UBS מציג: מתי לקנות מניות - ובאילו אירועים?

לקראת השנה הקרובה, אחת הדרכים לחזות התנהלות השקעות, מעבר לפרמטרים מאקרו ומיקרו כלכליים מתבקשים, היא להתמקד בתאריכים ואירועים משמעותיים שצפויים במהלך השנה, ולנסות להעריך את השפעתם גם על נתוני המאקרו אבל בעיקר על התנהגות המשקיעים

וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג
וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

שנת 2016 נפתחה בסערה, כשמשקיעים מנסים להעריך את כוונות משטר שער החליפין בסין, והשפעותיו הן על הצמיחה העולמית והן על רווחי החברות. צונאמי המימושים הוכיח שוב כי המשקיעים מעדיפים למכור, ואף בירידות חדות, כאשר מפלס חוסר הוודאות עולה, לעיתים בלי הצדקה מוצקה. גם היחלשות מומנטום הצמיחה ברבעון הרביעי בארה"ב, אירופה ויפן, גוררת שוב הערכות לגבי עוצמת הצמיחה העולמית בשנה הקרובה, ומעיבה על שוקי המניות.

משקיעים הבאים לנתח את שנת ההשקעות הקרובה צריכים לקחת באופן טבעי פרמטרים מאקרו ומיקרו כלכליים דוגמת צמיחה, שערי ריבית, שערי חליפין, רווחי חברות ועוד. נתונים אלה שלעיתים קרובות נדרשים להתאמה במהלך השנה, מציירים תמונה חלקית בלבד לגבי תמחור ההשקעות והתנהגות המשקיעים. אחת הדרכים לנסות ולחזות התנהלות השקעות היא לפרק לגורמים את השנה הקרובה מבחינת התאריכים המשמעותיים הידועים לנו מראש, ולנסות להעריך את השפעתם הן על נתוני המאקרו אבל בעיקר על התנהלות המשקיעים. כאמור, אירועים בעלי פוטנציאל להעלות את מפלס חוסר הוודאות צפויים לייצר לחץ מוכרים לפני האירוע, ולגרור על פי רוב גל קניות לאחריו, לעיתים ללא קשר לתוצאה בפועל ורק עקב ירידת מפלס חוסר הוודאות.

מספר אירועים משמעותיים צפויים בשנת ההשקעות הקרובה, כשהבולט ביניהן הוא הבחירות בארה"ב ב-8 בנובמבר. רבות עוד ייכתב על השלכות תוצאות הבחירות על התנהלות הכלכלה בארה"ב, ועל סטטיסטיקת ביצועי הבורסה בהתאם למפלגה שתוביל בסקרים. עדיין, נראה כי במיוחד השנה להתנהלות הבנק המרכזי בארה"ב (הפד) תהיה השלכה גדולה יותר על כל השווקים הפיננסיים, כשהמשקיעים יישארו דרוכים לפני כל מפגש שלו במהלך השנה - וצפויים שמונה כאלו. כיום, שבועיים לתוך 2016, השוק מגלם סיכויים נמוכים להעלאות ריבית משמעותיות בשנתיים הקרובות. חוסר הוודאות לגבי התנהלות הפד ותוצאות הבחירות, מותיר אותנו בהמלצת "משקל שוק" למניות בארה"ב.

אירופה: שנה פוליטית רגועה יחסית

באירופה, לאחר שנה סוערת פוליטית, צפויה היבשת לנפק מעט אירועים פוליטיים, כשהמרכזיים שבהם הם הרכבת קואליציה או בחירות נוספות בספרד ובחירות לפרלמנט באירלנד באפריל. הבחירות המשמעותיות יותר יהיו בצרפת ובגרמניה בשנה הבאה, ואלו יושפעו מדרך הטיפול במשבר הפליטים באירופה, המחדד גישות שונות מצד הממשלות בטיפולן בסוגיה. שונות זו ביכולתה לגרום לחיכוכים מדיניים שלא יטיבו עם ההשקעות הפיננסיות באופן כללי, כאשר את תחילת השפעות המשבר ניתן לראות בהיחלשות כוחה של קנצלרית גרמניה מרקל בסקרים שם. גם באירופה, למדיניות הבנק המרכזי יהיו השלכות, חיובית לדעתנו, על התנהלות ההשקעות. שמונה מפגשים נקבעו לבנק המרכזי, ה-ECB, בכל חודש למעט ארבעה. אנו נותרים בהמלצת "משקל יתר" למניות באירופה, למרות התגברות החששות להאטה בסין, הודות לשיפור רווחי החברות ותמיכת הבנק המרכזי בהתרחבות האשראי.

