"האח הגדול": הישראלית שהונפקה בלונדון לפי 17 מיליון ד'

Trendit פיתחה תוכנה לניטור אחר אוכלוסיות בזמן אמת וניתוח התנהגות המונים דרך האותות הסלולריים של הטלפון הנייד ■ גייסה 5.8 מיליון דולר - ומעסיקה רק 3 עובדים

קניון עזריאלי / צלם: תמר מצפי
קניון עזריאלי / צלם: תמר מצפי

הסמארטפון שלנו, המכשיר שדבוק לנו לכף היד כמעט 24/7, הוא כלי לאיסוף מידע עלינו עבור לא מעט מטרות וארגונים. האפליקציות שאנחנו מורידים, הטרנזקציות שאנחנו עושים דרכן והאות הסלולרי שהוא משדר ויכול לגלות היכן אנחנו נמצאים. "האח הגדול" עוקב אחרינו, ולפעמים אנחנו לא ממש מודעים לזה.

חברה ישראלית קטנה פיתחה תוכנה שלוקחת את אותם אותות סלולריים ודרכם מאפשרת ניתוח של אוכלוסיות בזמן ובמקום גיאוגרפי כלשהו למטרות שונות.

שמה של החברה הוא Trendit ובשבוע שעבר היא הונפקה בבורסה הראשית של לונדון - לא פחות ולא יותר - אך לפי שווי מאוד צנוע, 12 מיליון ליש"ט (17 מיליון דולר) - שווי שבדרך כלל מאפיין חברות שמונפקות ב-AIM, הבורסה המשנית בלונדון.

Trendit, שהוקמה במהלך 2008, גייסה 4 מיליון ליש"ט (5.8 מיליון דולר) לפי מחיר מניה של 5.53 פני. מההנפקה, הספיקה המניה להוסיף לערכה 22% (אך במחזורים מאוד נמוכים), וכעת שווי החברה עומד על 21 מיליון דולר.

אז מה בדיוק עושה Trendit? ובכן, החברה פיתחה תוכנה לניטור אוכלוסיות, אפילו בזמן אמת, ניתוח טרנדים (ומכאן שמה) והתנהגות המונים. לדוגמה: המגזר הקמעונאי, כמו מרכזי קניות, יכול דרך התוכנה של החברה לקבל מידע על כמות המבקרים, זמן שהייה וחתך סוציו-אקונומי. ואת המידע הזה אוספת החברה בעיקר דרך האות הסלולרי של הטלפון הנייד.

טרנדיט
 טרנדיט

לנתח ולחזות טרנדים

החברה מסבירה במסמכי ההנפקה כי מספיק שהטכנולוגיה שפיתחה אוספת מידע ממקור מידע אחד, מחברת אותו לאירועים חברתיים ומידע גיאוגרפי כדי לייצר "ענני אוכלוסייה" (Population Clouds) וכך מנתחת וחוזה טרנדים. מקור מידע אחד, כאמור, יכול להיות מפעיל רשת סלולרית שיש לו חדירת שוק מינימלית של 15%, וזה לפי Trendit מספיק בכדי לייצר מידע שמייצג אוכלוסייה שלמה.

עד כה הוטמעה התוכנה של החברה ב-30 פרויקטים שונים ברחבי העולם, והיא משמשת מטרות שונות של לקוחות שונים, דוגמת גופי ממשל, עיר חכמה (Smart City), גופי אכיפת חוק (כמו משטרה), ניהול כוח אדם, סוכנויות מודיעין, ניהול פינוי של אוכלוסיות, מניעת מהומות ועוד.

למעשה, Trendit מנסה לרכוב על הגל הענק שנקרא ביג דאטה (ניהול וניתוח מאגרי ענק של נתונים), שלפי IDC גלגל אשתקד 125 מיליארד דולר.

אך כמה ששוק זה גדול, ככה Trendit קטנטנה ותוצאותיה הכספיות ממחישות זאת. את 2012 סיימה החברה עם הכנסות של 198 אלף דולר (ראו גרף), ובמחצית הראשונה של 2015 כלל לא היו לה הכנסות, וההפסד הנקי עמד על 206 אלף דולר - נתונים שקצת מעלים תהייה איך הצליחה החברה להנפיק עצמה.

נכון לסוף יוני 2015, אין לחברה מזומן בקופה והגרעון בהון העצמי שלה עומד על 564 אלף דולר.

את Trendit ייסד ד"ר ארז וינרוט (46), שניהל אותה מרגע הקמתה ועד 2013 ורק לאחרונה חזר לכהן בה כחבר דירקטוריון. למעשה, וינרוט, מנכ"ל החברה והיו"ר שלה הם שלושת עובדיה היחידים.

לוינרוט יש 2.1% מהון החברה, ובעלת המניות הגדולה בה היא חברת פרייבט אקוויטי ישראלית מרעננה שנקראת Capital International Financial Services, ושהשותפים בה הם יהושע רורקה, אהוד גינתי וניסן זלייט.