה פתח משרדו בביקורת על הפעולות הקשורות למכירת תעש. זאת, כשבימים האחרונים הגיע למשרדו מידע "שמעלה תהיות לגבי הליך ההפרטה של החברה".

מדובר במידע שכולל טענות הנוגעות למעורבות של גורמים ברשות החברות הממשלתיות ובמשרד הביטחון בניסיון להשפיע על תוצאות המכרז, ולכאורה גם על זהות הקבוצה שתרכוש בסוף התהליך את התעשייה הצבאית.

במכתבו לשרים יעלון וכחלון ביקש המבקר שפירא הבהרות גם לגבי טענות שהועלו לגבי הערכת השווי של תעש.

פרשו מהמרוץ

אל הישורת האחרונה בהליך הרכישה של תעש הגיעו החברות אינוויקטוס של פלקסטרוניקס האמריקאית, ואלביט מערכות שבבעלות איש העסקים מיקי פדרמן. זאת, לאחר שאתמול (ד') הודיעה כאמור הקבוצה המשותפת לאנשי העסקים סמי קצב ומאיר שמיר על פרישתה מהמרוץ לרכישת החברה מהמדינה.

בעבר העריכו בכירים בחברות הביטחוניות כי המדינה תוכל למכור את תעש בכ-2.5-3 מיליארד שקל.

בעקבות ההחלטה של מספר קבוצות שהתמודדו עד לאחרונה על רכישת החברה הביטחונית לפרוש מהמרוץ, לא ברור אם המדינה תצליח למכור את החברה בסכומים אלה.