אם האמריקאים קונים רכב ב-eBay, הישראלים לא יקנו?

השת"פ שהוכרז בין ענקית המכירות המקוונת לבין חברת USHOPSmotors אמור להקל רכישת כלי רכב בני פחות משנתיים או יותר מ-30 ■ המחסום העיקרי: תקנות המכס

רכישת מכוניות דרך איביי (eBay) בארה"ב היא הסגמנט החזק ביותר בזירת המכירות המקוונות. עתה מקווים שגם הישראלים, הידועים כמאמצי טרנדים, ייפתחו לנושא וירכשו לא רק חלקי חילוף אונליין - אלא גם יעמיקו את רכישת המכוניות והאופנועים ביבוא אישי עצמאי.

היום (א') הוכרז על שיתוף-פעולה בין איביי לבין חברת USHOPS motors, זרוע של קבוצת לידור שתחתיה פועלים בין היתר האתר BUY2USA ודולפין אקספרס, המספקת שירותי רילוקיישן.

המיזם, פלטפורמה לאיתור כלי רכב, הוקם במטרה לפשט את תהליך היבוא אישי של כלי הרכב עם הסרת חסם מרכזי בעסקאות מסוג זה: האפשרות לקבל מראש תחשיב הערכת עלויות של המכוניות, כולל התשלום עבור המכס והשילוח. כלי הרכב המוצגים בפלטפורמה הם כאלה שמוצעים למכירה על-ידי איביי, ולפי תקנות המכס כוללים מכוניות בנות 30 שנה לפחות, ומכוניות שגילן שנתיים ומטה.

"תחום הקניות באונליין לכלי רכב או לחלקי חילוף היה שייך בעבר רק לאספנים", אמר אלעד גולדנברג, מנהל הפעילות העסקית של איביי בישראל. "התחום עבר לבעלי המוסכים וכעת לכלל הצרכנים. אנשים הבינו שאם הם צריכים להחליף נורה לרכב, למה להם לשלם 150-200 שקל במוסך בישראל? הם מזמינים נורה שעולה 5-7 דולר, משלמים רק עבור השירות וחוסכים הרבה כסף. לא צריך להיות בעל הבנה בתחום.

"600 אלף חלקי חילוף לרכב נמכרו באיביי לישראלים בשנה האחרונה. מעבר לתחום החלפים קיים גם עולם שדרוג הרכב - 150 אלף מעמדים לטלפונים ניידים נרכשו על-ידי ישראלים באיביי - עלייה של 50% לעומת אשתקד; 20 אלף מצלמות דרך, 27 אלף מדבקות לרכב ועוד. אנחנו מעריכים שבתוך 5-6 שנים המגמה תתחזק. קניות באינטרנט מאפשרות לאנשים לחסוך כסף, אבל בסגמנט של המכוניות אנחנו זה הגשמה של חלום".

על הגשמת החלום דיבר גם ירון בן-אלי, מנכ"ל USHOPS motors, שאמר במעמד ההשקה: "רכבי אספנות נתפסו כמשהו שמיועד רק לעשירים. היום כל מי שהוא במשבר גיל 40 או שהשתחררה לו קרן השתלמות, יכול להחזיק ברכב אספנות. למשל, עבור 65 אלף שקל אפשר לקנות קורבט מודל 68', ועבור 35 אלף שקל אפשר להצטייד באופנוע הארלי דיווידסון.

תוספת המיסוי מייקרת בדרך-כלל את המחיר המקורי של הרכב או האופנוע ב-100%, כך שאם מצאתם מכונית ב-10,000 דולר, תידרשו להוסיף 3,600 דולר עבור משלוח וטיפול ועוד כ-10,000 דולר עבור מיסוי. בשורה התחתונה, ב-24 אלף דולר המכוניות תגיע אליכם עד הבית.

"מחיר המכס מביא בחשבון את מצב רכב האספנות, והערכות הניתנות מראש באתר עשויות לכלול סטייה של שיעורים בודדים", מסביר בן-אלי.

עוד הוא מדגיש כי האחריות של החברה היא לתהליך ולא למצב הרכב. "אנחנו סומכים על איביי כפלטפורמה של מוכרים אמינים", מוסיף גולדנברג, "ובכל מקרה, אם למוכר יש פידבק גרוע - נמליץ לא לבצע את העסקה".

לא תמיד המחירים משתלמים ביחס לשוק בישראל. לכך משיב בן-אלי: "אנחנו נתקלים בתופעה של אנשים שמזמינים רכב שנמכר בארץ במחיר דומה, אבל השיקול הוא האבזור העשיר בהרבה בארה"ב".

תהליך קנייה חווייתי

לפי תקנות המכס בארץ, מותר לייבא באופן עצמאי (בכל דרך) מכוניות שגילן עד שנתיים ומכוניות בנות 30 שנים ויותר. ההנחה היא כי המניע מאחורי החוק הוא לשמור על שוק היבוא המקומי. "אם זה היה משתנה - הייתה פה מהפכה", אומר בן-אלי. "השוק הכי חזק בארה"ב של מכוניות משומשות הוא למכוניות בנות 3-4 שנים, אבל לצערי זה בלתי אפשרי כאן".

איך זה עובד בפועל? אחרי שמאתרים את הדגם הרצוי, דואגת החברה לשנע את הרכב מכל מקום בארה"ב למרכז לוגיסטי הממוקם בג'רזי. עבור המכוניות משלם הצרכן דרך איביי למוכר, ועבור השינוע והטיפול מול המכס משלמים 1,500 דולר לאופנוע ו-3,600 דולר לרכב - ישירות ל-USHOPSmotors, המטפלת בשינוע בתוך ארה"ב ועד לנמל בישראל. המסים משולמים בארץ, והתהליך אורך כחודשיים.

"תהליך היבוא מאפשר לבצע בדיקה מכנית בארה"ב, שם בודקים ומצלמים את הרכב מכל הכיוונים, והצרכן יושב בבית וצופה בסרטונים ומתרגש. החוויה היא חלק מתהליך הקנייה, עד להגעת המכונית לנמל חיפה או אשדוד", מסביר בן-אלי.

שוק הרכב הישראלי
 שוק הרכב הישראלי