ישראמקו ומודיעין: פוטנציאל לתגלית גז ענקית

הרישיון מחולק ל-9 בלוקים, וביחד יש בהם פוטנציאל לגז ב-8.9 טריליון רגל מעוקב (TCF), כמות שמזכירה את "תמר" ■ שר האנרגיה שטייניץ: "קיימים בהסתברות לא מבוטלת שדות גז משמעותיים נוספים, הממתינים לגילוי"

קידוח גז מול חופי ישראל  / צילום: ענת כהן
קידוח גז מול חופי ישראל / צילום: ענת כהן

ישראמקו  ומודיעין  מפרסמות היום (א') דוח משאבים בנוגע לרישיון "דניאל". על פי הדוח שנערך על ידי NSAI , ברישיון "דניאל מזרח" קיים פוטנציאל של כ-1.1 TCF למציאת גז בפרוספקט עוג, וברישיון "דניאל מערב" קיימים מספר בלוקים אשר בהם קיים פוטנציאל למציאת גז בהיקף מצטבר של כ-7.8 TCF .

על פי דוח המשאבים, ברישיון "דניאל מזרח" הוערך כי בפרוספקט עוג ישנה כמות של כ-1.1 TCF (אומדן הכמויות הטוב ביותר - Best estimate ) של גז טבעי בהסתברות של 38%-43%. ברישיון "דניאל מערב" הוערכו בכ-9 בלוקים שונים כ-7.8 TCF (אומדן הכמויות הטוב ביותר - Best estimate) של גז טבעי בהסתברויות שנעות בין 24% ל-57%, בהתאם לפרוספקט.

הרישיונות מוחזקים על ידי ישראמקו וחנ"ל (75%), מודיעין (15%) חברת AGR (כ-5%) וחברת ATP (כ-5%). על פי תכנית העבודה, מתככנות החברות לקידוח ראשון ב"דניאל מערב" בסוף השנה הנוכחית, וב"דניאל מזרח" בתחילת 2017.

נציין, כי הכמות של 7.8 TCF מחולקת ברישיון "דניאל מערב" על פני 9 בלוקים, כך שגם אם יתברר כי אכן קיים גז, לא מדובר במאגר אחד גדול, אלא בכמה קטנים. באחד מבין תשעת הבלוקים, הצביע דוח המשאבים על פוטנציאל גז של כ-3 TCF. כמו כן יש לציין כי גם אם אחד הקידוחים ייכשל, זה לא ישליך על שאר הקידוחים.

מפת חיפושי גז-דניאל
 מפת חיפושי גז-דניאל

רון מאור, מנכ"ל השותף הכללי במודיעין אנרגיה, אמר כי "אנחנו נרגשים מהפוטנציאל שהתגלה למציאת גז ברישיונות דניאל מערב ומזרח. מדובר בפוטנציאל משמעותי בהיקפו, שאם אכן יתממש, יוכל להוות תחרות למאגרים הקיימים כיום, ולשפר את הביטחון האנרגטי של המדינה. אנו נפעל, יחד עם שותפינו, לבצע קידוחים לבדיקת הפרוספקטים הפוטנציאליים בהקדם האפשרי, כאשר אנו מקווים כי מדינת ישראל תעודד את המשך הפעילות במאגרי הגז הפוטנציאליים בשדות דניאל מזרח ומערב".

צחי סולטן, מבעלי השליטה במודיעין אנרגיה, הוסיף: "אלה הרישיונות בעלי הפוטנציאל הגדול ביותר מאז 'לווייתן'. מאגרי גז בסדר גודל כזה עשויים לשנות במידה משמעותית את משק האנרגיה בישראל. אם אכן הפוטנציאל יתממש, התגלית תוכל לסייע רבות לתחרות במשק הגז הישראלי ולשנות לחלוטין את התמונה".

שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ בירך על פוטנציאל הגז בשדה דניאל ואמר: "כפי שהכרזתי פעמים רבות, קיימים בהסתברות לא מבוטלת שדות גז משמעותיים נוספים, הממתינים לגילויים במים הכלכליים של ישראל, ואשר צפויים לתרום תרומה משמעותית לכלכלה, לביטחון האנרגטי, להגברת התחרות ולייצוא הגז לחו"ל. משרד האנרגיה יעקוב מקרוב אחר הנתונים, ויפעל לקידום קידוחים באזור, על מנת לוודא את פוטנציאל הגז והפקתו".