אגדת רוק: הזמר דיוויד בואי מת בגיל 69 אחרי מאבק בסרטן

בואי הותיר אחריו קריירה מגוונת שנפרסה על פני 40 שנה, במהלכה הוא הוציא 25 אלבומים ■ אלבומו האחרון, "בלקסטאר", יצא רק לפני 3 ימים

דיוויד בואי / צילום: רויטרס
דיוויד בואי / צילום: רויטרס

"דיוויד בואי הלך היום לעולמו בשלווה כשהוא מוקף בבני משפחתו, לאחר מאבק אמיץ בן 18 חודשים בסרטן. רבים מכם יהיו שותפים לאובדן זה, ואנו מבקשים מכם לכבד את פרטיות המשפחה בתקופת אבלם" - כך בישרה הבוקר (ב') הודעה שהועלתה לחשבונות המדיה החברתית הרשמיים של מי שנחשב לאחת מאגדות המוזיקה הגדולות.

בואי הבריטי - בן 69 במותו - זמר, כותב שירים ומפיק רב-השפעה, בלט כפורץ דרך בתחומי הגלאם-רוק, הרוק האמנותי, מוזיקת הנשמה, הרוק הכבד, הדאנס-פופ, הפאנק והרוק האלקטרוני, במהלך קריירה מגוונת שהשתרעה על פני 40 שנים. לפני 3 ימים, ב-8 בינואר - שהיה גם יום הולדתו - הוא שחרר לשוק את אלבומו ה-25, "בלקסטאר". 

 

פריצת הדרך האמנותית של בואי התרחשה ב-1972 עם "The Rise and Fall of Ziggy Stardust and the Spiders from Mars" - אלבום שהציג את כוכב הרוק כחייזר מכוכב אחר. באמצעות מיזוג סגנון ה"מוד" הבריטי עם סגנון הקבוקי היפני, ובאמצעות שילוב מוזיקת הרוק עם התיאטרון, יצר בואי "אני אחר" אנדרוגני בשם זיגי סטארדאסט.

3 שנים לאחר מכן נחל בואי את הצלחתו הגדולה הראשונה באמריקה באמצעות הסינגל שהעפיל למקום הראשון במצעדי הפזמונים, "Fame", מתוך אלבומו Young Americans שנמנה עם עשרת הגדולים. ב-1976 יצא אלבום הרוק האוונגארדי Station to Station, שהגיע למקום השלישי במצעדי הפזמונים וכלל את הלהיט "Golden Years", שנמנה עם עשרת הגדולים.

עם השירים הבולטים האחרים של בואי נמנים Let's Dance מ-1983 - השני משני שיריו היחידים של בואי שהגיעו למקום הראשון בארה"ב - וכן Space Oddity, Heroes, Changes, Under Pressure, China Girl, Modern Love, Rebel Revel, All the Young Dudes, Fashion, Life on Mars, Suffragette City, ושיר לחג המולד מ-1977 עם בינג קרוסבי.

אחד מסימני ההיכר הבולטים בהופעתו של בואי היה עיניו, אחת בצבע חום והשנייה בצבע כחול, תוצאה של קרב אגרופים שניהל עם חברו ג'ורג' אנדרווד בהיותם בני 15 על לבה של נערה. אנדרווד היכה את בואי באחת מעיניו וגרם לאחד מאישוניו להתרחב לצמיתות, כך שנדמה היה שצבע חום. אנדרווד ובואי המשיכו להיות ידידים טובים, ואנדרווד, שהפך למעצב גרפי, אף עיצב חלק מאלבומיו המוקדמים של בואי.

ההספדים על בואי זורמים מרחבי העולם, והמספידים כוללים זמרים-כוכבים שהיו עמיתיו, וכן מנהיגים פוליטיים, כגון ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון. "גדלתי על המוזיקה והקליפים של גאון הפופ דיוויד בואי. הוא היה אשף בלהמציא את עצמו מחדש, וכל פעם הוא קלע ישר למטרה. זה אובדן אדיר", אמר הבוקר קמרון.

בנוסף לקריירה כזמר, בואי גם הופיע ביותר מתריסר סרטים, כולל בתפקיד הממציא ניקולא טסלה בסרטו של כריסטופר נולאן מ-2006, "יוקרה", ובתפקיד ג'ארת מלך הגובלנים בסרט "המבוך".

בואי הותיר אחריו את אשתו השנייה, דוגמנית-העל ממוצא סומלי אימאן, שאיתה התחתן ב-1992; ושני ילדים - אלכסנדריה זהרה מאימאן ודנקן מאשתו הראשונה אנג'י.

בעבר אמר בואי כי האמין שימות בגיל 30. כשנשאל במהלך השיחה על האפשרות שישיג כרטיס אוטובוס חינמי שלו זכאים פנסיונרים בריטים, הוא ירה את התשובה: "הכי טוב לקנות אוטובוס משלך. זה פשוט קל יותר".

פורץ דרך גם בפיננסים

הונו הנקי של בואי נאמד ב-230 מיליון דולר. לפי הערכה, הוא מכר 140 מיליון תקליטים במהלך הקריירה שלו.

בואי היה גם פורץ דרך בעולם הפיננסי: ב-1997 בנקים הנפיקו לראשונה "אג"ח בואי" שהיו צמודות לתמלוגים שלו. אג"ח שקשורה לסלבריטאי היא איגרת חוב מסחרית שמונפקת על-ידי מי שמחזיק בזכויות קניין רוחני של דמות מפורסמת לקבל מראש כסף שמיועד למנפיק האג"ח וללקוח הידוען שלו בתמורה להעברת הזכות לאסוף תמלוגים עתידיים על העבודות שלו. המקרה הטיפוסי הוא של נכסים מוזיקליים.

אג"ח בואי הן ניירות ערך בגיבוי נכסים של הכנסות שוטפות ועתידיות מ-25 אלבומים (287 שירים) שבואי הקליט לפני שנת 1990. את אג"ח בואי השיק ב-1997 בנקאי ההשקעות שהתמחה ברוק אנד רול, דיוויד פולמן. הן נרכשו על-ידי חברת הביטוח פרודנשל אינשורנס אוף אמריקה. האג"ח שילמו ריבית שנתית של 7.9%, ותקופת הפדיון הממוצעת הייתה 10 שנים. אג"ח האוצר האמריקאי הניבו באותה תקופה 6.37%.

התמלוגים מ-25 האלבומים יצרו את תזרים המזומנים שהבטיח את תשלומי הריבית של האג"ח. פרודנשל קיבלה גם ביטחונות מהלייבל (חברת ההקלטות) של בואי, EMI רקורדס, שחתמה על עסקת 30 מיליון דולר עם בואי. על-ידי ויתור על 10 שנות תמלוגים, בואי יכול היה לקבל תשלום מראש של 55 מיליון דולר. הוא השתמש בכסף הזה כדי לקנות שירים שהיו בבעלות המנג'ר הקודם שלו.

קטלוג האלבומים הזה של בואי שהיה מכוסה על-ידי האג"ח מכר מיליון אלבומים בשנה בעת חתימת ההסכם, אך במארס 2004 הורידה חברת הדירוג מודי'ס את דירוג אג"ח בואי מ-3A (הדירוג השביעי בגובהו) ל-3Baa, דרגה אחת מעל דירוג זבל. הסיבה הייתה הכנסות נמוכות מהצפוי "בגלל חולשה במכירות מוזיקה מוקלטת". סיבה נוספת להורדת הדירוג הייתה שחברה לא מזוהה הייתה ערבה להנפקה.

דיוויד בואי
 דיוויד בואי