חברות הנפט מיישרות קו עם המציאות: מקצצות משרות והשקעות

עד כה בוטלו או נדחו מיזמים בהשקעה של מעל 200 מיליארד דולר במגזר האנרגיה העולמי, כתוצאה מהיצף בשוק האמריקאי והחולשה בביקוש הסיני

נפט / צילום: שאטרסטוק
נפט / צילום: שאטרסטוק

אחרי שצנחו אתמול (ג') כמעט ל-30 דולר לחבית, התאוששו הבוקר מחירי הנפט כאשר נפט מסוג ברנט טיפס ב-1% ל-31.18 דולר, והנפט האמריקאי מסוג WTI מטקסס עלה ב-1.4% ל-30.86 דולר.

אלא שזה לא עודד את חברות הנפט שעוקבות בדאגה אחר הקריסה המתמשכת שצברה תאוצה מתחילת השנה, ומסתכמת ביותר מ-70% מאז יולי 2014.

הצניחה האחרונה במחירי הנפט, לפני מה שעומדת להיות עונה גרועה של דוחות שנתיים במגזר האנרגיה, מעמיסה על החברות הגדולות ביותר לחץ חזק לנקוט פעולות נוספות כדי לייצב את ההכנסות ולהגן על תשלומי הדיבידנד שלהן. עד כה בוטלו או נדחו מיזמים בהשקעה של מעל 200 מיליארד דולר במגזר האנרגיה העולמי, כתוצאה מהיצף בשוק האמריקאי והחולשה בביקוש הסיני.

 

ענקית הנפט BP אותתה שהיא אינה רואה סוף לירידות המחירים בשוק הנפט, שמזכירות את המיתון במגזר בשנות ה-80, והודיעה על קיצוץ 4,000 משרות בחטיבות החיפוש וההפקה שלה, כולל מאות מעובדיה בים הצפוני.

הקיצוצים, שיכללו הן את עובדי החברה והן עובדי קבלנים שלה, יצמצמו את מספר עובדי חטיבת החיפושים וההפקה של BP ברחבי העולם ב-17% לפחות מ-20,000, וישפיעו על פעילות החברה באזרביג'אן, אנגולה ומפרץ מקסיקו. לקבוצה היו 84,500 עובדים ברחבי העולם בסוף 2014.

"כל זה הוא עניין של הצורך שלנו להיות תחרותיים יותר ולהכיר בסביבת העסקים המאתגרת יותר ויותר", אמר דובר של BP. "אמרנו כבר זמן מה שאנחנו צופים שמחירי הנפט יישארו נמוכים, ולזמן רב יותר - וזה בהחלט מתממש".

פטרוברז, חברת הנפט הלאומית הברזילאית שמנסה להתאושש משערוריית שחיתות גדולה ומקריסת מחירי הנפט הגולמי, הודיעה שלשום (ב') על קיצוץ תוכנית ההשקעות שלה לחמש שנים ב-25%. השקעות ההון שלה בשנים 2015-2019 צפויות כעת להיות 98.4 מיליארד דולר, ולא 130.3 מיליארד דולר.

מנהל המידע במשרד האנרגיה האמריקני מסר אתמול (ג') שהמחירים הנמוכים יורידו את הפקת הנפט בארה"ב ב-7% השנה - הירידה הראשונה מאז 2008. התפוקה, עם זאת, תהיה עדיין גבוהה ביותר מ-50% ביחס לרמתה לפני חמש שנים, מפני שמהפכת הפצלים הגדילה את ההפקה בכמעט מיליון חביות ביום מדי שנה ב-2011-2015.

המפיקות בים הצפוני - מחברות ענק כמו רויאל דאץ'/של וטוטאל עד שחקניות קטנות יותר כמו אנקווסט ואיתקה אנרג'י - מתמודדות עם התנאים הקשים ביותר שעולים בזיכרון. הסיבה לכך היא שהים הצפוני, אגן הנפט והגז הפורה ביותר במערב אירופה, הוא גם אחד המקומות היקרים ביותר לקידוחי נפט גולמי בעולם. קריסת המחירים הפכה שדות נפט רבים בים הצפוני ללא רווחיים.

קרנות גידור העלו את ההימורים שלהן נגד מחיר הנפט לרמות שיא, בציפייה לירידות נוספות, ואנליסטים בבנקי השקעות צופים שהנפט יקרוס לכיוון 20 דולר לחבית - רמה שמעטים בתעשייה הזו חשבו שהיא אפשרית בשנות הבום בתעשייה, עד 2014.

סוהייל מוחמד אל מזרועי, שר הנפט של איחוד האמירויות, אמאר שששת החודשים הראשונים של 2016 יהיו קשים, אך לאחר מכן הוא צופה התאוששות הדרגתית בשוק הנפט. האסטרטגיה של אופ"ק של שמירה על ברזים פתוחים כדי להוציא מהשוק מפיקות בעלויות גבוהות כמו חברות הפקה מפצלים בארה"ב, תצליח בסופו של דבר, הוא אמר. היא צריכה פרק זמן של 12-18 חודשים.