תשובה מקבל החזר הוצאות, עובדי אמדוקס יוצאים להפגין

וגם: "מלך השלדים" ירון ייני מבקש פשיטת-רגל

יצחק תשובה מקבל החזר הוצאות

אסיפת בעלי המניות של קבוצת דלק אישרה תשלום החזר הוצאות לבעל השליטה יצחק תשובה, "המכהן כדירקטור בחברה, מעניק מעת לעת, בהתאם לדרישת הנהלת החברה, ייעוץ להנהלה, ותורם מזמנו ניסיונו וכישוריו הרבים לקידום ענייניה ועסקיה של החברה והחברות-הבנות בארץ ובחו"ל".

עוד הדגישו בדלק בזימון לאסיפה כי "תשובה לא קיבל ואינו מקבל כל שכר או תמורה בגין כהונתו כדירקטור ו/או בגין שירותיו לחברה כאמור לעיל, קרי, לא משולם לו שכר דירקטורים או כל שכר אחר".

מדובר בהוצאות בגין העמדת משרד וחניה במשרדי החברה; הוצאות בגין נסיעות לחו"ל; והוצאות שהייה, התניידות ואירוח בחו"ל - אשר הוצאו ויוצאו על-ידי תשובה במסגרת מתן ייעוץ על-ידיו להנהלת החברה, ולרבות בגין פעילות תאגידים בשליטת החברה. זאת, לתקופה של 3 שנים, רטרואקטיבית מתחילת 2015, וכנגד חשבוניות וללא תקרה לסכום ההוצאות. 

יצחק תשובה / צלם: בלומברג
 יצחק תשובה / צלם: בלומברג

המחאה החברתית של עובדי אמדוקס

עובדי ענקית התוכנה אמדוקס קיימו אתמול משמרת מחאה מול משרדי החברה ברעננה, על רקע סירובה של הנהלת החברה להכיר בנציגות ההסתדרות ובוועד העובדים ועל רקע מה שהאחרונים רואים כהתנהלות חד-צדדית של ההנהלה בנוגע לעתידם התעסוקתי של חלק מהעובדים. החברה מסרבת להכיר בוועד כנציג העובדים, שמעוניין לדון עמה על הסכם קיבוצי, שיסדיר את תנאי העסקתם.

הוויכוח בין הצדדים הוא אם הושג התנאי כך שהוועד יהיה נציג העובדים, כלומר שאכן מעל שליש מהעובדים התפקדו להסתדרות.

הרקע לדברים הוא גורלם הלוט בערפל של כ-100 מעובדיה, ששובצו על-ידי החברה לפרויקט בחברת סלקום. לדברי ההסתדרות, אמדוקס החלה להודיע לעובדים העומדים לקראת סיום הפרויקט כי באחריותם למצוא לעצמם תפקיד חלופי באמדוקס - אחרת העסקתם תופסק. 

עובדי אמדוקס מפגינים / צילום: דוברות ההסתדרות
 עובדי אמדוקס מפגינים / צילום: דוברות ההסתדרות

העתיד של קוברינסקי

מאז הוקמה "יש עתיד", משמש הלל קוברינסקי כאחד מיועציו הקרובים של העומד בראשה, ח"כ יאיר לפיד. במקביל הוא המשיך לשמש כמנכ"ל חברת AT&T ישראל, תפקיד אותו מילא ב-8 השנים האחרונות. עתה הוא עוזב תפקיד זה.

קוברינסקי הוא מחבריו הוותיקים של לפיד, המוציא והמביא שלו, והוא גם זה שניהל עבורו את המשא-ומתן עם המועמדים לרשימה לכנסת.

בגזרת ההיי-טק זכה קוברינסקי לפרסום וממון, כשב-2007 עשה אקזיט, עת מכר יחד עם שותפו, היזם צבי פרנק, את חברת אינטרוויו לקונצרן התקשורת העולמי AT&T. לפי הערכות, קוברינסקי גרף בעסקה 8.5 מיליון שקל. מחליפו בניהול AT&T ישראל, יהיה ניר שלום, שמכהן בשנים האחרונות כמשנה למנכ"ל.

מרכז הפיתוח של AT&T מונה כ-500 עובדים בארץ ובחו"ל. 

הלל קוברינסקי/ צילום: רוני שיצר
 הלל קוברינסקי/ צילום: רוני שיצר

דקירה קטנה במניה

על רקע המצב הביטחוני, חברת פמס פיתחה פטנט מעניין - אפוד להגנה מדקירות, שבשונה מאלה המוכרים מהצבא, הוא קל ואף אופנתי. הכול טוב ויפה, מה גם שהמניה של החברה עלתה בימים האחרונים, מאחר שמדובר בסחורה לוהטת. אם כך, מדוע שרק אנשי כוחות הביטחון ייעזרו בה ולא אזרחים?

