המו"מ עם העובדים נכשל; צפויים שיבושים בבורסה

הוועד הודיע כי בכוונתו לעדכן מדי יום מהם השיבושים הצפויים, ולכן נבחנת אפשרות קיצור שעות המסחר ■ הנהלת הבורסה: "ועד העובדים בחר בדרך כוחנית אשר פוגעת ביכולתה של הבורסה לתפקד כראוי"

בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי
בורסת תל אביב / צילום: תמר מצפי

למהלך לשינוי מבנה הבעלות בבורסה בת"א - שהמסגרת החוקית לקידומו תקועה באוצר, ושתקוע בין העובדים לבין היו"ר חלקם של האחרונים במניות חברת הבורסה לאחר שינוי מבנה הבעלות כאמור - מתווסף מחסום נוסף: ל"גלובס" נודע כי המו"מ הארוך והקשה בין מנכ"ל הבורסה, יוסי ביינארט, ויו"ר הבורסה, אמנון נויבך, לבין העובדים על הסכם השכר החדש עלה על שרטון, וקיים עתה חשש לשיבושים של ממש בפעילות בורסת ת"א.

על פי גורמים המעורבים בנושא, המו"מ בין ועד העובדים להנהלה הגיע לכדי פיצוץ משום ש"קיימים פערים אדירים בין הצדדים" וש"בעקבות זאת צפויים שיבושים בפעילות". עוד הם ממשיכים ומציינים שמאחר והוועד הודיע כי בכוונתו לעדכן מדי יום מהם השיבושים הצפויים ובשל הצורך לשמור על שגרת מסחר תקינה ולמנוע מצבים של הפסקות מסחר בלתי צפויות, נבחנת אפשרות קיצור שעות המסחר על ידי הנהלת הבורסה עצמה.

כמו כן, משמעות הדבר, בין היתר, כי בעקבות עבודה מצומצמת של מחלקות המחשבים ופיתוח ה-IT, עלולה להידחות רפורמת המדדים אשר נועדה לשפר את חוסן ויציבות המדדים.

מהבורסה נמסר בתגובה כי "לצערנו ועד העובדים בחר בדרך כוחנית אשר פוגעת ביכולתה של הבורסה לתפקד כראוי ולבצע את המשימות העתידיות עליהן התחייבה. ההנהלה תמשיך להוביל בנחישות מהלכים לפיתוחה וחיזוקה של הבורסה וזאת לטובת הציבור כולו ועובדי הבורסה עצמם. יודגש כי ההנהלה התחייבה מספר פעמים כי לא תהיה כל פגיעה במצבת העובדים וכי אף עובד לא יפוטר בעקבות המהלכים לפיתוחה של הבורסה".

עלות עובד ממוצעת בבורסה עומדת על כ-50 אלף שקל לחודש. הליך שינוי מבנה הבעלות של הבורסה הינו מהלך דגל של רשות ני"ע ושל הנהלת הבורסה, בתקווה להביא לשינוי באופי ובהיקף פעילותה.

מוועד עובדי הבורסה נמסר בתגובה: "העיצומים בבורסה לניירות ערך בת"א ננקטים בעקבות השינויים המבניים הצפויים בבורסה, הנעשים באופן חד-צדדי מבלי לקיים עם נציגות העובדים מו"מ בהתאם להתחייבות הבורסה כלפי העובדים. נציגות העובדים אימצה לה כלל שלא לפגוע בהליכי המסחר ואף לא פגעה בהם והעיצומים הננקטים הם מידתיים ומינוריים ומתבטאים באי ביצוע שעות נוספות בלבד.

"התמונה אותה מציירת הנהלת הבורסה בפני בית הדין היא משוללת יסוד, מעוותת את המציאות. המרוץ של הנהלת הבורסה לבית הדין לעבודה בבקשה להוצאת צווי מניעה נגד העיצומים הננקטים ע"י עובדי הבורסה נועדה לכסות על מהלך חסר תקדים של הטעיה מפורשת של העובדים ונציגיהם בכל הקשור להתקשרות עם נאסד"ק. בעוד שמנכ"ל הבורסה הודיע לעובדים כי מדובר במגעים ראשוניים של בחינה וכי אין הסכם או עסקה, מתברר כעבור 10 ימים כי דירקטוריון הבורסה אישר את ההתקשרות עם נאסד"ק. מנכ"ל הבורסה הודה במכתב ששיגר לעובדים כי היה מנוע מלפרסם את הפרטים על העיסקה לאור העובדה שנאסד"ק היא חברה ציבורית. משמעות הדבר היא כי מנכ"ל הבורסה העביר מידע מטעה ומשולל יסוד לעובדים. מהלך זה ביחד עם הצגת עובדות חלקיות ולא מדויקות, העלמת מסמכים ע"י הנהלת הבורסה, מסירת חצאי אמיתות וסינון עובדות נועד להכפיש את עובדי הבורסה, כחלק מטקטיקות מו"מ של מנהליה".