הספקים הגדולים דורשים ממגה: תשלום - במזומן בלבד

בקבוצה שוקלים להגיש בקשה להקפאת הליכים עוד השבוע ■ סימן שאלה מרחף סביב תשלום של עשרות מיליוני שקלים לספקים ■ מגה: "עמדנו בכל התחייבויותינו, התנהלות הספקים מקשה עלינו"

שאלת עתידה של רשת מגה עשויה להתגלגל לפתחו של בית המשפט עוד השבוע - כך מעריכים מקורות בסביבת החברה. לדבריהם, הניסיון למכירת רשת "מגה בעיר" כשל, והלחץ ההולך וגובר מצד הספקים מציב סימן שאלה על יכולתה של הרשת להמשיך ולפעול בשבוע הבא. 

ייתכן כי אלון רבוע כחול, החברה-האם של מגה, תגיש כבר השבוע בקשה להקפאת הליכים ולפירוק הרשת. 

ביום שישי הקרוב אמורה מגה להעביר תשלום של עשרות מיליוני שקלים לספקים, ונכון לשעה זו אין ודאות שהיא אכן תוכל לעמוד בתשלום. אם מגה לא תעמוד בתשלום, הספקים יעצרו את אספקת הסחורה לרשת באופן מיידי.

"אם אין כסף ביום שישי, לא נספק את המוצרים הטריים, ואם לא נספק אותם - אז אין רשת בשבוע הבא", אמר ספק של מוצרים טריים.

דורשים תשלום במזומן

מגה סובלת הן מירידה במכירות על רקע מחסור הולך וגובר במוצרים והן מדרישה של ספקים לתשלום במזומן - דרישה שהיא נאלצת להיעתר לה לפחות בחלקה ומעיבה על תזרים המזומנים של הרשת.

לדברי אחד הספקים, "ברגע שגרף האספקה בירידה, היכולת של מגה לעמוד בתשלומים הולכת ומצטמצמת. הספקים מחכים לראות מה יקרה ביום שישי הקרוב".

ל"גלובס" נודע כי מגה משלמת לקבוצת תנובה במזומן עבור הסחורה זה כמה שבועות. לפי גורמים שונים, דרישה דומה התקבלה בימים האחרונים גם מקבוצת אסם, שצמצמה באופן משמעותי את אספקת הסחורה לרשת, ומהחברה המרכזית למשקאות (קוקה-קולה ישראל), שגם היא מספקת סחורה באופן מצומצם בלבד.

קוקה-קולה ישראל החזיקה בעבר בערבות של החברה-האם אלון רבוע כחול לאספקת הסחורה למגה, אך תוקף הערבות פג, והיא לא חודשה על-ידי אלון רבוע כחול.

מהחברה המרכזית למשקאות נמסר בתגובה כי היא אינה מתייחסת ליחסיה עם לקוחותיה בכלי התקשורת. באסם אומרים כי "החברה ממשיכה לספק סחורה למגה במסגרת היקף האובליגו המאושר, כולל היום". 

הספקים המובילים
 הספקים המובילים

אלא שגורמים במגה מציגים תמונה שונה. לדברי מקור ברשת, "ברגע שהספקים הגדולים עושים בעיה, זה סמן ימני, והספקים האחרים מתיישרים לפיהם. הם טוענים שהם מספקים סחורה, אבל מה זה מספקים? קחי למשל את בונז'ור של אסם. אם אני צריך 10 קרטונים, הוא מספק לי קרטון אחד. אם אני צריך סחורה ל-10 סניפים, הוא מביא לחמישה, והוא בוחר לאיזה. אז הוא מספק, אבל זו חארטה, זה קשקוש. תיכנסי בימים רביעי וחמישי לסניפים, ותראי שאין תצוגות סופ"ש. אין מספיק חלב, ואין מספיק ביצים. כשהיה טוב, כולם עמדו כאן בתור. אבל היום, כשצריך עזרה, אף אחד לא מושיט אותה".

- קוקה-קולה ישראל מספקת?

"תבדקי במדפים אם יש צבעוניים של קוקה-קולה, מוצרי חלב של טרה - ותביני לבד".

- אותה שיטת אספקה של אסם?

"כולם אותו דבר. אי-אפשר לשקר. רואים את המדפים. המצב לא טוב".

לדבריו, גם שטראוס מספקת באופן חלקי בלבד. "תסתכלי על המדפים ותראי אם את מוצאת את מוצרי עלית".

לדברי מקורות, עיקר הלחץ המופעל על מגה כיום הוא מצד תנובה, אסם וקוקה-קולה ישראל. אלה מצטרפים לשורה ארוכה של ספקים שעצרו זה מכבר את אספקת הסחורה לרשת, כמו יפאורה-תבורי, קבוצת נטו, ויסוצקי וליימן שליסל. בעקבות החרפת המצב במגה, שורה ארוכה של ספקים קטנים עצרו גם הם כליל את אספקת הסחורה לרשת.

אתמול (ב') התקיימה פגישה של מנהלי סניפים, שבה הביעו תסכול רב מהמצב הנוכחי של הרשת ודאגה להמשך קיומה. "בלי סחורה אי-אפשר לעשות כלום", אמר לנו גורם שנכח בפגישה.

לדברי מקור ברשת, "נשארו קרוב ל-3,000 עובדים, שכל אחד מהם הוא עולם ומלואו, וצריך להסתכל להם בעיניים. זה העתיד שלהם והפרנסה שלהם. הולך להיות כאן סיפור לא פשוט. אלה אנשים שהילדים שלהם נולדו כאן, וגם הנכדים. זה הסיפור העצוב של הרשת".

התאחדות התעשיינים מתערבת

בתוך כך, הנהלת אלון רבוע כחול מנסה לנסות להגיע להבנות עם התאחדות התעשיינים בראשות שרגא ברוש. הניסיון הזה נעשה לאחר שהתאחדות התעשיינים הבהירה לאלון רבוע כחול כי היא דורשת ממנה לעמוד לאלתר בהבטחתה לבצע הנפקת זכויות למניות אלון רבוע כחול - הבטחה שניתנה במסגרת הסדר החוב שנחתם בקיץ האחרון. הנפקה זו אמורה לאפשר לספקים להמיר את "החוב הנדחה" במניות החברה.

מדובר בחוב של 200 מיליון שקל, שהיו בשעתו 30% מכלל חובות מגה לספקים. הספקים הסכימו לדחות את תשלום החוב ובתמורה לקבלת אופציה להשתתף בהנפקת זכויות.

במכתב ששלחה ההתאחדות בשם הספקים למגה נכתב כי הספקים דורשים "להיות שותפים מלאים בכל עסקה שמתגבשת בכל הקשור למניות מגה ו/או נכסיה, להיות מעורבים בתהליך וחלק מקבלת ההחלטות".

ממגה נמסר בתגובה: "מגה עמדה עד כה בכל התחייבויותיה לספקים. קשייה העיקרים של הרשת נובעים מהתנהלותם של הספקים, שעל אף צעדי ההתייעלות שביצעה הרשת לא חזרו לספק בתנאי אשראי שקדמו למשבר ואף פועלים להקשחת המדיניות ודורשים ערבויות על אספקה עתידית ותשלום במזומן, שאינם מוקבלים כלל בשוק הקמעונאות ואינם תואמים את מתווה ההסדר בבית המשפט. מגה פועלת אל מול הספקים ומשקיעה את כל מאמציה להביא לפתרון. ישנם כמה מתעניינים להשקעה ברשת אשר מולם מתנהל משא-ומתן, וטרם התקבלה החלטה בנושא".