המוצר כבר היה בדרך לסיבוב יחסי ציבור נוסף, כשכתב הערוץ הראשון, איתם לחובר, הגיע לחברה, שם הציעו לו לנסות אותו "על רטוב", כלומר לנסות לדקור אותו.

אלא שפה הכול השתבש. הסכין פצעה את לחובר, והוא פונה לבית החולים לאחר שקיבל טיפול עזרה ראשונה מאנשי פמס.

בתגובה, מניית פמס צנחה אתמול ב-5%. היום היא שינתה כיוון, ועלתה בכ-2%.

מחברת פמס נמסר: "הסכין לא חדרה את המיגון. הכתב זז בעת ההדגמה, ו'הדוקר' פספס את המיגון, ולכן הכתב נדקר קלות בחלק העליון מעל המיגון. החומר שלנו נבדק במעבדות בכל העולם ונמצא עומד בכל התקנים המחמירים ביותר, הרבה מעבר לדקירה של אדם". 

ימות המשיח ב"יש עתיד"

מפלגת "יש עתיד" ושר הרווחה לשעבר, ח"כ מאיר כהן, לא היו ידועים כחבריו הטובים של המגזר החרדי בכנסת הקודמת. כהן עצמו סיפק מספר ציטוטים נשחיזקו עמדה זו: "אני לא צריך לדאוג למי שלא שולח את חבריו לצבא", אמר פעם בביקור בבית-שאן. בפעם אחרת, בוועידת ישראל לרפואה, הכריז כי "עני חרדי חי יותר מעני בציבור הכללי", ובעוד הזדמנות אמר כי "החרדים אינם אחים שלי", כנראה בימים שנפתלי בנט עוד היה "אח" של אנשי המפלגה.

אבל מסתמן שהעתיד יהיה שונה. כהן סייר במרפאת עמותת "בית חם" במודיעין ועמד מקרוב אחר שרותי בריאות הנפש המוענקים במגזר החרדי, עם כניסתה של הרפורמה בבריאות הנפש לתוקפה.

אריה מונק, מנכ"ל עמותת "בית חם", הפגיש את ח"כ כהן עם רופאים, פסיכולוגים ועובדים סוציאליים, שהם חלק מהצוות המקצועי במרפאה, והציג בפניו את מערך השירותים המקצועיים שמספקת העמותה לכ-60 אלף מטופלים מדי שנה.

ח"כ כהן ציין כי מה שמתחולל במגזר החרדי בתחום זה הוא בגדר מהפכה, וכי הוא יפעל במסגרת ועדת העבודה והרווחה בכנסת לחיזוק עמותות כגון עמותת "בית חם". עם אידיליה כזו, אפשר לקוות גם לשלום עם הפלסטינים. 

"מלך השלדים" ירון ייני מבקש פשיטת-רגל

עסקי השלדים הבורסאיים של ירון ייני כבר לא מספקים את הסחורה. לפני כשבועיים וחצי הגיש איש העסקים בקשה למתן צו כינוס והכרזה עליו כפושט-רגל, לאחר שצבר חובות של יותר מ-20 מיליון שקל ל-10 נושים שונים.

הנושה הגדול ביותר הוא חברת איי. איי. איתמר השקעות, לה הוא חייב 7.3 מיליון שקל. ייני חייב גם 4 מיליון שקל לגדי אלמליח, 2.5 מיליון שקל ליוחאי תירוש, 700 אלף שקל לחברת אדר סחר, קרוב ל-700 שקל למע"מ וכן סכומים קטנים יותר לבנק לאומי, בנק המזרחי, עדי צים, דב גולדשטיין ונושים אחרים.

בבקשה כותב ייני, באמצעות עורך דינו שאול קוטלר, כי "מיציתי את יכולתי הכלכלית. במהלך הניסיונות להציל את החברות בהן האמנתי, הזרמתי את כל חסכונותיי וכספיי הפרטיים, ואף חתמתי על ערבויות אישיות משמעותיות. בנסיבות אלה נותרתי ללא הכנסה".

עוד הוא הוסיף כי "הגעתי לקצה, לא נותרו לי חסכונות, כספים או רכוש. אינני מצליח למצוא עבודה או לחילופין ליזום דבר. זאת בעקבות השם הרע שהוצא לי בכוונת מכוון בכל מדיה אפשרית. עד היום נתמכתי על-ידי משפחתי, אולם הגעתי עד קצה גבול יכולתם לעזור, ומכאן מוגשת בקשה זו, תוך מצוקה אישית גדולה".

