רשות ההגבלים תגביל משמעותית יבוא הבשר הטרי ע"י תנובה

ההמלצה לחסום את תנובה משימוש במכסות מגיעה בעקבות חשיפת "גלובס" ■ הטענה: פעילות תנובה בתחום יבוא בשר טרי תמנע תחרות בשוק ותסכל בסופו של דבר את מהלך הורדת המחירים בבשר הטרי

מאבק על מכירות הבשר הטרי בישראל הולך ומתעצם. חודשים ספורים אחרי שקבוצת תנובה החלה לייבא בשר טרי מפולין, שמתחרה גם במותג הבית שלה "אדום אדום" - מבקשים משרד הכלכלה ורשות ההגבלים העסקיים להצר את צעדיה של ענקית המזון.

נזכיר כי שוק הבשר הטרי נפתח אשתקד לתחרות, לאחר שרשת שופרסל החלה לייבא בשר טרי באמצעות קבוצת נטו ולמכור אותו תחת המותג "אנגוס", במחירים זולים ב-10%-30% ממחירי הבשר הטרי בישראל. בסמוך לכך החלה תנובה לייבא בשר טרי מפולין, ובעקבותיו נרשמה עוד הורדת מחירים לצרכן. במקביל, מחירי המותג "אדום אדום" של תנובה נותרו גבוהים, אם כי החברה ערכה מבצעים מוגברים אך מוגבלים למוצרי "אדום אדום" ברשתות.

בראשית השבוע הודיע משרד הכלכלה כי הוא שוקל שלא לאשר לקבוצת תנובה ולחברת דבאח, שתי השחקניות הגדולות בשוק, מכסות ליבוא בשר טרי ללא מכס, וכי יקיים בקרוב שימוע לחברות בעניין.

אלא שמחוות-דעת של רשות ההגבלים העסקיים, שהגיעה לידי "גלובס", עולה כי הרגולטור אינו מתכוון להסתפק בכך ומתכוון לחסום את תנובה מביצוע יבוא של בשר טרי עבור רשתות השיווק ועל חשבון מכסות שלהן.

ההמלצה לחסום את תנובה משימוש במכסות מגיעה בעקבות חשיפת "גלובס", ולפיה תנובה עושה שימוש במכסות יבוא ללא מכס שמאשרת המדינה לרשתות השיווק. בהסכמים שחתמה תנובה עם מספר רשתות והוגדרו כסודיים, כשכל צד התחייב שלא לחשוף את פרטי ההסכם, סוכם בין הצדדים כי החל ממועד מוסכם - יבוא הבשר הטרי שתבצע תנובה עבור אותה רשת יתבצע על חשבון המכסה שתקבל הרשת מהמדינה. הרשתות אף התחייבו בהסכם לפעול לקבלת מכסת יבוא בהיקף נדרש, עד לתאריך מוסכם.

בכיר בשוק אומר ל"גלובס" כי "מלכתחילה הייתה טעות של הרגולטור לתת לתנובה לייבא בשר מפולין. מדוע מונופול (תנובה - א"ח) שיש מאחוריו השקעה של מאות מיליונים במתקן ייצור, פונה ליבוא של בשר מפולין? האם זה אקט כלכלי ותחרותי - או שמא ניסיון להרוג את התחרות באיבה ולחנוק את היבוא? זה רצון להפוך את יבוא הבשר הטרי לפחות כלכלי ליבואנים. זה קצת פחות תמים וקצת פחות נאיבי ממה שחושבים".

אם הרגולטור אכן יחסום את תנובה לאחר השימוע, תנובה צפויה להפסיד מיליוני שקלים שהשקיעה בהשבחת משחטה בפולין ובהכשרתה לשחיטה כשרה.

זאת ועוד, באמצעות יבוא בשר טרי מפולין, הצליחה תנובה עד כה למנוע פגיעה כוללת בפעילותה בתחום הבשר. היבוא איפשר לה למכור בשר טרי במחירים מוזלים, לצד המשך מכירת המותג "אדום אדום" במחירים גבוהים - ויחד לשמר את נתח השוק שלה. מהלך זה גם אפשר לה להימנע מהורדת מחירים משמעותית של "אדום אדום", כיוון שבמקביל הציעה אלטרנטיבה לרשתות.

שוק הבשר הטרי בישראל נאמד ב-1.095 מיליארד שקל בשנה. ממחקר השוק שערכה רשות ההגבלים, ופרטיו הגיעו לידי "גלובס", עולה כי תנובה באמצעות "אדום אדום" ודבאח מחזיקות יחד ב-74% ממקטע השחיטה הכשרה. יתרת השוק מתחלקת בין גורמים קטנים, שלאף אחד מהם אין היקף פעילות משמעותי.

כמו כן, תנובה ודבאח הם שני השחקנים היחידים הפעילים בכל מקטעי הבשר הטרי - אספקה, פיטום, שחיטה ושיווק - וכן הם בתי המטבחיים היחידים שבאפשרותם לייצר מוצרי בשר ללא עצם ארוזים בוואקום, שדומים למוצר הסופי שנרכש על-ידי הצרכן.

בישראל קיים מכס על יבוא בשר טרי בשיעור של 12% ובתוספת של 13 שקל לק"ג. שיעור המכס פוגע בכדאיות הכלכלית של יבוא בשר טרי. בכל שנה מקצה המדינה מכסות לחלוקת בשר טרי ללא מכס. אם בעבר מכסות אלא לא נוצלו במלואן וחולקו בשיטת "כל הקודם זוכה", הרי שפתיחת השוק ליבוא בשר טרי מפולין אשתקד, הפכה את היבוא לכדאי מבחינה כלכלית, וכעת הביקוש למוצרים מחו"ל עולה משמעותית על היקף המכסות המיועד לחלוקה.

רשות ההגבלים טוענת כי חלוקת מכסות ללא מכס לתנובה תסייע לה לשמר את מעמדה הדומיננטי בענף הבשר הטרי ותמנע כניסת שחקנים חדשים לענף. ברשות טוענים גם כי יש להביא בחשבון בעניין זה את היתרון המובהק שיש לתנובה ביחסיה עם רשתות השיווק. לטענת הרשות, תנובה יכולה להרחיב את הייצור המקומי שלה, ולכן ממילא אין לה צורך במכסות יבוא.

בהיבט של הרשתות, אלה יצטרכו להיערך ולייבא את הבשר ישירות - או להסתכן בכך שיאבדו את המכסות ליבוא ללא מכס. עמדת הרשות היא כי "יש לקבוע מנגנונים המבטיחים כי מכסות שתינתנה לקמעונאים או לכל גורם אחר המבקש הקצאת מכסה, לא תגענה בסופו של יום לידי תנובה".

הרשות אף מציעה לקבוע זאת כתנאי לקבלת מכסה, וכן לדרוש ממקבלי המכסה לחתום על תצהיר שיפרט מי הגורמים שאתם התקשרו לצורך ביצוע היבוא. מחסומים אלה יידרשו, כאמור, מהרשתות שהתקשרו עם תנובה בהסכמים אלה - כמו למשל רשת רמי לוי שיווק השקמה - להיערך ליבוא ישיר של הבשר הטרי.

מקבוצת תנובה נמסר בתגובה: "עם כל הכבוד, אנו לא מסכימים עם האמור בחוות-הדעת. נשטח את טענותינו בפני הוועדה, כדי לשכנע שחוות-הדעת איננה מוצדקת, וקבלת האמור בה לא רק שלא תעזור לקידום התחרות - אלא אף תגרום לפגיעה בה".

שוק הבשר הטרי
 שוק הבשר הטרי