פסגות על "דניאל": "ייקח לפחות שנה עד שנדע אם יש שם גז"

האנליסט נעם פינקו: "עדיין לא צריך לפתוח בקבוקי שמפניה" ■ "לא רחוק מרישיון דניאל גם לחברות רציו ואדיסון יש רישיונות – נטע רועי – בהם דווח על פוטנציאל גבוה למציאת 3.4 טריליון רגל מעוקב של גז. מעניין יהיה לראות באיזה רישיון יחפשו גז קודם"

צחי סולטן / צלם: תמר מצפי
צחי סולטן / צלם: תמר מצפי

נעם פינקו, אנליסט בכיר מחלקת מחקר Sell Side בפסגות, קורא להרגיע את הרוחות על רקע הזינוק במניות מודיעין  וישראמקו  בעקבות פרסום דוח המשאבים על כמויות הגז הפוטנציאליות ברישיון "דניאל".

מפת חיפושי גז-דניאל
 מפת חיפושי גז-דניאל

"כמובן שעדיין לא צריך לפתוח בקבוקי שמפניה וייקח להערכתנו שנה לפחות עד שנדע האם יש גז במאגר", אומר פינקו. "השותפות יצרכו לגייס כסף (לישארמקו יש מתמר) ובעיקר מפעיל (OPERETOR) איכותי, ברמה של נובל/אדיסון לפחות ורק אז נדע האם יש גז. לא מן הנמנע שגם שחקנים גדולים אחרים המסתובבים פה באזור יביעו עניין בקידוח הזה".

 

אם אכן יתגלה גז ב"דניאל", פינקו מעריך שמדובר בחדשות טובות מאוד לתחרות בשוק הגז בישראל: "מבחינת המשק הישראלי, במידה ואכן יתגלה שם גז מדובר בחדשות מצוינות שכן תיווצר תחרות אמיתית בין מאגרים בבעלות (חלקית) שונה. כך, במידה ויוחלט להסב סוף סוף את תחנות הכח הפחמיות לגז, תוכל חברת החשמל לבצע תהליך התמחרות אמיתי מול מספר גורמים. גם לקוחות קיימים יוכלו בעתיד להמיר, לפי תנאי החוזים שלהם, חלק מהגז מתמר בגז ממקור אחר אם יהיה".

האם הגז מ"דניאל" - אם אכן יהיה כזה - ישפיע על היצוא מישראל? פינקו מטיל ספק: "יתכן ונראה שיתוף פעולה בין כלל המאגרים הגדולים הפעילים בישראל יחד עם מדינות שכנות כקפריסין ואולי מצרים ליצירת 'האב' אזורי גדול שעשוי לייצא גז גם לשווקים רחוקים יותר - מדובר בחזון יפה מאוד אך עדיין רחוק מאוד".

לסיום, פינקו ממליץ למשקיעים לשים לב להזדמנות הבאה - רישיונות "נטע" ו"רועי" שנמצאות לא רחוק מ"דניאל". רציו מחזיקה ב-70% מהם, אדיסון ב-20% והזדמנות ישראלית ב-10%.

"לא רחוק מרישיון דניאל גם לחברות רציו ואדיסון יש רישיונות - נטע רועי - בהם דווח על פוטנציאל גבוה למציאת 3.4 טריליון רגל מעוקב של גז. מעניין יהיה לראות באיזה רישיון יחפשו גז קודם", אומר פינקו.

לידר שוקי הון: בשורה חיובית

יהונתן שוחט מלידר שוקי הון מציין כי "להערכתנו זוהי בשורה חיובית, אך יש לקחת אותה בפרופורציות הנכונות. ראשית, אם נתמקד בדוח המשאבים של דניאל מערב, נראה כי מסך הכמות המדווחת, האומדן הטוב ביותר מציין הימצאות גז בהיקף של 6.3 TCF (בשטח הרישיון) וכי הדוח נעשה על סמך סקר סייסמי 3D, ועוד טרם נגע מקדח בקרקע ולכן אנו נמצאים בשלב מוקדם מאוד.

שנית, חשוב לציין כי בניגוד לתמר או ללוויתן, הגז ברישיון דניאל/מערב נמצא בתשעה בלוקים שונים ולכן אפשר להסתכל על הרישיון ככזה המורכב מ-9 מאגרים שונים. על כן, ידרשו בעתיד 9 קידוחי אימות".

 

שוחט מוסיף כי "אנו צופים כי ישראמקו, אשר מחזיקה 75% מהרישיון, תפעל להכנסת שותף משמעותי במקביל לניסיון לקבל הקלות כלשהן בדמות מכסות ייצוא, הקלות במסים ו/או שוק מובטח לגז במשק המקומי. בראיה רחבה יותר, התגלית מרחיבה את סך רזרבות הגז בישראל ובתרחיש מסוים אף את פוטנציאל הייצוא".