ייני מתאר שם גם כי המצב הביא לפרידה מאשתו מזה 22 שנה, וכיום הוא גר בשכירות, לבדו.

ייני, 53, התפרסם בשוק ההון כ"מלך השלדים", בשל פעילות סחר ערה של קנייה ומכירה של שלדים בורסאיים, קרי חברות ללא פעילות עסקית משמעותית שמניותיהן רשומות למסחר.

המודל שלפיו פעל ייני הוא השתלטות על חברה בורסאית שהגיעה לסוף דרכה, רכישת השלד הבורסאי שלה, "ניקוי" הפעילות הקודמת, אם יש כזו, ומציאת רוכש שימזג פעילות חדשה לתוך השלד. ברקורד של ייני עשרות עסקאות בשלדים בורסאיים.

ייני נודע כאיש עסקים כריזמטי ומתוחכם, פעלולן פיננסי, שדרך הפעולה שלו קנתה לו יריבים בשוק ההון. העיקרי שבהם הוא יוסף גורביץ', אשר הפסיד לייני את השליטה באולטרה אקוויטי ומאז ניהל מולו מאבק מתמשך.

לדברי ייני, מה שהביא אותו למצב הנוכחי הוא השקעות שביצע בחברת אולטרה אקוויטי (לשעבר אולטרא שייפ), באמצעותה שלט בשורה ארוכה של שלדים בורסאיים ובחברת יעד לטיהור שפכים, שהסבו לו הפסדים כבדים. לגבי יעד, ייני טוען כי השקיע בה 15 מיליון שקל, אבל בגלל קשיי נזילות הוא נפרד מהשקעה זו תמורת סכום זעום.

בדרך למטה, ייני מתאר מה שנראה כמעט כקונספרציה להפלתו, כשהוא מכוון במרומז לגורביץ': "בשל סכסוך עסקי עם מתחרה שניסה לרכוש חברה אותה רכשנו, הוכרזה עליי מלחמה אישית, אשר עוצמתה הייתה חסרת תקדים, והושקעו בה מיליוני שקל רבים, כאשר אני מותקף בכל חזית אפשרית. בין היתר באמצעות רכישת מניות ואג"חים בחברותיי, צעדים משפטיים הגבילו את פעילותי והמדיה סיקרה בהתעניינות רבה את ההכפשות כנגדי, כל זאת על-מנת לקחת את השליטה בחברה מידיי ולפגוע בי".

את המסלול המקצועי שלו החל ייני כסטאז'ר בשלוחה של משרד רואי החשבון קסלמן בחיפה, שם גם עבד כמה שנים, שלאחריהם הקים משרד עצמאי שטיפל בהנפקות של חברות עם בעלי שליטה חיפאים - אנגל, מושקוביץ', באומל ומירג' של גד זאבי. בהמשך שימש ייני כסמנכ"ל הכספים של חברת הבנייה ג'נסיס, שהייתה בשליטת משה שנפ. זה האחרון עזב את הארץ מאימת נושיו, לאחר ניסיון נפל לרכוש את השליטה בחברת גרנית הכרמל.

אל התודעה של שוק ההון המקומי חדר ייני כאשר רכש את השלד הבורסאי של חברת קווי אשראי, שהייתה קודם לכן בשליטת הפיננסייר המיתולוגי יובל רן, שבדומה לשנפ נמלט מהארץ, לאחר שהחברה קרסה בשנת 1997 והותירה אחריה חובות כבדים של מאות מיליוני שקלים.

עורכי הדין קוטלר ויונת מאיר, באי-כוחו של ייני, מסרו היום כי "ייני פעל בצורה האחראית והנכונה ופנה לבית המשפט למינוי נאמן והסדרת חובותיו. מדובר באיש עסקים שידע גם הצלחות רבות. בעסקים לעיתים מרוויחים ולעיתים מפסידים, וצריך לדעת לעמוד מול התוצאות בעיניים פקוחות, ואת זה עושה ייני בצורה אחראית ושקולה".

לדבריהם, "העובדה כי ייני חתם על ערבויות אישיות ולכן נמצא כיום בקשיים פיננסיים, מראה כי הוא לא בחר להסתתר מאחורי חברות ותאגידים וקיבל אחריות מלאה על התוצאות העסקיות של פעולותיו. בכוונתו לפעול בשיתוף-פעולה מלא מול כל נאמן שימונה על-ידי בית המשפט ולפעול להסדרת החובות במהירות, על-מנת לאפשר לו ולנושים להותיר פרשה זו מאחוריהם מהר ככל שניתן ובהליך מוצלח ככל שאפשר". 

לירון ייני / איור גיל ג'בלי
 לירון ייני / איור גיל ג'בלי