חברה בת של כת"ב מתחילה ניסוי במלריה במימון מלא של קרן גייטס

כת"ב מחזיקה 73% מחברת ודנטרה, שהודיעה על תחילת הניסוי בחיסון בעלות של כמה מיליוני ד'

ביל גייטס / צילום: רויטרס
ביל גייטס / צילום: רויטרס

כחצי מיליון איש מתים מדי שנה ממחלת המלריה, תרופה שאין לה כיום חיסון. מספר חברות תרופות מפתחות חיסון למלריה, בהן למשל חברת מרק (Merck), וגופים בולטים משתתפים במאמץ באמצעות מימון, בין היתר הקרן של ביל ומלינדה גייטס.

אחת החברות שמפתחת חיסון למלריה היא ודנטרה (Vedantra), שכת"ב (כלל ביוטכנולוגיה) מחזיקה 73% ממנה.

החברה האמריקאית הודיעה על תחילת ניסוי בקופים בחיסון, שמבוצע בשילוב עם מכון הבריאות הלאומי של ארה"ב (NIH), ושימומן במלואו ממענקי מחקר שקיבלה החברה מהקרן של ביל גייטס.

עלותו של הניסוי היא כמה מיליוני דולרים, ולוח הזמנים כולל השלמה של השלב הנוכחי עוד במהלך 2016.

אם הכל יתקדם כמתוכנן, נראה שכבר בשנת 2017 יחלו ניסויים בחיסון בבני אדם.

במסגרת הניסוי תיבדק תגובת מערכת החיסון של קופים (Non-Human Primates) למתן החיסון. החיסון מבוסס על טכנולוגיית ה-ICMV של ודנטרה, שמאפשרת הובלה ישירה של מרכיבי החיסון למערכת הלימפה.

על-ידי כך נוצרת תגובה חיסונית שאמורה להיות חזקה ועמידה יותר לאורך זמן.

מודלים פרה-קליניים שבדקו את החיסון שהחברה מפתחת הצביעו על תוצאות מבטיחות מבחינת יעילות ועמידות, אך מובן שאין בכך הבטחה או ניבוי לגבי התוצאות בבני אדם.

200 מיליון חולים בעולם מדי שנה

לפי נתונים שצירפה כת"ב להודעתה, מלריה, מחלה זיהומית-טרופית, היא כיום אחת מהסיבות העיקריות לתחלואה ומוות בעולם, ומדי שנה חולים בה כ-200 מיליון בני אדם. כיום, בהיעדר חיסון למחלה, נוסעים למדינות מסוימות מקבלים טיפול במלריה, שכולל תופעות לוואי בעייתיות.

ודנטרה הוקמה בשנת 2011 תחת קבוצת אקסס מדיקל בבעלות לן בלווטניק (השולט גם בכת"ב), כחלק מחטיבת הביוטק של אקסס, ומאוחר יותר השליטה בה נרכשה על-ידי כת"ב.

בעלי מניות נוספים בחברה הם יזמי החברה. עד כה הושקע בחברה סכום לא גדול, כ-7 מיליון דולר. ודנטרה מפתחת חיסונים למחלות שונות, כולל לסוגי סרטן מסוימים.

פעילותה בתחום האימונותרפיה, שנחשב לאחד התחומים החמים היום ברפואה, עשויה לעורר בעתיד עניין מצד שותפות פוטנציאליות, חברות תרופות גדולות.

כת"ב, חברת השקעות בתחום מדעי החיים בניהולו של עפר גונן, נסחרת בבורסה בת"א בשווי של 475 מיליון שקל.