דוח המליץ להגדיל את פנסיות השופטים לפני כשנה - אך לא נידון

על רקע הביקורת שהשמיע נשיא העליון לשעבר גרוניס על גודל הפנסיות לשופטים, נחשפות מסקנות דוח של ועדה מיוחדת בנושא ■ השרה שקד: "לומדת את הדוח"

אשר גרוניס / צילום: איל יצהר
אשר גרוניס / צילום: איל יצהר

ועדה מיוחדת אישרה להגדיל את ההפרשות לפנסיה לשופטים חדשים כבר לפני יותר משנה, אולם דוח המסקנות שלה טרם נידון - כך נודע היום (ג') לוואלה! NEWS.

דוח זה הגיע ברקע ההקלטה שנחשפה שלשום (א') בוואלה! NEWS, ובה נשמע נשיא בית המשפט העליון לשעבר, אשר גרוניס, מכנה את הפנסיות של שופטים "בושה וחרפה", וקובל כי לא ייתכן ששופט יקבל קצבה בסך 15 אלף שקל בלבד.

הוועדה המיוחדת הוקמה על-ידי שר המשפטים יעקב נאמן בעקבות תלונותיהם של שופטים שנכנסו למערכת בתי המשפט בתחילת שנות ה-2000. אלה החלו במסלול של "פנסיה צוברת", שבמסגרתה הם הפרישו ממשכורתם לטובת הפנסיה, בעוד המדינה מפרישה סכום זהה. הם טענו אז כי הפנסיות שלהם נמוכות בעשרות אחוזים מאלה של שופטים ותיקים יותר הנהנים מפנסיות תקציביות.

נשיא בית המשפט העליון לשעבר טען בדבריו, שתועדו בכנס סגור של מועדון בוגרי הפקולטה למשפטים של האוניברסיטה העברית: "כשאני פרשתי, פרשה איתי שופטת מסוימת, לאחר כהונה של עשור. היא מקבלת פנסיה של 7,000 שקל ברוטו בחודש".

שופטים שנכנסו למערכת אחרי שנות ה-2000 מקבלים "פנסיה צוברת" השווה לעד כ-40% ממשכורתם האחרונה. שאר השופטים זכאים ל"פנסיה תקציבית", השווה לעד 70% ממשכורתם האחרונה.

הוועדה, בראשות שר המשפטים לשעבר משה נסים, החלה בעבודתה בשנת 2013 והזמינה את השופטים החדשים שביקשו להיטיב עם הפנסיה שלהם להציג את טיעוניהם. השופטים טענו באוזני הוועדה כי הם מתמנים לשופטים רק אחרי גיל 40, ולכן לא מספיקים לצבור די שנים במערכת על מנת ליהנות מפנסיה הוגנת.

מסקנות הוועדה הוגשו לשרי המשפטים והאוצר בדצמבר 2014, אולם מאז לא נידונו עוד. הוועדה המליצה בין היתר לשפר את תנאי הפנסיה של השופטים החדשים על-ידי הגדלת ההפרשות מצד המדינה וכן באמצעות מתן מענק מטעם המדינה.

עם זאת, הוועדה לא המליצה על הטבות כלכליות שיקרבו את השופטים אל סכומי-העתק שמרוויחים בגמלאות שופטים שנהנים מפנסיה תקציבית. 

"הוועדה דנה בכובד-ראש בנושא מאוד בעייתי, מורכב ומסוכן והגענו למסקנות", סיפר השר לשעבר נסים לוואלה! NEWS. "הגשנו את המלצותינו, ואפשר לומר בקליפת אגוז שיש בהם שיפור לעומת המצב שנוצר בעקבות כניסת שופטים לפנסיה צוברת".

גם שרת המשפטים הנוכחית, איילת שקד, ומשרדה, טרם דנו בדוח.

בהקלטה של נשיא בית המשפט העליון הוא נשמע מוחה בתקיפות על הפנסיה הנמוכה שלה זוכים שופטים, ומגדיר את המצב "ביזיוני". ההקלטה עוררה הדים במערכת המשפט וכן בקרב ארגונים חברתיים, שם מחו על כך שגרוניס רואה ב-15 אלף שקל פנסיה שאינה מכובדת דיה.

מלשכת השרה שקד נמסר בתגובה כי "השרה לומדת את הדוח. כרגע מתנהל דיאלוג בין הנהלת בתי המשפט לבין משרד האוצר בנוגע ליישומו".