אישום: מכר דלק מהול וביצע עבירות מס בזמן שהיה במעצר-בית

יניב קנרש וישראל חביב נאשמים בעבירות מע"מ, הלבנת הון, קבלת דבר במירמה, הדחת עדים ועבירות נוספות ■ לפי האישום, קנרש ביצע את העבירות בזמן ששהה במעצר-בית בגין כתב אישום קודם שהוגש נגדו בפרשה דומה

דלק  / צלם: רויטרס
דלק / צלם: רויטרס

נמשך מצעד הנאשמים בפרשיות מכירת הדלק המהול לציבור, תוך ביצוע עבירות מס והלבנת הון בהיקפים אדירים.

השבוע הוגש לבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום חמור בגין שורת עבירות על חוק המע"מ, הלבנת הון, קבלת דבר במירמה, הדחת עדים ועבירות נוספות, נגד יניב קנרש (44) ממשמר השלושה ונגד ישראל חביב (45) משזור, בפרשיית מהילת דלק שנייה שבה מוגשים כתבי אישום.

לפי כתב האישום, קנרש ביצע את העבירות המיוחסות לו בפרשייה השנייה בזמן ששהה במעצר-בית, בגין כתב האישום שהוגש נגדו בפרשייה הראשונה.

לפי כתב האישום - שהוגש בידי עורכי הדין ניר ישראל ומאור סבג מהיחידה המשפטית הארצית לתיקים מיוחדים ברשות המסים - קנרש וחביב פעלו למהילת כמויות דלק יחד עם חומרים אחרים, בהם שמנים ומדללי צבעים, ומכירתם במירמה ללקוחותיהם, תוך שימוש במארג חברות הרשומות על שמם של אחרים, באמצעותם קיבלו את חומרי המהילה ומכרו את תערובות הדלק.

כמו כן העלתה החקירה כי תערובות הדלק נעשו באמצעות חומרים לא מבוקרים, בתהליך שאינו מבוקר, במתחמים שלא קיבלו היתר. לפי האישום, התערובות סיכנו את בריאות הציבור ורכושו ואת הסביבה - וזאת עבור בצע-כסף.

עוד לפי האישום, הנאשמים פעלו לביצוע עבירות הלבנת הון בהיקף העולה על 260 מיליון שקל, עבירות מע"מ בהיקף העולה על 60 מיליון שקל, עבירות על חוק הבלו בהיקף העולה על 7 מיליון שקל ועבירות של קבלת דבר במירמה בגין מכירת הדלק המהול. כתב האישום מייחס לנאשמים גם עבירות על חוק תכנון ובנייה, עבירות על חוק רישוי עסקים ועבירות הדחת עד, שיבוש מהלכי משפט והתחזות.

"עבריין סדרתי"

קנרש, לטענת רשות המסים, הוא עבריין סדרתי. לדברי הרשות, כל העבירות המיוחסות לו בכתב האישום בוצעו בזמן שהוא שהה במעצר-בית בבית הוריו ביבניאל בעת שהתנהל נגדו משפט. זאת, בשל כתב אישום על עבירות דומות המיוחסות לו בפרשה נוספת של מהילת דלקים, המכונה "פרשת אנרגיה מתחדשת".

פרשת "אנרגיה מתחדשת" נחשבת לפרשה בעלת ההיקף הכספי הגדול ביותר שנחקרה עד כה ברשות המסים, עם היקף עסקאות שלא כדין בגובה של כ-3.5 מיליארד שקל, ושהמע"מ בגינן עומד על כ-600 מיליון שקל.

פרשה זו נחשפה ביוני 2012, אז נעצרו לחקירה 8 חשודים מתחום הדלק בחשד לביצוע עבירות מס חמורות. הנאשם המרכזי בפרשה - קנרש - היה הבעלים של מספר חברות בענף הדלק וכן של תחנת דלק ליד בית-הספר הטכני בחיפה, שאותה הפעילה חברת סונול. בעבר היה קנרש בעליה של חברת דלק בשם "יניב חברה לאנרגיה", שהייתה זכאית לרכוש דלק ישירות מבתי הזיקוק, ושל חברות דלק נוספות שתיווכו בעסקאות למכירת דלקים לתחנות.

ביולי 2012 הגישה רשות המסים לבתי המשפט המחוזיים בתל-אביב ובבאר-שבע כתבי אישום נגד שלושת המעורבים המרכזיים בפרשת הונאת המס בענף הדלק "אנרגיה מתחדשת - קנרש, אברהם אוסקר ודוד מורגנשטרן - בגין חשדות לעבירות מס ולהלבנת הון בהיקף של כ-1.5 מיליארד שקל.

הרשות טענה בכתב האישום כי הנאשמים הוציאו וקיזזו חשבוניות פיקטיביות באמצעות החברות שבבעלותם, ולא דיווחו על הכנסות בסכום של 1.34 מיליארד שקל, שסכום המע"מ הנובע מהן מגיע ל-185 מיליון שקל; וכן ביצעו עבירות הלבנת הון בהיקף של 214 מיליון שקל.

במהלך ניהול המשפט בגין חלקו בפרשת "אנרגיה מתחדשת" שהה קנרש במעצר-בית - אז, לטענת הרשות, ביצע את העבירות המיוחסות לו בכתב האישום החדש שהוגש נגדו היום (ה').