EMG לשטייניץ: לא נסכים לעסקת הגז עם דולפינוס

בחברה שמחזיקה בצינור הגז בין ישראל למצרים מבהירים במכתב רשמי לשטייניץ כי החברה מתנגדת לעסקת דולפינוס

חברת EMG, בעלת הזכויות בצינור הגז המושבת בין ישראל למצרים, טוענת במכתב ששיגרה היום (א') לשר האנרגיה יובל שטייניץ כי יצוא גז ממאגר תמר לדולפינוס המצרית דרך הצינור של EMG יפגע בתחרות, וכי אין לה כוונה לקחת בכך חלק.

"EMG איננה חוזה שימוש בעת הקרובה בצינור שלה לשם אספקת גז מישראל למצרים", כך כותב לשטייניץ מי שמייצג את חברת EMG, עו"ד ניב סבר, ראש מחלקת הגבלים עסקיים, אנרגיה ופרטיות במשרד מ. פירון ושות', שהיה גם מועמד לתפקיד הממונה על ההגבלים העסקיים. "אם וככל שבעתיד שימוש בצינור של EMG יתאפשר, מתן זכות בלעדית לרוכש יחיד כמו דולפינוס צפוי לפגוע באפשרות של גורמים ישראליים לרכוש כמויות גדולות של גז מהשותפים בתמר, על מנת לספקו, בין היתר, ללקוחות ישראליים וללקוחות מצריים, במחירים תחרותיים". לפיכך טוען עורך הדין כי לEMG "אין כל כוונה להיות צד לפעילות בלתי חוקית שכזו".

נזכיר כי מדובר על הסכם בהיקף של כ-5 מיליארד שקל, ובמסגרתו תסופק ללקוחות תעשייתיים במצרים כמות של 5 BCM של גז. הגז ממאגר תמר יובל דרך מערכת ההולכה של נתג"ז לאשקלון, וחברת דולפינוס המצרית תהיה אחראית על הולכת הגז מאשקלון למצרים באמצעות צינור הגז הקיים המופעל על ידי חברת EMG - כך דיווחו השותפות עם חתימת העסקה במארס האחרון. לפני כשבועיים העניק שטייניץ לשותפות אישור ליצוא גז לדולפינוס במצרים.

לטענת EMG, החוזה האפשרי עם דולפינוס עקר מכל תוכן: "מאחר והרישיון אשר הוצאת לאחרונה, מתייחס באופן ספציפי להולכה של גז באמצעות הצינור של EMG, החברה מוצאת חובה מוחלטת להודיעך שהיא רואה את העסקאות ביחס אליהן הרישיון הוצא, כנעדרות כל תוכן אמיתי, כמנוגדות לאינטרסים שלה, כמו גם כעומדות בניגוד לאינטרסים הן של ישראל והן של מצרים".

עוד מתייחס סבר במכתב לכך שהצינור בנוי היום בצורה כזו שהוא יכול להזרים גז רק לכיוון אחד: ממצרים לישראל, אך לא להפך. "למרות ש EMG, בצער, אינה רואה כיצד הזרמת גז 'הפוכה' ואספקת גז טבעי מישראל למצרים באמצעות הצינור שלה ניתנת להשגה בעת הקרובה, היא תברך כמובן על הזדמנות כזו, אם וככל שהיא תהיה אפשרית אי-פעם בעתיד".

סבר אף מפרט, כי ישנם מכשולים חוקיים, רגולטוריים ומנהליים שונים המונעים שימוש במערכת ובצינור של EMG. "על פי עצה של היועץ המשפטי המצרי של EMG, בהתאם לחקיקה המצרית, חברות זרות (ואף חברות המצויות בבעלות חלקית בלבד של מי שאינם מצרים) מנועות מלייבא גז (או כל מוצרים אחרים) למצרים". מאחר שדולפינוס היא חברה שהתאגדה באיי הבתולה הבריטיים, ורוב בעלי המניות של EMG גם הם אינם מצריים, "נראה כי דרישה זו תחת החוק המצרי אינה מתמלאת" כותב סבר.

לבסוף הוא מציין את הבוררות שממשיכה לקיים EMG מול חברות הגז המצריות EGPC ו-EGAS בגין הפסקת הזרמת הגז ממצרים ב-2011. "על פי הרגולציה המצרית, יבוא של גז טבעי ושימוש במערכת ההולכה המצרית- לאומית, על ידי חברות מהסקטור הפרטי דורש את אישור חברות הגז המצריות (הצדדים שכנד בבוררויות), אך החברות טרם פרסמנו את התקנות המפרטות את התנאים ליבוא גז טבעי למצרים".