האוצר יקל על קיבוצים שעשו שימוש חורג בקרקעות חקלאיות

לפי ההסדר, הקיבוץ רוכש את זכויות הבנייה הפוטנציאליות לפי תמ"א 35 ורשאי להקצות זכויות לחבריו

מועצת מקרקעי ישראל אישרה אתמול (ד') את ההסדר לרכישת הזכויות בקרקע של קיבוצים הקרוי "חלופת האגודה", לפיו האגודה השיתופית היא הרוכשת מרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) את קרקעות תחום המגורים של הקיבוץ (שטח המחנה).

לפי ההסדר, הקיבוץ רוכש את זכויות הבנייה הפוטנציאליות לפי תמ"א 35 ורשאי להקצות זכויות לחבריו. עלויות הרכישה בחלופת האגודה הם נגזרת של החלטה 1411 אשר אושרה בבג"ץ: תשלום של 33% עבור הקרקע לקיבוצים שקיבלו החלטה על שיוך הדירות עד חודש מארס 2007; תשלום של 91% מערך הקרקע למצטרפים החדשים לקיבוץ (ללא מכרז).

על פי ההחלטה, תנאי התשלום יהיו נוחים במיוחד מבחינת הריבית, והתשלום יתפרס על פי 19 שנים. בנוסף יינתנו הנחות על פי אזורי עדיפות לאומית, כך שהעלות בפריפריה תהיה זניחה.

ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית, אומר: "אנו מודים לקבינט הדיור בראשות אביגדור יצחקי, המבקש לטפל במצוקת הגידול הטבעי בקיבוצים".

בתנועה הקיבוצית טוענים, כי ההסדר מתאים רק לקיבוצי הפריפריה, משום שקיבוץ טיפוסי באזור ביקוש במרכז הארץ ובשרון, לא יוכל לאמץ את החלופה שכן יאלץ לשלם סכומים של רבע עד חצי מיליארד שקל.

אתמול נחשפה מגמה חדשה במטה הדיור באוצר: גישה מקלה יותר של רמ"י כלפי הפרות חוק וחובות עבר בגין שימוש חורג ללא אישור בקרקעות חקלאיות ובמבנים חקלאיים. שימושים חורגים כאלה נעשו ברוב הקיבוצים (וגם במושבים). עד כה רמ"י סירבה לספק שירותים או לאפשר בנייה חדשה למי שעשה שימושים כאלה.