אירוע משמעותי נוסף עתיד להתרחש ככל הנראה באוקטובר, כאשר בריטניה צפויה להצביע על היפרדות מהאיחוד האירופי (תהליך שקרוי BREXIT). להחלטה להתנתק מהאיחוד צפויות השלכות נגררות כגון סיכוי למשאל נוסף בסקוטלנד, או אף התחזקות הקריאות לעצמאות בחבל קטלוניה שבספרד. לאפשרות זו אנו מייחסים בשלב זה הסתברות נמוכה, ועדיין אנו נותרים בהמלצת "משקל חסר" למניות בבריטניה, המלצה שהוכיחה עצמה בשנה החולפת.

יפן: שיפור בצמיחה ובתמיכה

בחירות נוספות, שלהן צפויה השפעה חיובית דווקא, הן אלו שביפן. בחודש יולי יתקיימו בחירות לבית הנבחרים העליון היפני, כך שלממשלו של רה"מ אבה חודשים ספורים לנסות ולהאיץ את הכלכלה ולשפר את הסיכויים להיבחר מחדש. גם התחזקות ה-ין האחרונה תביא ככל הנראה להאצה בהתערבות בכלכלה המקומית, כשהמדיניות הקודמת שנקראה "שלושת החצים של אבה" או אבנומיקס, עשויה לקבל תצורה חדשה שתתמוך בצמיחה מבוססת צריכה והשקעות. רמזים מצד הממשל לגבי ההעלאה במסים שצפויה לעלות לדיון באוקטובר, צפויים אף הם להשפיע על המשקיעים החוששים מהעלאת מסים שתצנן שוב את הצריכה, כמו ב-2015. המלצתנו ליפן נותרת "משקל יתר" לאור השיפור הצפוי בצמיחה השנה, של 1.3%, והתמיכה האפשרית הן מצד הממשל והן מצד הבנק המרכזי.

בסין, העומדת במרכז התנודתיות הנוכחית בשווקים, לא צפויים אירועים פוליטיים משמעותיים. המדינה החלה ליישם את תוכנית החומש ה-13 במספר, שהוכרזה ב-21 בדצמבר ולא התקבלה על ידי השווקים בהבנה מספקת למרות חשיבותה הרבה. במארס צפוי הממשל לפרסם את תחזית הצמיחה לשנה זו, וככל הנראה את הדרכים הנוספות שבכוונתו לנקוט כדי להבטיח צמיחה זו. הבחירות לקונגרס המפלגה הקומוניסטית יתרחשו בסין רק בשנה הבאה.

בחירות נוספות אפשריות עם השלכות מרחיקות לכת על שוקי ההון במדינה עשויות להתרחש בברזיל. במדינה השקועה במיתון עמוק ובאינפלציה גואה החלו המתנגדים לנשיאה דילמה רוסף בתהליך הדחה טכני, ומפעילים לחץ על חברי הקונגרס לעבור צד ולהדיח אותה בפועל. ככל שתגבר האפשרות לשינוי זה, צפויים השווקים בברזיל להגיב בחיוב. ההוצאות לקראת האולימפיאדה באוגוסט השנה, בדומה למה שהתרחש ביוון בזמנה, רק מעמיקות את הקרע בין הממשל לעם, שהיה שמח לו ההוצאות היו מופנות לטיפול במשבר הכלכלי ולא במשחקים האולימפיים.

עצבנות בשוק האנרגיה באופק

בחירות נוספות שראויות לציון הן אלה שבאיראן בפברואר, לפרלמנט בקוריאה באפריל, לדומא ברוסיה בספטמבר ולפרלמנט באוסטרליה בדצמבר. גם במדינות אפריקה רבות צפויות השנה בחירות, אולם לאלה השפעות מקומיות בלבד. עוד נציין את מפגש ה-7G של המדינות המתועשות ביפן בסוף מאי, וה-02G לשיתוף פעולה כלכלי בינלאומי בתחילת ספטמבר בסין, שייצרו באופן טבעי כותרות, גם אם פחות החלטות.

אחרון, שלא ניתן בלעדיו, הוא ארגון מפיקות הנפט אופ"ק, שצפוי להתכנס שוב רק בתחילת יוני. אך עוד לפני מפגש זה, למתיחות הגואה בין סעודיה ואיראן עשויה להיות השפעה על שוקי האנרגיה בעולם.

לסיכום, אם בשנה החולפת נערכו 15 מערכות בחירות שלהן הייתה השפעה שולית על השווקים הפיננסיים, למעט אולי אלו שביוון, הרי שהשנה הקרובה מזמנת לנו אירועים פוליטיים רבים. לאירועים אלו פוטנציאל ברור להשפיע על השווקים הפיננסיים ועל דרך התנהלות הממשלות בצד הריאלי. כפי שהתברר לנו מהניסיון בסין, לא מספיק לתכנן ולבצע - יש צורך גם לסביר למשקיעים בפירוט את מה שהוחלט, כדי לצמצם את חוסר הוודאות.

ההמלצות של UBS
 ההמלצות של UBS